بخشی از مقاله

چکیده :

در این طرح تلاش شده تا با ایده اي جدید به نام فیلترینگ حلقه اي هوشمند به بررسی و حل مشکلات حذف عوارض ناخواسته در تصاویر دیجیتال جهت شناسایی عوارض پرداخته شود.به این صورت که ابتدا لبه ها ي تمامی عوارض موجود در تصویر دیجیتال اعم از ساختمانها و خیابانها با کمک فیلتر لاپلاسین استخراج می شود.اما باید توجه کرد که این لبه ها به دلیل وجود انواع عوارض ناخواسته ، بریدگی در بین خطوط عوارض و رستر بودن خطوط و... براي استفاده در پروژه هاي فتو گرامتري مناسب نیستند. در این طرح براي حل مشکل عوارض ناخواسته و حذف آنها از روي تصاویر از روش فیلتر هاي حلقه اي هوشمند استفاده شده است.در واقع این فیلتر هرگاه بر روي عارضه قرار گیرد در صورت قرار گرفتن عارضه در درون آن، عارضه را حذف می نماید. پس از اتمام فیلترینگ تصویري یک دست از لبه هاي عوارض دلخواه خواهیم داشت که آماده ي قرار گیري در مراحل بعدي پروژه است.

مقدمه :

در علوم ژئوماتیک استفاده از فناوري پردازش تصاویر دیجیتال از اهمیت ویژه اي برخوردار است.از یک سو، کاهش هزینه ها و از سوي دیگر سرعت دستیابی به نتایج سبب شده است که این فن آوري هر روزه در دنیا بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.لذا لازم است تحقیقات گسترده تري در زمینه ي این فناوري جهت رسیدن به دانش بومی و بی نیازي از کشور هاي صاحب این فن آوري صورت گیرد .اما انچه که مسلم است استفاده از فناوري پردازش تصاویر دیجیتال در علوم فوتوگرامتري و سنجش از دور چند سالی است که در ایران اغاز شده و همواره با مشکلات متعددي روبرو بوده است.

برنامه نویسی هاي پیچیده در علم پردازش تصاویر دیجیتال، سبب شده که به کار و اموزش چند نرم افزار خاص بسنده شود.باید توجه کرد که اگر برنامه نویسی صحیحی در این زمینه صورت گیرد ،به دلیل داشتن انعطاف بالا ودر اختیار قرار دادن ابزار لازم براي حل مساله هایی که دقیقا مورد نظر برنامه نویس بوده، میتوانند بسیار موثرتر از نرم افزار هاي از پیش طراحی شده باشد.آنچه که در زیر به ان پرداخته شده، بررسی نحوه ي حل یکی از مشکلات رسیدن به سیماي ابتدایی نقشه از روي تصاویر ارتو شده یعنی وجود عوارض ناخواسته مانند ماشین ها و انسان ها و... در روي لبه هاي بدست آمده ي حاصل از فیلترینگ تصاویر ارتو شده است.

این روش که"فیلترینگ حلقه اي هوشمند" نامگذاري شده، کاملا ابتکاري بوده و داراي انعطاف پذیري بالا جهت استفاده در سایر برنامه ها و تحقیقات فوتوگرامتري است که امید است ایده اي مناسب براي محققین علوم ژئوماتیک جهت استفاده در سایر برنامه ها باشد. ثصاویر استفاده شده در این طرح تصاویر فتوگرامتري از یک منطقه ي شهري در تهران بوده که کاملا به صورت دیجیتایز برداشت شده اند.حجم تصاویر ازمایش شده بین 300-250مگابایت بوده که نشان میدهد ازکیفیت بسیار بالایی براي پروژه هاي پردازش تصویر برخوردار بوده اند. البته به دلیل سایز بزرگ و منطقه وسیع تحت پوشش این عکسها یک قسمت مشخص از عکس بریده شده و در طول مقاله به عنوان نمونه کار بررسی و نمایش داده شده است.

مراحل اجراي طرح:

در مرحله ي اول با در دست داشتن تصاویر اورتو شده با کمک فیلتر لاپلاسین، لبه هاي عوارض استخراج می شود.  پیدا کردن لبه هاي عوارض از تصاویر اورتو شده : با قرار دادن یک ماسک با ابعاد مشخص روي تصویر واعمال تبدیل لاپلاسین و حرکت آن روي تصویر، مرز عوارض استخراج می شود. که این کار با استفاده از نرم افزار MATLAB و استفاده از توابع داخلی آن به راحتی امکان پذیر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید