بخشی از مقاله

چکیده :

آینده آتی با نگرانی هایی همراه هست که امیدوارییم با عنایت خداوند متعال با تحقیق و پژوهش از این بادی مجازی سر سالم به در برییم.این مقاله در خصوص بیک دیتا - دادههای برگ - در اینترنت اشیاء و فضای مجازی پیش آمده در روند زندگی ملتها و دولتها و تغییرات اساسی روزمرگی هست. دید کلی نسبت به پدید آمدن وب از ابتدا تا کنون و در آینده آتی چه رابطه راهبردی در روند زندگی بشر دارد.صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات با نگرشی جدید به این موضوع از طریق ایجاد یک کمسیون خاص بررسی های خود را به سرانجام میرساند.نحوه عملکرد تروریسم در دولتهای مختلف از نظر نظامی، اقتصادی وفرهنگی به بحث عظیم دادهای بزرگ و روی آوردن به خطی مش های نوین در این راستا که بعضا باعث ایجاد قانون و مقرراتی نوین در این عرصه می گردد.

فضای مجازی از آنجائیکه تغییرات بسزایی در روند زندگی مردم ایجاد کرده قابل اهمیت گردیده است. ساختار نظام صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات از سال 1373 با اسم مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات شروع به کار کرد.از آنجائیکه این مقوله دستخوش تغییرات روز افزون گردیده است و بایستی دست اندرکاران، اطلاعات و دانسنی های خود را به روز کنند تا بتوانند در عرصه های بشری خود را در حرکت نگه دارنند. آینده آتی با نگرانی هایی همراه هست که امیدوارییم با عنایت خداوند متعال با تحقیق و پژوهش از این بادی مجازی سر سالم به در برییم. بتوانییم بحران پیش رو را مدیریت کنیم.مقاله باید شامل عنوان، چکیده فارسی، متن اصلی، نتایج و جمعبندی، مراجع، شکلها و جدولها - درصورت نیاز - باشد. الگوی بخشهای مختلف مقاله دقیقا مشابه با الگوی بخشهای مختلف این متن است. درضمن تعداد صفحههای مقاله نباید از 6 صفحه بیشتر باشد. صفحات اضافی مشمول هزینه خواهد شد.

کلید واژهها: بیک دیتا، اینترنت اشیاء، وب، صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات، تروریسم.

-1 بیک دیتا در اینترنت اشیاء

دو روند مهم فنآوری اطلاعات و ارتباطات در سال های آتی مبحث بیک دیتا و اینترنت اشیاء هست.تأثیر بسزایی در دنیا این دو فرآیند در ساختارهای بنیادین کسبوکار ایجاد کردهاند.درنتیجه فعالان صنفی تشکیل یک گروه ویژه در این راستا را بر خود غیراصولی ندیدهاند و تشکیل یک کمیته جهت تحقیق و پیشنهاد، هماهنگی، اجرا و مدیریت پروژه دادهاند.با ظهور حجم گستردهای از دادهها و اطلاعات به صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت این گروه پیچیدهتر شده است.دادهها از ابزارهای علمی، ماهوارهها، رسانههای دیجیتال،ایمیل، وبلاگ، تراکنش مالی، و شبکههای اجتماعی ، مدلها و نظرسنجی که از دادههای مشاهداتی پدید میآید تشکیلشده است.که موارد مذکور شامل متن، عکس و صوت هست.مدیریت و تجزیهوتحلیل این دادههای عظیم که با ابزارهای مدیریتی و پایگاههای سنتی قادر به مدیریت نیستند نیازمندفنآوری جدیدی هست.

مقدمه

-1-2  راهبرد بیک دیتا

دادههای عظیم برای یادگیری دستگاههای اطلاعاتی، دادهکاوی، کشف الگوی پنهان، افزایش ضریب هوشی در سازمانهای تجاری و بنگاههای اقتصادی، تحلیل مالی، تحقیقات پزشکی، زیستشناسی، پیشبینی آب و هوا غیره به کار میرود.در نیجه جهت جمعآوری ذخیرهسازی، اشتراکگذاری، پردازش و مدیریت دادهای یک نظام خاص را دنبال میکند.

-1-1  تهدید فزاینده تروریسم و قدرت فضای مجازی

وحشتافکنی و هراس افکنی که در دول غربی به صورت فزاینده قابلمشاهده هست و معنی تروریسم را به خود گرفته یکسری قوانین و مقرراتی را پیش روی صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات قرار داده است.بهعنوانمثال در نوامبر سال 2016 میلادی، طبق عفوبینالملل سازمان حقوق بشر مستقر در بریتانیا- لندن در 14 کشور اروپایی حق دسترسی گستردهای به دادهها و اطلاعات میلیونها نفر را به شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و مخابرات داده است تا بتوانند کل لیست مکالمات را شنود و پیامها و ایمیلهای این افراد را به مدت یک سال ذخیره کند تا در صورت نیاز به مراجع قانونی سپرده شود.این کشورها شامل: فرانسه، بریتانیا، آلمان، لهستان.

قدرت فضای مجازی چیست و چه مؤلفههایی دارد؟ پاسخ این پرسش در نسبت با مفاهیم بسیاری قرار میگیرد.برای پاسخ به این پرسش در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی نیازمند توجه به مفاهیم و بخشهای زیادی ازجمله قانون، سیاستهای دولت،بازیگران عرصه مجازی، اطلاعات بهعنوان واحد مبادله در فضای مجازی و چگونگی عملکرد این فضا هستیم.بسیاری دیگر از این مفاهیم در ارتباط قدرت در فضای مجازی موردبحث قرار میگیرند تا مؤلفههای قدرت در این جهان جدید فهم و بازتعریف شود.

-2-1  اهمیت فضای مجازی

اگر بخواهیم اهمیت فضای مجازی را با توجه به موضوع موردبحث بیان کنیم بایستی تغییراتی را که در اثر ورود فضای مجازی بر زندگی مردم به وجود آمده است را نام میبریم:

-1 تغییر در مفهوم کار: نحوه ورود در بازار کار و فروشندگی بسیار تغییر شگرفی داشته است بصورتیکه در خرید میتوان بهترین مورد را انتخاب کرد که در اسرع وقت در محل مشتری تحویل میگردد.

-2 تغییر در مفهوم ارتباطات: توضیح واضحات هست که در عصر کنونی در هرلحظه میتوان با افراد اطراف خود با کمترین هزینه در تماس باشیم و از روند رابطه خود باخبر باشیم.

-3 تغییر در مفهوم زمان: با ظهور عصرفنّاوری زمان معنای کمرنگتری پیداکرده است.زیرا میتوانتقریباً کلیه امور روزمرگی را در لحظه و بهسرعت انجام داد.

-4 تغییر در مفهوم مکان، مرز و امنیت: با توجه به خصایص فضای مجازی مکان و مرز در ارتباطات فعلی به نحقابللمسی از بین رفته است.قابلذکر است که امنیت نیز در این راستا دستخوش ناامنی قرارگرفته است و بایستی نسبت به این موضوع کاربران حساسیت ویژهای نشان دهند تا در فضای مجازی خود را بتوانند حفظ کنند.

-5 تغییر در مفهوم قدرت: در عریانترین تعریف قدرت به این معنی هست که:"شخص الف بر شخص ب قدرت داردکه شخص ب رفتاری را انجام دهد که حصول نتایج دلخواه شخص الف باشد. قدرت به دو نوع مشاهده میشود.اول قدرت سخت: که توسط خشونت، ثروت و دانایی انجام میگردد.دوم قدرت نرم: این قدرت تأثیر خود را از طریق رضایتمندی، اعتبار و اعتماد پیش میبرد.مولد قدرت نرم در شبکه روابط اجتماعی مبتنی بر ایجاد جاذبه و رغبت در افراد به وجود میآید.کشورهای مختلف با در دست داشتن قدرت از تجاوزهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی در امان هستند و میتوانند فرهنگ خود را نشر و تحمیل کنند این نوع قدرت به نحوه مدیریت، پردازش، نگهداری، اشتراک و امنیت بیک دیتا دارد.

-3-2 قانون حق فراموشی

یکی دیگر از نکات برجسته قوانین جدید، حق فراموششدن در اینترنت است.درواقع افراد میتوانند خواستار حذف تمام اطلاعات شخصی نادرست و منسوخ درباره خودشان از موتورهای جستجو بشوند پیشینه تصویب این قانون به مبارزه سرسختانه یک شهروند اسپانیایی با شرکت آمریکایی گوگل برمیگردد.او گوگل را مجبور کرد که اطلاعات نادرست خودش را از موتور جستجویش حذف کند.این شهروند شجاع اسپانیایی گوگل را بهزانو درآورد و تلاشهای او منجر به تصویب قانون موسوم به"حق فراموشی" یا حذف سوابق شخصی از اینترنت در اروپا شد.

-3 تأثیر وب در بیک دیتا

-1-3 وب1

اولین وبلاگ توسط "گروه برنرزلی" - مخترع وب - ایجاد شد.نخستین وبلاگی که چنین نامی داشت در سال 1994 توسط »دیو ویار« به وجود آمد. اما واژه وبلاگ برای اولین بار در سال 1997 توسط »جان کارگر« در سایت robot wisdom بهکاربرده شد. تعداد وبلاگها در آغاز بسیار اندک بود، بهنحویکه تا سال 1999 تنها 23 وبلاگ وجود داشت. این رقم در اواسط سال 2000 به بیش از 1000 و دو سال بعد به بیش از نیم میلیون رسید. اما در دسامبر 1990 اینترنت فعالیت خود را بهصورت شبکهای جهانی آغاز کرد. 15 سال بعد مطابق تحقیقات سایت internet world stats تعداد کاربران این شبکه به یک میلیارد و 18 میلیون نفر - یعنی 15/7 درصد کل جمعیت دنیا - رسید.از سال1991 الی 2000 زمان پیدایش وب 1هست.در این پلت فرم سرویسهای یکطرفهایمانندِ ایمیل رایج شد و متن در چت روم مبادله میگردید.تنها %15 از کاربران درگیر ضدی وب بودند به همین دلیل فضای خاصی جهت این دوره از وب موردنیاز نبود.

-2-3 وب2

از سال 2000 الی 2006 را دوره وب 2 نامگذاری میکنند.در این عرصه کاربران بسیاری با وب آشنا شدند.جهت مبادله دادهها از طریق اینترنتحدوداً یک میلیارد کاربر وارد فضای مجازی شد.

-3-3وب3

بزرگترین روند کسب و کار مربوط به بیگ دیتا در این دوره ظهور کردکه حدودا در سال 2010 کاربران را صد در صد درگیر خود ساخت.به دلیل قدرت یادگیری کاربران این روند رو به افزایش میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید