بخشی از مقاله

چکیده:

موضوع این مقاله بررسی خلاقیت و نوآوري و تاثیر آن در سازمان میباشد. این تحقیق با هدف معرفی و تبیین نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوري انجام شده است. این مقاله از نوع تحقیقات توسعه اي بوده و روش انجام آن توصیفی و مطالعات کتابخانهاي و با استفاده از منابع چاپی و الکترو نیکی میباشد. یافتههاي این پژوهشگر بیانگر آن است. که خلاقیت عبارت است از: ارائه فکر و طرح نوین براي بهبود فعالیتهاي سازمان، و نوآوري عبارت است از: عملی و کاربردي ساختن افکار و اندیشههاي نو ناشی از خلاقیت. نوآوري و خلاقیت شاخص حیاتی هر سازمان است. بنابراین ارزشها و هنجارهاي سازمان با توجه به تاثیر گذاري آنها بر روي افراد میتوانند پشتیبان یا مانع و یا ظرفیتی براي پیشبرد فرآیندهاي مدیریتی باشد. در نهایت در این مقاله به بررسی جنبه فردي و سازمانی و تکنیکهاي توسعهاي پرداختهایم.

-1 مقدمه

از ویژگیهاي مهم انسان قدرت اندیشه او و از عالیترین جلوههاي اندیشه انسانی، تفکر خلاق است، قدرتی که تاکنون با آن تصمیم گرفته و توانسته است به حل مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل شود. دنیاي امروز نیازمند زنان و مردانی خلاق است که به رشد و ارتقا در تمام زمینههاي اجتماعی، فرهنگی و اقتصادي برسند. بدیهی است براي بروز خلاقیت1 باید عناصر و عوامل گوناگون در کنار هم قرار گیرند تا این امر به شکل مطلوب صورت پذیرد از جمله این عوامل و عناصر ایجاد فضاي مناسب و چگونگی روش یادگیري و یاددهی است.

ما اکنون در عصري قرار داریم که مهمترین ویژگی آن عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی سازي و تغییرات فزاینده تکنولوژیکی است. موفقیت سازمانی تحت این شرایط، تغییر در فعالیتهاي سازمانی و بویژه رهبري و اداره سازمانهاي را ضروري میسازد. امروزه مهمترین دغدغه اکثر سازمانها، تدوین و پیاده سازي استر اتژیهایی است که موفقیت و بقاي آنها را در شرایط متحول و پیچیده محیطی، تضمین نماید. در سازمانهاي پژوهشی حفظ مزیت رقابتی منوط به نوآوري است.

بنابراین میتوان گفت با توجه به اینکه اکثریت سازمانهاي پژوهش محورند و با شتاب روزافزون تحولات و دگرگونیها در دنیاي کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی ثباتی و تغییر پذیري و نیز غیرقابل پیش بینی بودن این تغییرات، آنچه که سازمانهاي عصر حاضر به شدت به آن نیازمندند تا بتوانند در بازارهاي پویا و پیچیده امروزي جایگاهی داشته باشند و براي خود کسب مزیت رقابتی نمایند؛ توان تولید محصولات و خدمات جدید و منحصربفرد و قابل رقابت در بازارهاي متغیر امروزي است. واین امر میسر نمی گردد مگر با نوآوري و خلاقیت مدیران و نیز تأثیر مدیران بر پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود بکوشند.

پرواضح است استراتژي کسب و کار هر سازمان که جهت دهنده در این زمینه میباشد نقش مهمی در رسیدن سازمان به وضع مطلوب در بین رقبا دارد، و چنانچه بیان شد خلاقیت و نوآوري نیز نقش اثرگذاري بر بهبود وضعیت سازمان و حفظ و بقاء بلندمدت آن و ایجاد مزیت رقابتی براي سازمان دارد. بر این اساس، چگونگی نهادینه کردن خلاقیت و نوآوري و هماهنگ کردن آن با اهداف سازمانی جهت تدوین و به خصوص اجراي استراتژيهاي رقابتی مؤثر در سازمان؛ مسألهاي حائز اهمیت خواهد بود. لذا در این مقاله تلاش میشود به بررسی این مسئله و ارائه مدل مفهومی تعدیل یافته استراتژي3 رقابتی پورتر بر مبناي نوآوري پرداخته شود. - عابدي،1383، - 12

-2 بیان مسئله

افزایش مهیج رقابت جهانی همراه با تغییر جهت به اقتصاد بر مبناي دانش، تاکید مجدد براي نوآوري را ایجاد میکند. تغییرات سریع در محیط رقابتی، جهان جدید رقابت را ایجاد میکند. این اقتصاد جدید توسط آنهایی که نوآور هستند خلاقند، دانش را ایجاد می کنند یا آن را به محصولات و خدمات و روشهاي جدید تبدیل می کنند سریعتر از سایر رقبا هدایت میشود. نوآوري در راس همه چیزهایی که توسط اقدام کارآفرینانه پشتیبانی میشود قرار دارد و هدفش ایجاد ارزش از طریق کاربرد دانش میباشد.به عبارتی سازمانها بعد از عصر صنعتی جزو سازمانهاي دانش محورمحسوب میشوند وموفقیت و بقایشان بسته به خلاقیت، نوآوري و اختراع دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید