بخشی از مقاله

مدار تون کنترل با عملکرد فوق العاده



C1, C3, C5, C7, C15, C16 2.2uf خازن شیمیایی
C2, C6 0.05uF خازن عدسی
C4 0.22uF خازن عدسی
C8, C10 0.015uF خازن عدسی


C9 100uF خازن شیمیایی
C11, C12, C13, C14 0.1uF خازن عدسی
R1, R4 10K 1/4وات
R2, R5 33K 1/4W وات
R3, R6 4.7K 1/4W وات
R7 2.2K 1/4W وات
R8, R9, R10, R11 50K ولوم
U1 TDA1524A Tone Control IC
S1 سویچ
J1, J2, J3, J4 فیش ورودی خروجی

مداری رو که در بالا میبینید مدار یک تون کنترل استریو با امکان کنترل حجم صدا وتنظیم بالانس است که همه این کارها را فقط با است

فاده از یک آی سی جدید وپیشرفته به نام فTDA1524a وچند قطعه جانبی دیگر انجام میدهد همچنین این مدار میتواند به عنوان پری آمپلی فایر مورد استفاده قرار گیرد ولی برای کسب بعترین نتیجه آن را بین پری آمپلی فایر ومدار آمپلی فایر قدرت قرار میدهند به نظر من بزرگترین مضیت این مدار بعد از کیفیت عالی آن اندازه کوچکش میباشد که قابلیت نصب مدار را در دستگاههای ساخته شده بوجود می آورد.
در این مدار به ترتیب پتانسیومترهای R8,R9,R10,R11 وظیفه تنظیم حجم صدا ،کنترل بالانس دستگاه ، کنترل صدای تریبل و کنترل صدای باس را بر عهده دارند
همچنین کلید S1 وظیفه کنترل کانتر را به عهده دارد
J1,J4 به ترتیب وردیهای راست وچپ دستگاه میباشند و J2,J3 خروجیهای راست وچپ دستگاه هستند.
این مدار قابلیت اتصال مس تقیم به میکروفون را نیز دارد.

پری آمپلی فاير با کيفيت عالی:



مداری که در شکل میبینید یک پری آمپلی فایر با کیفیت عالی و نویز بسیار کم است ( همانگونه که میدانید وجود نویز در قسمت پری دستگاهای صوتی با عث افت شدید کیفیت صدای آنها میشود زیرا این نویز وارد قسمت آمپلی فایر قدرت دستگاه شده وتا پخش شدن از بلندگو صدها بار تقویت میگردد درنتیجه کیفیت صدا به مقدار بسیار زیادی پایین میآید) تنها عیب این مدار در این است که قدرت تقویت کنندی آن مقداری کم است (ولی در عوض صدای ان کاملا صاف وتمیز است) برای رفع کردن این عیب میتوانید خروجی این پری را به مدار آمپلی فایری که قبلا در سایت قرار داده ام متصل واز خروجی آن مدار آمپلی فایر

به عنوان خروجی قسمت پری در دستگاه صوتی خود استفاده کنید که در این صورت صدای حاصله کاملا قوی و بدون اعوجاج است ( این مدار برای تقویت کردن یک میکروفن خازنی طراحی شده ولی قابلیت استفاده از آن برای تقویت کردن هد را نیز دار) در ضمن مدار بصورت مونو کار میکند و در صورتی که بخواهید در حالت استریو از آن استفاده کنید باید دو عدد ازآن بسازید.

مدار اکو دیجیتالی





اکثر مدارهای ارائه شده برای اکو دارای یکعدد آی سی مخصوص اکو وتاخیر میباشند که در انحصار شرکتهای معتبر بوده وبسیار گران ارائه میشود. اما در این مدار اکو که به صورت دیجیتالی عمل میکند هیچگونه آی سی گرانقیمت اکو به کار نرفته است وبا وجود عملکرد بسیار خوب وپاسخ فرکانسی مناسب وسرعت تکرار از 1ms تا 300ms ودارا بودن خاصیت اکوی تکرار بسیار خوب از دو بار تا بینهایت و قابلیت ارائه نوع اکوی تکرار و طنین از تعدادی آی سی های معمولی و ارزان قیمت رایج بازار تشکیل شده است.


در این مدار ولوم 10k به نام delay وظیفه تنظیم سرعت تکرار را به عهده دارد که با کم کردن مقدار آن زمان تکرار هم کم شده تا جایی میرسد که بصورت اکوی طنین عمل میکند ولوم 10k به نام repeat وظیفه تنظیم تعداد تکرار را به عهده دارد و با کم کردن مقدار آن تعداد تکرا نیز کم میشمد تا جایی که دیگر تکرار صورت نمیگیرد .
در ساخت وبهره برداری از مدار اکو به این مسائل دقت کنید:
1 – چون مدار چاپی این مدار خیلی حساس وظریف و شلوغ می باشد، رسم آن بوسیله ماژیک امکان ندارد و حتما باید بوسیله سیلک یا اسپری

پوزتیو 20 تهیه شود.
2 – سعی کنید برای کلیه آی سی ها از سوکت استفاده کنید تا در اثر بروز اشکال وتعمیر در تعویض آی سی ها دچار مشکل نشوید.
3 – در این مدار تعداد 19 عدد جامپر ( j ) یا سیم اتصال به کار رفته است که در صورت فراموش کردن حتی یکی از آنها مدار کار نخواهد کرد.
4 – سعی کنید آی سی ها را عینا به همان شماره ای که ذکر شده انخاب کنید . در صورت عدم دسترسی به عین آن شماره ها میتوانید به جای c271d از آی سی LM311 وبه جای آی سی
MN4164 که یک RAM مکانیکی میباشد ، از آی سی های دیگر مثل 9044 و 9046 و 4256 وغیره استفاده کنید در این صورت پایه یک آی سی را که آزاد مانده استبه خط منفی مدار وصل کنید .
5 –دقت کنید ولتاژ تغذیه بیش از 12 ولت نباشد برا ی احتیاط سعی کنید از 9 ولت تجاوز نکند که در این صورت امکان سوختن رگولاتور 5 ولت به شماره 7805 و آی سی RAM وجود خواهد داشت و نویز مدار هم بیشتر خواهد شد.
6 –این مدار بین پری آمپلی فایر وآمپی فایر قدرت قرار میگیرد وخروجی پری به محل IN و ورودی آمپلی فایر به محل OUT با سیم شیلد وصل خواهد شد.
7 –مقدار صدای اعمال شده به ورودی اکو در عملکرد آن خیلی مهم است وباید در حداقل مقدار باشد به طوری که اگر این صدا را به بلندگو داده باشیم به زور شنیده شود . اگر صدای اعمال شده به ورودی اکو بیش از حد مجاز باشد باعث اغتشاش و نویز شدید خواهد شد.
8 –اگر صدای ورودی بیش از حد ضعیف باشد در آن صورت هم میتوانید مقاومت 33k محل OUT را حذف یا کمتر کنید ویا خروجی پری خود را تقویت کنید.
9 –برای اخذ نتیجه دقیق واولیه بهتر است اکوی خودر ا بوسیله رادیو و در حال پخش صدای گوینده ( نه موسیقی ) آزمایش کنید.
10 –اگر از نویز زیاد مدار راضی نبودید ، میتوانید با تغیر دو خازن عدسی کنار ولوم یعنی خازن 154 به 473 و103 به 102 آن نویز را خذف کنید.
11 –با تعویض آی سی شماره 2 یعنی IC2 به 4001 زمان تاخیر بیشتر خواهد شد.
12 –باتغیر مقدار R1 و R2 باز هم میتوانید به زمان تاخیر بیشتری دست یابید.
13 –برای اینکه صدای شما از بلند گو با تاخیر پخش نشود ، بین محل IN وOUT اکو از یک مقاومت مناسب ( که توسط آزمایش با یک پتانسیومتر 100K به دست میاید ) استفاده کنید.
توجه:
اگر


چنانچه دستگاه امپلی فایر ما دارای فقط یک ورودی میکروفن باشد طرز تعبیه مدار اکو بسیار راحت بوده وبا سیم کشی ساده ای میتوان خروجی تقویت میکروفن را وارد آن کرده صدا را از خروجی مدار اکو وارد تن کنترل نموده به سهولن از ان استفاده کرد.
اما اگر قرار است از میکسر استفاده شود و ولومهای هر میکروفن مجزا به اکو فرمان بدهند ، ممسئله مقداری پیچیده شده نیاز به طراحی خاصی خواهد داشت چرا که اگر به صورت ساده که در سطرهای قبل شرح داده شد شیم کشی کنیم با فرمان به یک کانال همه کانالها دارای صدای اکو دار خواهند شد و برعکس بنابراین نیاز به یک نقشه خاص داریم که

شما آن را در انتها ملاحظه میکنید.
در این نقشه همانطوری که ملاحظه میکنید عوض اینکه از تنها خروجی میکسر وارد اکو شود ، مستقلا از سر هر یک از خروجیهای چهار کانال یا در واقع از سر مقاومتهای 1k در روی میکسر وارد سرهای اولیه چهار ولوم 100k میگردند.
سر وسط ولومها هر یک با یک مقاومت 22k به هم وصل و در نهایت وارد ورودی مدار اکو میشوند .
سر دیگر ولومها همه به هم اتصال یافته ودر نهایت به خط منفی یا شاسی مدار وصل میشوند.
دوباره از خروجیهای میکسر با چهار مقاومت 22k سیکنالهای صوتی را وارد پری آمپلی فایر کرده ایم . و بالاخره از خروجی اکو نیز با یک مقاومت مناسب که در این نقشه 22k انتخاب شده است وارد ورودی پری آمپلی فایر میشود.
در نهایت اکنون مداری داریم که ورودی های هر چهار کانال ( میکروفنها ) هم توسط ولومهای میکسر قابل کنترل هستند وهم بوسیله ولومهای 100k ذکر شده میتوان در هر لحظه مناسب به هر کدام از میکروفنها اعمال اکو کرد بدون اینکه تاثیری در سایر میکروفنها داشته باشد.
محل –v به منفی 12v رگوله شده منبع تغذیه و محل +v به مثبت 12v رگوله شده وصل شود .
.0.

آی سی های رگولاتور



در شکل بالا حالت کلی اتصال آی سی رگولاتور در مدارات الکترونیکی نشان داده شده است .از آی سی رگولاتور زمانی استفاده میشود که نیاز به یک ولتاژ کاملا صاف و رگوله شده باشد ( مثلا برای استفاده در مدارات تقویت کننده صوتی) ویا هنگامی که ولتاژی که ما در اختیار داریم از ولتاژ مورد نظر مقداری بیشتر است در این حالت نیز با قرار دادن یک آی سی رگولاتور بین منبع تغذیه ومدار مصرف کننده ولتاژ مورد نظر ما بدست می آید. باید توجه داشت که حداکثر جریانی که از یک آی سی رگولاتور معمولی میتوان دریافت کرد در حدود نیم آمپر است ودر صورت کشیدن جریاني بیشتر آی سی گرم میکند وباید برای آن رادیاتور خنک کننده قرار داد تا از سوختن آی سی جلوگیری شود. ( رادیاتور میتواند از ورقه آلومینیوم به ضخامت یک میلیمتر وابعاد 5*10 ساخته شود وسپس بوسیله پیچ ومهره بر روی آی سی نصب گردد)


توجه داشته باشید که هر آی سی رگولاتور مخصوص یک ولتاژ خاص است که بوسیله شماره روی آن قابل تشخیص است ( انواع معمول آی سی های رگولاتور موجود در بازار برای ولتاژهای 5 و6 و9 و12 به ترتیب دارای شماره های 7805 و7806 و7809 و7812 میباشند).

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید