بخشی از مقاله

*چکیده*

امروزه حرکت در جهت توسعه و پیشرفت کشور متناسب با اهمیت محی زیست و را بطه مستقیم آن با حقوق شهروندی بر اساس اصل 50 قانون اساسی تمایل احاد در جامعه ا ست. نقش حاکمیت و دولت در تعیین چهارچوب رابطه انسان با محی زیست پیرامون بس یار مهم و ضروری می باشد و از طرف دیگر نقش شهروندان در تمکین به قانئن اساسی حقوق شهروندی تعیین شده کامل این رابطه علی معلولی می باشد.

دولت می نواند با در نظر گرفتن مسائل مرتب با محی زیست و القا مسئولیت پذیری نسبت به محی زیست در وضع قوانین حقوق شهروندی کمک شایانی در جهت داشتن محی طی زیبا و سالم نقش اساسی داشته باشد. نقش مهم محی زیست در سلامت روحی جسمی شهروندان می تواند باعث میل و پیشرفت و توسعه اقتصادی در یک کشور در حال توسع ه شود. تلاش برای برقراری رواب بر پایه محی زیست با سایر کشورهای پیشرفته و موفق در این زمینه و دوری از اعمال هرگونه مرز سیاسی یا حتی جغرافیایی در زمینه محی ز یست می تواند کمک شایانی به توسعه و پیشرفت در این زمینه باشد.

مقدمه

حقوق محی زیست دروهلهء نخست بر اثر توسعه صنعتی و به دنبال نگرانی های قر ن بیستمی که با تحمیل خسارت بر طبیعت همراه بود تولد یافت و در وهلهء بع - این حقوق - به دنبال نگرانی هایی که برای کل بشریت داشت ظهوریافت هرچند مدت های مدیدی ه رگونه اقدام به نفع محی زیست به عنوان مانعی در راه پیشرفت تلقی می شد و حلقه مفقود هء دلمشغولی های زیست محیطی منع ورود متخصصین آن در حوزهء عمومی بوده بدین سان که حقوفی از آن بحث خواهد شد تبدیل به یک حقوق بسیار با اهمیت گردیده است.

حمایت از محی زیست در تعدادی از کشور ها تبدیل به یکی از دلمشغولی های اصل شهروندان گشته است اگر ما آن را درچهارچوب فرانسه برسی کنیم در واقعی میتوانیم نتی جه گیری کنیم که - - مسائل زیست محیطی در حیات روزمره فرانسوی ها جایگاه رفیعی را به خود اقتصاص داده است - - با این حال تاحد زیادی تفکیک پسمانده که میزان تولید آنه هنوز کاهش نیافته است یا صرفه جویی درمصرف برق و آب اساسا به اندازه ای که از ل حاظ اقتصادی اهمیت دارند به اندازهء یک دغدغه زیست محیطی مورد توجه شهروندان م نیستند.

در فرانسه هزینه های کلی حفاظت از محی زیست در سال 2003 به 32میلیارد یور و می رسید و این هزینه ها همچنان در حال افزایش است. به گونه ایی که آلودگی محی ز یست برای اروپا هزینه های سنگینی را تحمیل نموده که غالب موارد ناشی از اثرات آن ب ر روی سلامتی است. ارتباط بین محی زیست و سلامتی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اگر چه - - فاجعه مینا ماتا در ژاپن - - که باعث مرگ و میر وبیماری شد این رابطه را نشان داد اما امروزه مسئله رواب میان محی زیست و سلامتی مورد توجهات ویژه و مستمرواقع شده است بد ین ترتیب در سال 2001 - - آژانس فرانسوی ایمنی بهداشت محی زیست و کار - - تاسیس گردید. همچنین طرح ملی سلامت محی زیست درسال 2004 در چهارچوب استراتژی ملی ت وسعه پایدار پایه ریزی شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید