بخشی از مقاله

خلاصه

در این تحقیق با بررسی میزان تجمع محصولات خوردگی آهن در مولدهای بخار، به اهمیت استفاده از فیلترهای الکترومغناطیسی در سیستم های تصفیه بین راهی کندانس بخارات و همچنین سیستم تصفیه درین مولدهای بخار پی برده می شود. بطوریکه استفاده از فیلترهای الکترومغناطیسی در این دو سیستم تصفیه در مدار دوم نیروگاه باعث کاهش کاملا محسوس آهن در آب تغذیه و درین مولدهای بخار می شود و در نتیجه از تجمع محصولات خوردگی و خوردگی های متعاقب در مواردهای بخار و هیترها و سایر تجهیزات مدار دوم جلوگیری می شود.

کلمات کلیدی: نیروگاه اتمی ، مدار دوم، سیستم تصفیه بین راهی، مولدهای بخار، محصولات خوردگی، توربین.

.1 مقدمه

در این تحقیق روند واقعی بهره برداری از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در سطح قدرت نامی به همراه استفاده از دادههای کنترل شیمیایی مربوط به سالهای 2013-2015 بررسی میشود.برای تحقیق، از دادههای کنترل شیمیایی آزمایشگاه شیمی که این دادهها بر اساس رگلامنت کنترل شیمیایی سیالات نیروگاه اتمی طراحی و بدست آمده است.دادههای این مدل تحقیق بر اساس نتایج آزمایشگاه کنترل غلظت آهن در آب مدار دوم برای نقاط نمونه برداری تعریف شده در رگلامنت و با پریود معین و تعریف شده پایه ریزی شده است.بدیهیات و نقاط مجاز در مدل تحقیق ناشی از محدودیت های زیر می باشد::
-1 نتایج آزمایشگاهی غلظت آهن در آب مدار دوم چنانچه کمتر از 5 ʽg/L - محدودیت آزمایش - آن را برابر 5 ʽg/L حساب میکنیم.

-2 برای ارزیابی کمی در این تحقیق، دبی آب تغذیه مولد بخار و ظرفیت تولید بخار در مولدهای بخار را برابر می گیریم.

-3 در این تحقیق برای ارزیابی کمی محصولات خوردگی مولدهای بخار، از دادههای شرکت »هیدروپرس« و شرکت ونی روسیه برای سرعت خوردگی ساختاری مولدهای بخار استفاده میشود. که این دادهها به صورت ماکسیمم داده آمده است.

-4 دبی آب تغذیه مولدهای بخار متناسب با قدرت راکتور میباشد و برای قدرت کمتر از %10 محاسبه نمیشود.

-5 سرعت خوردگی مولدهای بخار در زمان کانسرواسیون و زمان کاری برابر میگیرند.

-6 متوسط میزان محصولات خوردگی ناشی از خوردگی در مولدهای بخار برابر با 13311/7 گرم در ماه در نظر گرفته می-شود.

-7 حمل محصولات خوردگی همراه بخار در نظر گرفته نمیشود.

-8 میزان آلودگی محلول تبادل حرارتی مولدهای بخار - لولهها - شامل کلیه محصولات خوردگی میباشد که توسط آب درین مولد بخار خارج نشده است و بر روی لولهها رسوب کرده است.

-9 دبی آب درین مولدهای بخار در همه ی سطوح قدرتی برابر با 65 T/h گرفته میشود.

-10 غلظت آهن در آب درین مولدهای بخار برابر با 12 ʽg/L در نظر گرفته میشود. این به دلیل وجود محدودیت در اندازه گیری غلظت آهن در درین دائم مولد بخار میباشد.

.2 شرح مدل تحقیق

مدار دوم نیروگاه اتمی یک سیکل بستهای است که از چندین تجهیز مرتبط تشکیل شده است.هرگونه آلودگی که وارد این سیستم بسته شود بوسیله سیستم تصفیه آب درین مبدل بخار گرفته میشود و یا به فرم رسوب بر روی تجهیزات این سیستم ظاهر میشود. بیشترین احتمال تشکیل رسوب درون مولدهای بخار صورت میگیرد و این به دلیل امکان تغلیظ این رسوبات میباشد. در قسمتهای مختلف مولدهای بخار تجمع رسوبات از نوع اکسید آهن، ناشی از تبخیر آب و تغلیظ این رسوبات تشکیل میشود.سیال عامل در سیکل آب و بخار مدار دوم نیروگاه به هنگام کار واحد مسیر بسته زیر را طی میکند: مولدهای بخار - توربین - کندانسور - سیستم تصفیه بین راهی مدار دوم- هیترهای فشار ضعیف - هوازدا- هیترهای فشار قوی - مولدهای بخارهدرروی آب و بخار در مدار دوم با افزودن آب جبرانی به کندانسور جبران میشود.

بخار بعد از توربین فشار قوی به سپراتور-ریهیتر فرستاده میشود. در این تجهیز ابتدا رطوبت بخار گرفته میشود و در نهایت همین بخار بوسیلهی بخار زنده گرم میشود.از کل مقدار بخار تولیدی در مولدهای بخار - - 6000 T/h قسمتی از بخار به طرف کندانسور - - 3300 T/h و باقی ماندهی آن - - 270 T/h بعلاوه سپراتهای جمع شده در سپراتور به سمت هیترهای فشار قوی و ضعیف فرستاده میشود و از آن طریق به صورت غیر مستقیم به سیستم آب تغذیه فرستاده میشود.بخار گرم شده در سپراتور به طرف توربین های فشار ضعیف و از آنجا به کندانسور جهت کندانس شدن فرستاده می شود. ب

دین طریق به %55 محصولات خوردگی همراه بخار زنده همچنین محصولات خوردگی ناشی از خوردگی سپراتورها و لوله های بخار و توربین ها به سمت کندانسور فرستاده می شود.بخشی از کندانس های توربین - - %60-40 بوسیله پمپ های کندانس مرحله اول به سمت فیلترهای سیستم تصفیه بین راهی مدار دوم، شکل .1 فرستاده می شود. بطوریکه این کندانس ها از املاح معدنی و آهن تصفیه می شود.کنترل غلظت آهن در این کندانس ها بعد از فیلتر کاتیونی - سیستم تصفیه بین راهی مدار دوم - صورت می گیرد. باقیمانده جریان کندانس ها از طریق بای پاس سیستم تصفیه بین راهی مدار دوم بطرف هیترهای فشار ضعیف فرستاده می شود.

کندانس های تمیز شده در سیستم تصفیه بین راهی مدار دوم از طریق پمپ های کندانس - مرحله دوم - به طرف هیترهای فشار ضعیف و از آن طریق به سمت هوازدا فرستاده می شوند عملا ثابت شده است که عمده آلودگی کندانس ها بوسیله محصولات خوردگی به هنگام عبور آنها از هیترهای فشار ضعیف صورت می گیرد.کندانس بخارات گرم کننده در هیترهای فشار ضعیف 1 و 2 به طرف هوازدا هدایت می شود.آب تغذیه از طریق هوازدا بوسیله پمپ های تغذیه به سمت مولدهای بخار فرستاده می شود.حذف املاح محلول و نامحول از مولدهای بخار از طریق سیستم های درین دائم و پریودیک مولدهای بخار در سیستم تصفیه آب درین مولدهای بخار، شکل .2 صورت می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید