بخشی از مقاله

هارد ديسك


ديسك سخت با هارد ديسك منبع و محل ذخيره تمام برنامه ها و داده هاى موجود درون يك كامپيوتر است. در حال حاضر ديسك هاى سخت در دو نوع IDE و SATA بيشتر مورد توجه مصرف كنندگان است.
كابل هاى اتصالى به هارد ديسك هاى IDE شامل كابل ۴۰ پين ديتا و كابل چهار پين برق مى باشد، اما در ديسك هاى سخت SATA از كابل هاى برق ۱۵ پين و هفت پين ديتا استفاده مى شود.
يكى از مزاياى هاردهاى Sata استفاده از كابل هفت پين ديتا است. با استفاده از اين كابل، فضاى داخل كيس خلوت و جريان هوا در كيس راحت تر به گردش درمى آيد، همين طور براى تنظيم دو هارد Sata نيازى به جابه جايى جامپرهاى روى هارد نيست، چون خود آن ها بنا به شماره پورت Sata تنظيم مى شوند.


هاردهاى IDE داده ها و اطلاعات را با سرعت ۱۳۳ مگابايت در ثانيه منتقل مى كنند، اما ديسك هاى Sata اطلاعات را با سرعت ۱۵۰ مگابايت در ثانيه جابه جا مى كنند. البته در انواع جديد اين ديسك (A10) اطلاعات با سرعت سه گيگا بايت در ثانيه منتقل مى شوند كه انقلابى در صنعت هارديسك مى باشد.
تمام هارد ديسك ها مقدار فضايى را به عنوان بافز يا حافظه در اختيار دارند تا عمليات و محاسبات انتقالات، سريع تر و مطمئن تر انجام شود.
هارد ديسك هاى جديد از مقدار حافظه بيشترى استفاده مى كنند، مانند هارد هشت مگابايتى Sata كه بسيار سريع تر از هاردهاى موجود در بازار است.
در زمان بستن و باز كردن هارد ديسك بايد به اين نكات توجه كرد:
۱- رعايت كردن جهت قراردادن كابل هاى برق و ديتا توسط نشانه هاى روى كابل
۲- در زمان روشن بودن چراغ هارد، به هيچ وجه هارد را تكان ندهيد، زيرا امكان دارد كه به سطح سخت ديسك صدمه وارد شود كه اصطلاحاً به آن بدسكتور گويند

SATA

تکنولوژي هارد ديسک هاي ساتا (SATA) بر اساس پردازش اطلاعات متوالي (سريال) است. يعني انتقال اطلاعات ازهارد ديسک به باس ديتا و در جهت عکس به طور منظم و در دورهاي زماني مشخص انجام مي‏گيرد. هارد ديسکهاي ساتا از کابلهاي ريبون با پهناي کمتر استفاده مي کنند . اين کابلهاي نازک داراي کانکتورهاي بست داري هستند که کار کردن با آنها را ساده‏تر مي کند.

هارد ديسکهاي ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb بر ثانيه انتقال مي‏دهند. براي جبران افت سرعت در حالت سري، بايد سرعت رفت و برگشت را در هر سيکل کاري بالاتر برد. در سرعت سيکل برابر، سرعت انتقال رابط موازي حدوداٌ هشت برابر بيش از حالت سري است. بنابر اين براي جبران اين اختلاف و پيشي گرفتن از آن، سيکل و به عبارتي فاصله زماني هر رفت و برگشت در رابط سري را بايد افزايش داد که اين نکته نيز به راحتي و با استفاده از تراشه هاي قدرتمند امروزي قابل انجام است، به همين دليل است که امروزه شاهد انواع ديسک هاي سخت حجيم 300 و 500 گيگابايتي SATA II با سرعتي حدود 300Mb/S در بازار هستيم. در حال حاضر دو نسخه از اين استاندارد معرفي شده که به ترتيب عبارتند از SATA I (به اختصار SATA) و SATA II. سرعت انتقال اطلاعات در نوع اول برابر با 150 MB/S و در نوع دوم يا همان SATA II برابر با 300 MB/S (البته در حالت تئوري) مي‏باشد. با اينکه سرعت اسمي انتقال اطلاعات در ديسک هاي SATA II دوبرابر SATA I است اما اين تفاوت در واقعيت به ندرت از 20% فراتر مي‏رود. در اصل بخش عمده اين افزايش سرعت به لطف وجود فناوري جديدي با نام Native Command Queuing در ديسک هاي سخت SATA II بدست مي آيد. در واقع تاثير NCQ به اين صورت است که باعث مي شود اطلاعاتي که براي خواندن توسط هد دستگاه در صفحات مدور ذخيره‏سازي ( پلاترها - صفحات

آلمينيومي به شکل دايره که در محفظه ديسک سخت قرار دارند و اطلاعات بر روي آنها به صورت صفر و يک و روش مغناطيسي ذخيره مي شوند) قرار دارند، طوري چيده شوند که با حداقل چرخش صفحات، اطلاعات توسط هد دستگاه خوانده شوند. براي خوانده شدن اطلاعات توسط هد دستگاه، در حالتي که از فناوري NCQ استفاده شده صفحه مدور نياز به 1.5 دور چرخش دارد. در مقابل ديسک سختي که فاقد فناوري NCQ است، به بيش از 2.5 دور براي خوانده شدن اطلاعات توسط هد دستگاه نياز دارد.

تكنولوژي ديسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پايه پروسس موازي اطلاعات عمل مي كنند و بدين معناست كه اطلاعات به صورت بسته هايي به روشهاهي مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتي فرستاده مي شوند. اطلاعات از ديسك سخت در فاصله هاي زماني كاملاً تصادفي مي آيند و وارد باس اطلاعاتي شده و در نهايت به سمت مقصد نهايي مي رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics مي باشد همينطور كه مي دانيد رابط IDE گاهي با عنوان ATA شناخته مي شود

كه مخفف AT Attachment است.
اين تكنولوژي از سال ۱۹۹۰ به عنوان استاندارد كامپيوترهاي شخصي (PC ) براي هارد ديسك ها بوده است و اين زماني بود كه تكنولوژي مذكور جاي درايوهاي ESDI و MFM را گرفت يعني زماني كه هارد ديسك ها به طور متوسط حجمي معادل ۲۰۰ مگا بايت داشتند. در سال ۱۹۹۰ اولين هارد ديسك يك گيگا بايتي وارد بازار شد و قيمتي برابر ۲۰۰ دلار در بازار آمريكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژي مورد استفاده بوده زيرا هارد ديسكها را با قيمت پايين در اختيار مصرف كننده قرار مي داد، جاي كمتري مي گرفت و سرعت مناسبي داشت.
همتاي IDE در آن زمان SCSI ( كه مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSIكمي از IDE سريعتر است اما بسيار گرانتر است. به علاوه احتياج به خريد يك ادپتر SCSI ك

ه ارزان هم نيست احتياج داريد. به عبارت ديگر IDE بازار هارد ديسكهاي كامپيوتر هاي شخصي را در انحصار خود گرفت. آنطر كه به نظر مي رسد كارخانه هاي معتبر حداقل يك تا دو سال ديگر به توليد هارد ديسكهاي با تكنولوژي IDE ادامه دهند.
هارد ديسكهاي IDE از كابلهاي ريبون پهني استفاده مي كنند كه در داخل كامپيوتر بسيار به چشم مي آيند و مرتب كردن اين كابلها در داخل كامپيوتر خود هنري است.

 


تكنولوژي هارد ديسك هاي ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالي ( سريال ) است. يعني انتقال اطلاعات از هارد ديسك به باس ديتا و در جهت عكس به طور منظم و در دورهاي زماني مشخص انجام مي گيرد.
هارد ديسكهاي ساتا از كابلهاي ريبون با پهناي كمتر استفاده مي كنند كه براي كساني

كه آنرا اسمبل مي كنند باعث بسي خوشبختي است. اين كابلهاي نازك داراي كانكتورهاي بست داري هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر مي كند.


هارد ديسكهاي ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط ۱۵۰Mb بر ثانيه انتقال مي دهند. اما مقاله هاي زيادي روي اينترنت در مورد هارد ديسكهاي با سرعت ۳Gb در ثانيه خواهيد يافت.
اما بياييد اين دو را در عمل با يكديگر مقايسه كنيم و ببينيم چرا صنعت در آينده تكنولوژي SATA را بر خواهد گزيد.
تا كنون در مقايسه دو هارد ديسك به قيمت هم توجه داشتيم اما حالا بدون در نظر گرفتن قيمت و تكنولوژي مرسوم كارايي را بررسي مي كنيم.آزمايش از اين قرار بود. يك كامپيوتر قديمي را به يك هارد SATA مجهز كرديم. و بعد از آن دو كامپيوتر امروزي ( پنتيوم ۴ ) با سرعت متعارف را با هارد ديسك هايIDE براي مقايسه انتخاب كرديم. آزمايش ها و نتايج به قرار زير بودند.

آزمايش۱
آين آزمايش يك انتقال فايل معمولي بود. براي اينكه در هر سه كامپيوتر انتقال اطلاعات كاملاً مشابه باشد در ويندوز XP شاخه :
c:windowssystem۳۲
انتخاب شد در يك سيستم كه در آن ويندوز XP اجرا مي شود اين شاخه در حدود

۳۳۰ مگابايت حجم دارد. و حدود ۲۰۰۰ فايل در آن وجود دارد. يك فولدر جدير در درايو C پارتيشن C از هارد ديسك ايجاد شد سپس در DOS فرمان
copy>c:>windows> system۳۲>*.*
اجرا شد كه همانطور كه مي دانيد اين دستور همه فايلهاي داخل شاخه system۳۲ را در فولدر جديد كپي مي كند و نتايج جالب بدست آمده آز اين قرار بود:
▪ كامپيوتر و نوع هارد ديسك زمان انتقال اطلاعات
▪ سيستم جديد اول همراه با IDE ۱۲۷ ثانيه


▪ سيستم جديد دوم همراه با IDE ۱۵۱ ثانيه
▪ سيستم قديمي همراه با SATA ۴۴ ثانيه
۲) آزمايش ۲
دومين آزمايش زمان بوت شدن است كه زمانهايي كه مربوط به سخت افزار است حذف شده است. يعني از لحظه اي كه تصوير آغازين ويندوز به نمايش در مي آيد تا لحظه اي كه دسك تاپ كامپيوتر به حالت عادي در مي آيد زمان اندازه گرفته شد نتايج به قرار زير است
▪ كامپيوتر و نوع هارد ديسك زمان بوت
▪ سيستم جديد اول همراه با IDE ۲۸ ثانيه
▪ سيستم جديد دوم همراه با IDE ۲۸ ثانيه
▪ سيستم قديمي همراه با SATA ۱۷ ثانيه
ـ توجه: در اين تستها به كارخانه سازنده ديسكها اشاره نشده است مطمئناً با در نظر گرفتن اين فاكتور تغيير خواهد كرد ولي هر دو مدل IDE و SATA از هارد ديسك ساخت يك كارخانه استفاده شده است.
SATA يا Serial ATA (Advanced Technology Attachment) نسل بعدي از رابط درايو است. که دنباله روي نسل قبلش Parallel ATA (PATA) بوده است. يک چيزي که در داخل هر کامپيوتري خودنمايي ميکند، ۴۰ کابل موازي که به ديسک سخت ، CDROM و ديگر اجزاي کنترلي متصل شده است. PATA استاندارد و خوب کار ميکند.


اما همچنين اشکالاتي نيز دارد. طول کابلها حداکثر ۱۸ اينچ( ۴۶ سانتيمتر) و از نظر اتصال دادن مشکل بوده و همچنين مانع عبور هوا در کيس ميشود در مواقعي که فن دچار مشکل ميشود. کابلها از نوع دايره اي شکل نيز موجود مي باشد. بعضي از هبود پيدا کردن سرعت CPU ها ، RAM و گذرگاههاي سيستم ، طراحان متوجه شدند که PATA به زودي با آمدن درايوهاي پيشرفته با بازده بالا در معماري سيستم در تنگاه قرار خواهد گرفت.
● ورود SATA Serial ATA
چند ويژگي ممتاز نسبت يه پيشينيان خود دارد.کابلها بسيار باريک با اتصالات ۷ پايه اي. طولشان تا ۳ فوت(۱ متر) هم مي تواند برسد، و به راحتي جمع مي شوند. که اجازه ميدهند که فضاي زيادي در داخل کيس خود داشته باشيد. همچنين SATA مصرف برق کم تا ۲۵۰ ميلي ولت در مقايسه با PATA که نياز به ۵ ولت دارد. و همچنين ولتاژ هسته ريزپردازنده(chip) کاهش يافته است. اين صحبتها درباره خوبي هاي Seta مي باشد. Serial ATA نياز به تنظيمات Master/Slave و جامپرهاي درايو ندارد. نصب بسيار ساده شده است.
و تکنولوژي اين امکان را داده است که يکي را انتخاب کنيد ، به اين معنا که شما ميتوانيد درايو را اضافه و کم کنيد در زماني که کامپيوتر در هرحالتي که کار است. بيشترين آينده اميد دهنده Serial ATA حذف کردن انتقال انتقال توسط PATA مي ميکند. اولين نسل حداکثر نرخ انتقال تا ۱۵۰ Mbps داشت. و SATA II تا ۳۰۰ Mbps. يک نسخه تا سال ۲۰۰۸ بيش از ۶۰۰ Mbps سرعت خواهد داشت. با مقدمه اي که در مورد نرخ انتقال داده گفته شد. سرعت Ultra ATA/۱۳۳ ديگر جايي ندارد. با عملکرد گسترده در دنياي واقعي نسل اول بي اهميت بود. اگر چه از نظر قيمت با درايوهاي PATA هم قيمت بود.
رفتن به يک تکنولوژي جديد يک انتخاب خوب در هنگام ارتقاء ، جمع کردن يا خريد يک سيستم جديد مي باشد.مادربردها با مجتمع کردن رابط SATA و PATA امکان گسترده اي براي استفاده از هر دو را به وجود آوردند. و محدوديتي در استفاده در سيستمهاي مشابه نداشتند. همچنين Serial ATA يک انتخاب خوب براي RAID و سرانجام تعيين شده براي جانشيني PATA مي باشد. براي سيستمهاي قديمي تر. قسمت سومي به نام کنترلگر SATA مي توانست در هر گذرگاهPCI قرار بگيرد ، تا شما بتوانيد يک درايو SATA خريداري نماييد.( درگاه موازي درايو Ultra ATA همچنين مي تواند مستقيما رابط PATA به SATA باشد .
اين رابط ميتواند اطلاعات را از موازي به سريال ترجمه نمايد.) اگر در حين ارتقاء مادربردي بخريد که SATA داشته باشد. به شما اجازه ميدهد در آينده به راحتي از درايوهاي SATA استفاده نماييد. در حالي که شما اکنون از يک درايو ATA معمولي استفاده

مي کنيد. توجه : هنگام استفاده از دستگاههاي قسمت سوم يا رابط ها يکي را انتخاب کنيد. هميشه آدم عاقل قبل از ريسک از اطلاعات با ارزش پشتيبان مي گيرد.

فايل‌هاي زيادي از قبيل موسيقي، عكس و فيلم مطمئنا به سرعت هارد را پر مي‌كنند. خوب فرض كنيم كه هارد پر شد و بايد به دنبال هارد جديدي بگرديم م

ا ۱۱ عدد از جديدترين هاردهاي ۳/۵ اينچي با پورت SATA را براي شما آزمايش مي‌كنيم. در آزمايش انجام شده توسط ما از سه فاكتور سرعت، بي‌صدايي، قيمت ياد شده است.
دقت ما روي آن دسته از هاردهايي است كه داراي پورت SATA مي‌باشند. هاردهايي با پورت SATA در مقابل پورت‌هاي IDE داراي سه ويژگي برتر مي‌باشند:
ابتدا اينكه هاردهاي داراي پورت SATA راحت‌تر از هاردهاي ديگر قابل نصبند چرا كه از كابل تبادل اطلاعاتي خاص خود استفاده مي‌كنند. در مقايسه با هاردهاي IDE بايد گفت كه اينگونه هاردها عموما از يك كابل به صورت مشترك استفاده مي‌كنند و به همين خاطر هم گاهي اوقات باعث مشكلاتي در نصب Master-Slave در يك جامپر مي‌شوند.
مسئله بعدي اين است كه عموما هاردهايي با پورت SATA از سرعت تبادل اطلاعاتي برابر با ۱۵۰MB/s در SATAI و ۳۰۰MB/s در SATAII مي‌باشند در صورتي كه اين سرعت در هاردهاي IDE حداكثر به ۱۳۳MB/S مي‌رسد
البته گرچه در عمل آنقدر هم اين تفاوت سرعت خودش را نشان نمي‌دهد اما در بعضي از كارهاي روزانه تفاوت آن را مي‌توان حس كرد.
براي مثال سريعترين هارد IDE با نام Samsung Spinpoint SP۲۵۱۴N داراي ميانگين تبادل اطلاعاتي برابر با ۵۴MB/S در حالت عادي مي‌باشد. اما سريعترين هارد SATA در همان حالت سرعت چرخشي برابر با ۷۲۰۰ گردش در دقيقه با نام Hitachi Deskstar ۷K۱۶۰ HDS۷۲۱۶۱۶PL A۳۸۰ را دارا مي باشد كه در مقايسه حدودا ۱۱ درصد سريعتر مي‌باشد.
مسئله سوم اين است كه سازندگان هاردها، فنون جديد را بيشتر به مدل‌هاي SATA اختصاص داده‌اند. براي مثال تكنيك NCQ يا Native Command Queuing.
NCQ به هارد اين توانايي را مي‌دهد كه مديريت فايل‌هايي را كه سيستم خواستار دسترسي به آنهاست را شخصا به عهده بگيرد. بدينوسيله مي‌تواند بهترين ترتيب براي دسترسي به اطلاعات را مشخص كند. اين مسئله باعث حركات چرخشي كمتري شده، مسير را كوتاه‌تر مي‌كند و باعث حركات كمتر و در عين حال سريعتر هد هارد مي‌شود.
سرعت تبادل اطلاعات با استفاده از تكنيك Perpendicular Recording نيز مي‌تواند زياد شود. در اين حالت بيتهاي اطلاعاتي نه به حالت افق‍ي بلكه به حالت عمودي در هارد تنظيم شده و جاي مي‌گيرند. به جز چند مدل استثنا مي‌توان گفت كه اين تكنيك تاكنون در هار

دهاي ۳/۵ اينچي تنها براي مدل‌هاي SATA طراحي و ساخته شده است.
● براي كساني كه به دنبال ارزاني هستند:
۱) ۳ عدد از مناسب‌ترين هاردها: هر چه بيشتر، گرانتر:
مطمئنا در هاردهايي كه فضاي زيادي را دارند مثلا تا ۷۵۰ گيگابايت، قيمت نيز بالا مي‌باشد. كساني كه در مورد قيمت زياد فكر مي‌كنند، به همين علت به دنبال هاردهايي

با فضاي خالي كمتري مي‌گردند. يك سري از ارزانترين عرضه‌هاي بازار، اكنون هاردهايي با ۲۵۰ گيگابايت مي‌باشند كه مي‌توان گفت به ازاي هر گيگابايت ۳۰ سنت گرفته مي‌شود. در مقايسه در هاردهاي ۷۵۰ گيگابايتي از نوع Seagate Barracuda ۷۲۰۰.۱۰ ST۳۷۵۰۶۴۰AS قيمت هر گيگابايت ۴۵ سنت مي‌باشد كه مي‌توان به جرات گفت ۵۰ درصد اين قيمت اضافه است.
اگر احتياج به حافظه بالايي داريد، بهتر است كه چند هارد يك مدلي را خريداري كنيد، البته به ميزاني كه از پورتهاي PC بيشتر نشود. اين كار، نه تنها از نظر قيمت به صرفه است. بلكه تمامي فوايد مربوط به ارتباطات هاردها با يكديگر را نيز در اختيار شما مي‌گذارد:
Raid(Redundant Array of Inexpensiv Disk براي استفاده از فن Raid بايد مادربرد شما داراي يك Raid- Controller باشد. البته بيشتر مدل‌هاي جديد اين قابليت را دارا مي‌باشند.
۲) سرعت بالاتر انتقال اطلاعات:
در Raid ۰ كه نام Striping را به خود گرفته است، كامپيوتر در آن واحد به دو يا چند هارد دسترسي پيدا مي‌كند. در اين ميان Raid-Controller عمليات خواندن و يا نوشتن را به قسمتهايي تقسيم كرده و به موازات هم به هاردها مي‌فرستد و از آنها مي‌گيرد. در بهترين حالت، سرعت انتقال داده يك ارتباط Raid۰ با دو هارد، حدودا دو برابر گشته و با هر هارد اضافي ۵۰ درصد افزايش مي يابد. در اين ميان، تمام فضاي موجوددر هاردهاي فعال در اين كار قابل دسترسند.
ـ بخش منفي‌:
اگر تنها يكي از هاردها از كار بيفتد، تمامي داده‌هاي ارتباط Raido از ميان مي‌رود.
ـ امنيت كامل داده‌ها:
در Raid۱ كه نام (Mirroring) را به خود گرفته است. كامپيوتر فايل‌ها را به طور شباهتي در دو هارد ذخيره مي‌كند، به گونه‌اي كه در صورت از كار افتادن يكي از هاردها تمامي فايل‌ها به صورت ۱:۱ در هارد ديگر وجود دارند و كپي شده‌اند. نكته منفي: شما تنها از نيمي از كل حافظه موجود در دو هارد مي‌توانيد استفاده كنيد.

۳) با امنيت و به سرعت:


Raid ۵ تركيبي از Raid۰ و Raid۱ مي‌باشد و عموما ۳ هارد يكسان را به عنوان مبدا انتخاب مي‌كند. در اين ميان هر هارد، اطلاعات پارتيشن‌هاي ديگر را در خود ذخيره مي‌سازد. در اين صورت اگر يكي از هاردها از كار بيفتد، توسط اطلاعات پارتيشني موجود در هاردهاي ديگر بخش اطلاعاتي خراب شده هارد مشكل دار دوباره ساخته مي‌شود. سرعت خواندن حدودا نزديك به ارتباطات Raid۰ مي‌باشد. نكته منفي: در هنگام ثبت، سيستم Raid ۵ كندتر از يك هارد مي‌باش

د چرا كه اطلاعات پارتيشسن‌ها بايد به طور مرتب Refresh شوند.
براي همين هم تمامي توانايي ها و فضاهاي هاردهاي عضو در عمليات سهيم نخواهند بود.
● سه هارد عالي براي تيتر اين بخش:
▪ Samsung Spinpoint P۱۲۰ SP۲۵۰۴C
▪ Samsung Spinpoint T۱۳۳HD۴۰۱LJ
▪ Hitachi Destar T۷K۲۵۰HDT۷۲۲۵۲۵DLA۳۸۰
● براي كساني كه عاشق سرعتند:
▪ چهار مسئله براي سرعت يك هارد مهمند:
سرعت خواندن و نوشتن- ميانگين و حداكثر زمان دسترسي بنا به نرم‌افزار و مكان اجرا بايد هر مسئله به گونه‌اي جدا و متغير اندازه‌گيري شود:
در سرعت يك هارد ، سرعت متوالي خواندن و نوشتن كه توسط آن حداقل، ميانگين و حداكثر عملكرد فايلها مشخص مي‌شوند، بسيار مهم است. براي مثال به حداكثر سرعت تبادل اطلاعات خواندن و نوشتن هنگامي احتياج پيدا خواهيد كرد كه بخواهيد فايل‌هاي ويديويي و يا موسيقي را Stream كنيد. توسط نرخ بالاي داده نيز امنيت داده‌ها و بازسازي سيستم كاري آسان و سريع خواهد شد.
هنگامي كه سرعت انتقال خواندن زيادتر باشد، سيستم عامل سريعتر شروع مي‌شود و برنامه‌ها نيز سريعتر به اجرا در مي‌آيند، البته در صورتي كه هارد، رم يا سي‌پي‌يو جلوي آن را با كارهاي ديگر نگيرند. سرعت نوشتن سريعتر، براي مثال عمليات كپي را سرعت مي‌بخشد.
ميانگين زمان دسترسي اعلام مي‌كند، كه در ميانگين هدهاي نوشتن و خواندن چند ميلي ثانيه احتياج دارند تا بخش مورد نظري از فايل‌ها در هارد را تحت كنترل خود در آورند. يكي از نقشهاي مهم ميانگين زمان دسترسي براي مثال در عملكردهاي مربوط به Search مي‌باشد. به همين علت هم بهتر است، براي بانكهاي اطلاعاتي بسيار بزرگ، هاردهايي با زمان دستر

سي كمتر وارد عمل شوند. حتي هنگامي كه فايل‌هايي را كپي مي‌كنيد، اين ميانگين زمان دسترسي، مدت عمل كپي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
براي اندازه‌گيري مدت زمان لازم هدهاي خواند و نوشتن براي رسيدن از فايل‌هاي بيروني به فايل‌هاي دروني صحبت از حداكثر زمان دسترسي خواهد شد. در صورتي كه حداكثر زمان دسترسي، كم باشد براي مثال كمك بزرگي در هاردهاي Fragment شده و پر به شما مي‌كند.
● سه عدد از بهترين هارد‌ها بنا به تيتر متن:


۱) Western Digital Raptor X WD۱۵۰۰AHFD
۲) Seagate Barracuda ۷۲۰۰.۱۰ ST۳۷۵۰۶۴۰AS
۳) Hitachi Deskstar ۷K۱۶۰ HDS۷۲۱۶۱۶PLA۳۸۰

● براي گوش‌هاي حساس: سه عدد از بي‌سروصداترين هاردها
صداي حاصله از يك هارد را با واحدي به نام دسيبل اندازه مي‌گيرند. در اين ميان از دستگاه سنجش فشار وارده بر پوسته هارد كه شرايط موجود در گوش انسان از لحاظ بيولوژي را نيز در نظر مي گيرد، استفاده مي شود. هاردي كه در گوش انسان قرار است به عنوان آرام و بي صدا تلقي شود، بايد در حالت عادي، عددي بيش از ۲۵ دسيبل را نشان ندهد و همچنين در حالت پر كار از ۳۰ دسيبل تجاوز نكند.
علاوه بر دستگاه سنجش فشار وارده بر پوشه هارد از واحدي به نام Sone نيز استفاده مي‌شود. اين واحد اندازه‌گيري صدايي حالت فاعلي يك صدا را تفسير مي‌كند. بايد گفت كه گوش انسان صدايي تا حدود يك Sone را به عنوان آزاردهنده نمي‌شناسد « البته اين ميزان در انسان‌هاي مختلف كمي متفاوت است
● ۳ عدد از بهترين هاردها بنا به تيتر:
۱) Hitachi Deskstar ۷K۱۶۰ HDS۷۲۱۶PLA۳۸۰
۲) Hitachi Deskstar ۷K۸۰ HDS۷۲۸۰۸۰PLA۳۸۰
۳) Westen Digital Caviar SE۱۶ WD۵۰۰۰KS

RAID



● RAID چيست؟
کوتاه شده عبارت Redundant Array of Inexpensive Disks ميباشد و کار آن ايجاد يک واحد از مجموع چند هارد ديسک ميباشد. در واقع با قرار دادن چند هارد ديسک در کنار هم و پياده سازي RAID همه هارد ديسکهاي ما به يک واحد تبديل ميشوند و سيستم همه آنها را

فقط به عنوان يک منبع واحد ميبيند که بسته به اينکه چه سطحي از RAID پياده سازي شده باشد ميتواند باعث افزايش کارايي و يا امنيت اطلاعات و يا تلفيقي از اين دو شود.
پياده سازي RAID همچون بسياري ديگر از تکنولوژي ها هم بصورت سخت افزاري و هم نرم افزاري امکان پذير است که مسلماً مدل سخت افزاري داراي سرعت و پايداري بيشتري است و مدل نرم افزاري فقط در شرايطي پيشنهاد ميشود که با کمبود امکانات و بودجه مواجه هستيم و يا اينکه قرار است بر روي يک سيستم پشتيبان و نه مادر پياده سازي شود. هميشه با اين مساله مخالف بوده ام که سيستمي را که در آن از تکنولوژي RAID استفاده نشده است را يک سرويس دهنده بنامم و

به همين دليل هميشه سعي کردم مشتري را به پياده سازي حداقل، که همانا پياده سازي RAID به روش نرم افزاري است قانع کنم. خوشبختانه همزمان با گسترش فرهنگ استفاده از سيستمها در بين مديران و صاحبان مشاغل و اهميت اطلاعات و حفظ آن براي اين گروه، هزينه پياده سازي

RAID به کمک پيشرفت تکنولوژي روز به روز ارزانتر ميشود و هم اکنون با توسعه بيش از پيش اين تکنولوژي و کشيده شدن آن به دايره ديسکهاي با تکنولوژي ATA حتي شاهد درخواست پياده سازي اين تکنولوژي بر روي سيستمهاي روميزي هستيم! اما فارغ از اينکه RAID بصورت نرم افزاري و يا سخت افزاري پياده سازي ميشود و يا نياز ما استفاده از هارد ديسکهاي SCSI و يا ATA است،

تکنولوژي RAID داراي سطوح گوناگون است که در ادامه به ذکر عمده ترين آنها ميپردازم:

● RAID۰
ذخيره سازي روي چند ديسک بدون کنترل خطا مزايا و مشخصات : - داده ها به بلوکهايي تبديل مي شوند و هر بلوک در هارد ديسک مجزا ذخيره مي شود. - باعث بالا رفتن کارايي سيستم I/O مي گردد چرا که بار ترافيکي نقل و انتقالات بين چندين کانال مجزا تقسيم مي شود. - بالارفتن

کارايي بدليل وجود کنترلرهاي مختلفي که عمل کنترل ترافيک را به عهده مي گيرند (افزايش سرعت) - طراحي بسيار ساده ( زيرا مدار محاسبه Parity وجود ندارد ) - عدم پرداختن به محاسبات مربوطه به Parity وکنترل خطا (افزايش سرعت به دليل عدم پرداختن به محاسبات مربوط به Parity ) معايب : - عدم استفاده از Parity .(هيچ گونه کد تشخيص و تصحيح خطا در اين نوع RAID وجود ندارد ). - از کار افتادن يک درايو باعث از دست رفتن کليه اطلاعات خواهد شد. - عدم کارايي در محيطهاي حساس به حفظ داده ها موارد استفاده : - ميکس و پردازش تصاوير ويديويي (ميکس و مونتاژ ). - واژه پردازي (نرم افزارهاي تايپ و... ) - کارهايي که نياز به سرعت بالا دارد.
● RAID۱
Backup گيري همزمان داده ها به منظور Mirroring و Duplexing Mirroningکپي برداري هم زمان روي دو درايو Duplexing : زماني است که يکي از درايوها دچار مشکل شود و درايو سالمي را جايگزين نماييم سپس داده ها را روي درايو سالم کپي کنيم . مزايا و مشخصات : -هنگام سيکل نوشتن , گويي اطلاعات روي يک ديسک نوشته مي شود (در صورتيکه عملأ بر روي دو ديسک نوشته مي شود . مانند RAID۰ ) ولي عمل خواندن , ازهر دوديسک انجام مي شود ( کاهش

ترافيک گذرگاه - نوشتن بر روي هر دو ديسک ولي خواندن مجزا ) - قابليت برگرداندن %۱۰۰ داده ها هنگام بروز مشکل براي يک ديسک . - در نرخ انتقالات داده تغيير محسوسي نداريم. (يعني وجود دو ديسک تفاوتي با يک ديسک ندارد ) . - در شرايط خاص RAID۱, توانايي تحمل خرابي بيش از يک ديسک را نيز دارد . - ساده ترين طراحي در تکنولوژي RAID (مدار مربوط به Parity وجود ندارد ) معايب : - بيشترين تعداد هارد ديسک در ميان انواع RAID (بسته به انتخاب User ) - هزينه بالا


● RAID۲
داراي خاصيت ECC با استفاده از کد همينگمزايا و مشخصات : - تصحيح خطاي بسيار سريع - مناسب براي انتقال اطلاعات معايب : - طراحي بسيار يچيده که با صدمه ديدن يک ديسک دچار مشکل مي شود . - نامناسب در ديد تجاري (تعداد زياد درايوها ) کد همينگ : يکي از روشهاي محاسبه و کنترل خطا در سيستمهاي ديجيتال مي باشد .انواع روشها براي کنترل ترافيک داده هاي ديجيتال وجود دارد به عنوان مثال Parity haming code ,… که مجموعه اين روشها راECC مي نامند .
RAID۳ Error Checking and Correcting : انتقال موازي با استفاده از خاصيت Parity مزايا و مشخصات : - سيکل خواندن و نوشتن بسيار سريع . معايب : - طراحي بسيار پيچيده که با صدمه ديدن يک ديسک مجموعه دچار مشکل مي شود . کاربرد : - ميکس و مونتاژ تصوير - ويرايش تصوير مانند RAID۰
● RAID۴
ديسک هاي داده مجزا ديسک مربوط به Parity مشترک مزايا و مشخصات : - سيکل خواندن بسيار سريع ( ترافيک کمتر در گذرگاه) معايب : - پيچيدگي بسيار بالا در طراحي مدار کنترلي مشکل در برگرداندن داده ها هنگام بروز اشکال در يک ديسک ( چرا که داده ها روي ديسکها توزيع شده است )
● RAID۵
ديسک هاي داده مجزا و Parity توزيع شده در ديسکهاي Data مزايا و مشخصات : - در اين نوع به حداقل ۳ درايو ديسک سخت نياز داريم . - تک تک بلوک هاي داده روي ديسک ها نوشته مي شوند و Parity مربوط به هر بلوک نيز داخل هارد مربوط ذخيره مي گردد. - سيکل خواندن بسيار سريع (ترافيک کمتر در گذرگاه ) - سيکل نوشتن متوسط (محاسبات مربوط به Parity ) - قابليت و اطمينان بالا (وجود ECC ) معايب : - خرابي در يک ديسک در خروجي تاثير ندارد. - طراحي پيچيده مدار کنترلي - مشکل در برگرداندن داده ها هنگام بروز اشکال کاربرد : - در سيستمهاي Server و بانکهاي اطلاعاتي ISPها
● RAID۶
ديسکهاي داده ها مجزا با دو Parity توزيع شده مجزا مزايا و مشخصات : - R

AID۶ در واقع نسخه پيشرفته RAID۵ مي باشد که تصحيح و کنترل خطا را بهبود مي بخشد . اين ويرايش RAID اطمينان و توانايي بالا در زمينه data storage فراهم مي کند . - بهترين انتخاب براي کاربردهاي بحراني و حساس معايب : - طراحي مدار کنترلي بسيار پيشرفته و پيچيده . - سيکل نوشتن بسيار کند ( دوبار محاسبه مربوط به Parity ) - نياز به N+۲ درايو ديسک سخت . بدليل دارا بودن حالت Parity دو بعدي . ( N تعداد ديسکهاي سخت در حالت معمولي ) - ادغام اطمينان بالا با قابليت بالا
● RAID۷
نقل وانتقال بهينه شده غير همزمان به منظوردستيابي به نرخ انتقال بسيار سريع مزايا و م

شخصات : - نقل و انتقال غير همزمان و داراي کنترلگرهاي مستقل. - درايو مجزا براي ذخيره کردن اطلاعات مربوط بهParity - برخورداري از سيستم Open System و استفاده از گذرگاهSCSI - گذرگاه Cache داخلي با سرعت بالا (X-bus ) - ديسک هاي خواندن و نوشتن از امکان Choching استفاده ميکنند. - تکنولوژي مدار توليد Parity تا حدودي با ساير انواع Raid تفاوت دارد . -امکان Hot Swaping Open system : به سيستمي اطلاق مي شود که قابليت سازگاري با سخت افزارها و نرم افزارهاي مختلف را داشته باشد و امکان کارکردن در سيستمهاي مختلف را به راحتي داشته باشد .
● RAID۱۰
اين Raid حداقل به ۴ دستگاه هارديسک نياز دارد مزايا و مشخصات : - عمل تکه تکه کردن بلوکهاي داده همانند Raid۱ انجام مي پذيرد . - تصحيح و کنترل خطا نيز مانند Raid۲ مي باشد . - نرخ انتقال بالا - در شرايط معين , امکان تحمل خرابي چند ديسک در اين نوع RAID وجود دارد . معايب : - بسيار گران قيمت - منبع تغذيه حتمأ بايد متصل به ups باشد . - جابجايي درايوها بايد به صورت موازي انجام گيرد . - سيستمهاي Server و بانکهاي اطلاعاتي .


● RAID۵۳
نرخ انتقال بالا همراه با قابليت انتقال مناسب مشخصات و مزايا : - اين آرايه RAID حداقل به ۵ دستگاه ديسک سخت نياز دارد . - RAID۵۳ در واقع بايد RAID۰۳ ناميده شود زيرا عمل Striping آن همانند RAID۰ بوده و Segment بندي آن نيز مانند RAID۳ مي باشد. - تحمل خطاي آن مانند RAID۳ مي باشد. - نسبت به RAID۳ داراي نرخ انتقال بسيار بهتري مي باشد. معايب : - قيمت بالا - همه ديسک ها بايد با همديگر سنکرون شوند که انتخاب نوع و مدل درايو را محدود مي سازد . - Stripe کردن در سطح بايتها نهايتأ در محاسبه ظرفيت فرمت شده تأثير منفي مي گذارد .
● RAID ۰+۱
▪ نرخ انتقال داده بهينه مزايا و مشخصات : - حداقل به ۴ دستگاه هارديسک نياز دارد . - RAID ۰+۱ به عنوان آرايه آينه اي نيز معروف است با اين تفاوت که قطعات داده ها يا Segment ها طبق استراتژي RAID۰ ايجاد شده اند . - تحمل خطاي اين نوع آرايه مانند RAID۵ مي باشد . - نرخ انتقال بالا . - بهترين انتخاب براي سيستمهايي که به کارايي بالا بدون توجه به حداکثر اطمينان نياز داشته باشند . معايب : - RAID ۰+۱ نبايد با RAID۱۰ اشتباه گرفته شود . کوچکترين مشکل در عملکرد يک درايو , آرايه را به مدل RAID۰ تبديل خواهد کرد . - قيمت بسيار بالا - جابجايي درايوها بايد به صورت موازي انجام گيرد . کاربرد : - پردازشهاي تصويري و fileserever هاي عمومي .
▪ نتيجه گيري :
همانطور که مشخص شد ، استفاده ازRAID براي مقاصد معين مي باشد و در کاربردهاي عادي و روزمره کارايي چشمگيري را به سيستم PC اضافه نمي کند . به عنوان مثال امکان استفاده از CD-ROM و Rewriter روي اين کانکتورها وجود ندارد . بنابراين هنگام استفاده از RAID ابتدا هدف و مورد استفاده خود را مشخص کنيد سپس RAID مناسب را انتخاب نماييد.

 

SCSI آشنايي با
SCSI اکثر کامپيوترهاي شخصي از يک درايو IDE براي اتصال هارد ديسک و يک گذزگاه PCI براي اضافه کردن عناصر سخت افزاري ديگر به کامپيوتر استفاده مي نمايند. تعداد ديگري از کامپيوترها از يک نوع گذرگاه با نام Small Computer System Interface)SCSI) براي اضافه کردن عناصر مورد نظر به کامپيوتر استفاده مي نمايند. عناصر سخت افزاري مورد نظر مي تواند يکي ازاي مطرح شده توسط Shugart Associates System Interface)SASI) استفاده نموده است . SASI در سال 1981 توسط شرکت Shugart و با همکاري شرکت NCR ابداع گرديد. در سال 1981 نسخه استاندارد شده SASI با نام SCSI عرضه گرديد. تکنولوژي فوق داراي مزاياي زير است : سرعت آن بالا است ( 160 مگابايت در ثانيه ) مطمئن تر و قابل اعتماد تر است امکان استقرار ( اتصال ) چندين دستگاه بر روي يک گذرگاه را فراهم مي نمايد. در اکثر سيستم ها قابل استفاده است . در رابطه با تکنولوژي SCSI ملاحظاتي نيز وجود دارد : براي يک کامپيوتر خاص مي بايست پيکربندي گردد داراي امکانات محدود حمايتي در سطح BIOS است داراي مدل هاي متفاوت از بعد سرعت و نوع کانکتور است داراي يک اينترفيس نرم افزاري نيست اغلب کاربران کامپيوتر در زمان استفاده از SCSI با توجه به انواع متفاوت آن (Ultra ،Fast,Wide و حتي ترکيبي از اسامي فوق ) دچار سردرگمي مي گردند. انواع SCSI در حال حاضر سه مشخصه کلي ( نوع ) براي SCSI وجود دارد . - SCSI-1 . مشخصه اوليه ارائه شده براي SCSI در سال 1986 است . - SCSI-2 . استاندارد ارائه شده در سال 1994 است . مهمترين ويژگي مدل فوق، ارائه مجموعه دستورات خط دستوري ( 18 دستور) براي انجام عمليات ضروري و حمايتي در رابطه با دستگاههاي SCSI است. در مدل فوق امکان مضاعف نمودن سرعت از 5 مگاهرتز به 10 مگاهرتر( Fast SCSI) و مضاعف نمودن عرض گذرگاه از هشت بيت به شانزده بيت و افزايش تعداد دستگاهها تا پانزده (Wide SCSI) و يا تلفيقي از هر دو وجود دارد (Fast/Wide SCSI) . در مدل فوق امکان " صف بندي دستورات " نيز مطرح گرديد . در چنين مواردي يک دستگاه SCSI-2 قادر به ذخيره مجموعه اي از دستورات مربوط به کامپيوتر ميزبان (Host) و تعيين اولويت براي هر يک خواهد بود. - SCSI-3 . استاندارد فوق در سال 1995 ارائه شده است . مهمترين ويژگي استاندارد فوق استفاده از مجموعه اي استانداردهاي ديگر در بطن خود است .استاندارهاي جانبي بر اساس نسخه ها يمتفاوت SCSI Parallel Interface)SPI) ( روش ارتباط دستگاههاي SCSI با يکديگر را مشخص مي نمايد ) ارائه شده اند و اغلب مشخصه هاي SCSI-3 با واژه هاي "Ultra" آغاز مي گردند. ( Ultra براي SPI و Ultra2 براي SPI-2 و Ultra3 براي SPI-3 ) . مشخصات SCSI در يک سيستم SCSI سه عنصر اساسي وجود دارد : کنترل کننده دستگاه کابل کنترل کننده بمنزله قلب يک سيستم SCSI است . کنترل کننده بعنوان يک اينترفيس بين تمام دستگاههاي موجود بر روي گذرگاه SCSI و کامپيوتر است . کنترل کننده را " آداپتور ميزبان " (Host adapter) نيز مي گويند. کنترل کننده از لحاظ فيزيکي مي تواند شامل يک کارت بوده که آن را بر روي يکي از اسلات ها ي موجود در برد اصلي نصب و يا بصورت از قبل ساخته شده بر روي برد اصلي باشد. بر روي کنترل کننده BIOS مربوطه وجود دارد. BIOS يک نوع حافظه ROM و يا Flash بوده و شامل نرم افزارهاي مورد نياز براي دستيابي و

کنترل دستگاه موجود بر روي گذرگاه SCSI است . معمولا" هر يک از دستگاههاي موجود بر روي گذرگاه SCSI داراي يک آداپتور از قبل ساخته شده SCSI بوده که امکان ارتباط دستگاه با گذرگاه SCSI را فراهم مي نمايد. مثلا" يک هارد SCSI داراي يک مدار کنترلي کوچک بود

ه که شامل يک کنترل کننده براي مکانيزم درايو و يک آداپتور براي گذرگاه SCSI است . دستگاههاي همراه با يک آداپتور از قبل ساخته شده را Embedede SCSI device مي گويند. هر دستگاه SCSI مي بايست داراي يک شناسه (ID) منحصر بفرد باشد. همانگونه که در بخش قبل مشاهده گرديد يک گذرگاه SCSI قادر به حمايت از هشت يا شانزده دستگاه با توجه به مشخصا

ت فني مربوطه است . براي يک گذرگاه هشت دستگاهي ، شناسه داراي محدوده صفر تا هفت خواهد بود. براي يک گذرگاه شانزده دستگاهي، شناسه داراي محدوده صفر تا پ

انرده خواهد بود. يکي از شناسه هاي با اولويت بالا ( شناسه صفر) مي بايست توسط کنترل کننده SCSI استفاده گردد در چنين حالتي تعداد دستگاه ها ي مورد نظر جهت اتصال

، به هفت و يا پانزده عدد تنزل پيدا خواهد کرد. اغلب دستگاههاي SCSI داراي امکانات سخت افزاري لازم در خصوص پيکربندي شناسه دستگاه مي باشند. برخي ديگر از دستگاهها امکان پيکربندي شناسه را از طريق نرم افزار فراهم مي نمايند. اغلب کارت هاي SCSI از نوع Plug&Play ، عمليات اختصاص شناسه به دستگاه را بصورت اتوماتيک انجام مي دهند. هر يک از دستگاه هاي موجود بر روي گذرگاه SCSI مي بايست داراي يک شناسه منحصر بفرد باشند در غير اينصورت دچار مشکلاتي خواهيم شد. هفت نوع کانکتور SCSI وجود دارد ( حداقل ) برخي از آنها ممکن است با يک نوع خاص SCSI سازگاري نداشته باشند. کانکنورهاي فوق عبارتند از : DB-25 (SCSI-1) 50-pin internal ribbon (SCSI-1, SCSI-2, SCSI-3) 50-pin Alternative 2 Centronics (SCSI-1) 50-pin Alternative 1 high density (SCSI-2) 68-pin B-cable high density (SCSI-2) 68-pin Alternative 3 (SCSI-3) 80-pin Alternative 4 (SCSI-2, SCSI-3) صرفنظر از نوع کانکتور استفاده شده تمام گذرگاه هاي SCSI مي بايست Terminate گردند. Termination Termination بدين مفهوم است که انتهاي هر گذرگاه SCSI توسط يک مدار مقاومت ، مي بايست بسته گردد.در صورتيکه گذرگاه باز بماند ، سيگنال هاي الکتريکي ارسالي براي گذرگاه قادر به برگشت بر روي گذرگاه بوده و بدين ترتيب مي تواند باعث بروز اختلال در ارتباط بين دستگاههاي SCSI و کنترل کننده SCSI گردد. صرفا" از دو Terminator استفاده مي گردد ( هر سر گذرگاه SCSI يک عدد ) در صورتيکه فقط يک دستگاه ( داخلي و يا خارجي ) وجود داشته باشد ، کنترل کننده SCSI صرفا" در يک نقطه Terminate خواهد شد. در صورتيکه دو دستگاه ( داخلي و يا خارجي ) وجود داشته باشد ، آخرين دستگاه موجود در هر مجموعه مي بايست Terminate گردد. Terminator داراي انواع متفاوتي بوده و مي توان آنها را در دو گروه عمده : Passive و A

ctive تقسيم بندي کرد. از Terminator با خصوصيت Passive در مواردي استفاده مي گردد که سيستم هاي SCSI از سرعت استاندارد گذرگاه تبعيت کرده و داراي مسافت کوتاهي ( حدود سه فوت ) بين دستگاه و کنترل کننده SCSI وجود داشته باشد. از Te

rminator با خصوصيت Active در موارديکه سيستم هاي SCSI سريع بوده و يا سيستم ها با دستگاه داراي مسافتي بيش از سه فوت باشند، استفاده بعمل مي آيد

. يکي ديگر ازفاکتورهاي موجود در رابطه با Terminator ، نوع گذرگاه مربوطه است . SCSI از سه نوع سيگنالينگ گذرگاه استفاده مي نمايد. سيگنالينگ روشي است که

ingle Ended)SE) . متداولترين نوع سيگنالينگ در کامپيوترهاي شخصي است . کنترل کننده ، سيگنال را توليد و آن را از طريق يک خط داده براي تمام دستگاهها ي موجود بر روي گذرگاه ارسال مي دارد. هر دستگاه مشابه Ground رفتار مي نمايد.در ادامه بتدريج سial)HVD) . در اين روش از يک خط داده بالا و يک خط داده پايين استفاده مي گردد. هر يک از دستگاههاي موجود بر روي گذرگاه SCSI داراي يک تراتسيور مي باشند .زمانيکه کنترل کننده با دس

تگاه ارتباط برقرار مي نمايد ، دستگاههاي موجود بر روي گذرگاه ، سيگنال را دريافت و آن را ارسال تا سيگنال به مقصد نهائي خود برسد . بدين صورت مي توان مسافت بي

ن کنترل کننده و دستگاه بيشتر گردد . ( 80 فوت يا 25 متر ) - Low-Voltage differentil HVD رفتار مي نمايد. مهمترين تفاوت اين است که تراتسيورها کوچکتر شده و درون هر يک از آداپتورهاي SCSI مربوط به دستگاهها ، قرار مي گيرند.حداکثر مسافت مربوطه 40 فوت ( 12 متر ) است . HVD و LVD از Passive Terminator استفاده مي نمايند. با اينکه ممکن است مسافت موجود بيش از سه فوت باشد ولي ترانسيور ها اين اطمينان را بوجود خواهند آورد سيگنال قدرت خود را خواهد داشت ( از يک طرف گذرگاه تا طرف ديگر گذرگاه )

مقايسه هارد ديسكهاي SATA و IDE
تكنولوژي ديسك سخت (HARD DRIVE) بر پايه پروسس موازي اطلاعات عمل مي كنند و بدين معناست كه اطلاعات به صورت بسته هايي به روشهاهي مختلف (Random) به باس اطلاعاتي فرستاده مي شوند. اطلاعات از ديسك سخت در فاصله هاي زماني كاملاً تصادفي مي آيند و وارد باس اطلاعاتي شده و در نهايت به سمت مقصد نهايي مي رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics مي باشد همينطور كه مي دانيد رابط IDE گاهي با عنوان ATA شناخته مي شود كه مخفف AT Attachment است. اين تكنولوژي از سال ۱۹۹۰ به عنوان استاندارد كامپيوترهاي شخصي (PC) براي هارد ديسك ها بوده است و اين زماني بود كه تكنولوژي مذكور جاي درايوهاي ESDI و MFM را گرفت يعني زماني كه هارد ديسك ها به طور متوسط حجمي معادل ۲۰۰ مگا بايت داشتند. در سال ۱۹۹۰ اولين هارد ديسك يك گيگا بايتي وارد بازار شد و قيمتي برابر ۲۰۰ دلار در بازار آمريكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژي مورد استفاده بوده زيرا هارد ديسكها را با قيمت پايين در اختيار مصرف كننده قرار مي داد، جاي كمتري مي گرفت و سرعت مناسبي داشت. همتاي IDE در آن زمان SCSI (كه مخفف Small Computer SystemInterface است) بود. SCSIكمي از IDE سريعتر است اما بسيار گرانتر است. به علاوه احتياج به خريد يك ادپتر SCSI كه ارزان هم نيست احتياج داريد. به عبارت ديگر IDE بازار هارد ديسكهاي كامپيوتر هاي شخصي را در انحصار خود گرفت. آنطور كه به نظر مي رسد كارخانه هاي معتبر حداقل يك تا دو سال ديگر به توليد هارد ديسكهاي با تكنولوژي IDE ادامه دهند. هارد ديسكهاي IDE از كابلهاي ريبون پهني استفاده مي كنند كه در داخل كامپيوتر بسيار به چشم مي آيند و مرتب كردن اين كابلها در داخل كامپيوتر خود هنري است. تكنولوژي هارد ديسك هاي ساتا (SATA) بر ا

ساس پردازش اطلاعات متوالي (سريال) است. يعني انتقال اطمي گيرد. هارد ديسكهاي ساتا از كابلهاي ريبون با پهناي كمتر استفاده مي كنند كه براي كساني كه آنرا اسمبل مي كنند باعث بسي خوشبختي است. اين كابلهاي نازك داراي كانكتورهاي بست داري هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر مي كند. هارد ديسكهاي ساتا اطلاعات را با س

رعت متوسط ۱۵۰Mb بر ثانيه انتقال مي دهند. اما مقاله هاي ز

يادي روي اينترنت در مورد هارد ديسكهاي با سرعت ۳Gb در ثانيه خواهيد يافت. اما بياييد اين دو را در عمل با يكديگر مقايسه كنيم و ببينيم چرا صنعت در آينده تكنولوژي SATA را بر خواهد گزيد. تا كنون در مقايسه دو هارد ديسك به قيمت هم توجه داشتيم حالا بدون در نظر گرفتن قيمت و تكنولوژي مرسوم كارايي را بررسي مي كنيم. آزمايش از اين قرار بود. يك كامپيوتر قديمي را به يك هارد SATA مجهز كرديم. و بعد از آن دو كامپيوتر امروزي (پنتيو

م ۴) با سرعت متعارف را با هارد ديسك هايIDE براي مقايسه انتخاب كرديم.
كلاستر
كلاستر ، كوچكترين قطعه قابل ذخيره كردن بر روي هارد ديسك است. پس در نتيجه اگر فايلي از يك كلاستر هم كوچكتر باشد، سيستم ناچار است كل آن كلاستر را به فايل مذكور اختصاص دهد. سكتور كوچكترين قطعه فيزيكي قابل ذخيره كردن اطلاعات است كه بر اساس تعداد بايت هاي موجود در يك قطعه آن محاسبه مي شود. بنابراين مثلا” شما مي توانيد در كامپيوترتان يك يا چند سكتور 512 بايتي در هر كلاستر داشته باشيد. هر 4 كيلو بايت از فضاي هارد ديسك معمولا” شامل هشت سكتور،است. بنابراين كلاستريك يك مفهوم منطقي است و اندازه آن توسط فايل سيستم تعيين مي شود. در صورتي كه سكتور يك مفهوم فيزيكي است و ربطي به سيستم عامل و فايل سيستم ندارد. هر چه يك كلاستر تعدادد سكتورهاي كمتري را بتواند در خود جاي دهد و اين مفهوم منطقي خود را ظريف تر كند،بازدهي يك هارد ديسك چه از نظر حجم و چه از نظر سرعت افزايش مي يابد. در ويندوز 95 از فايل سيستمي به نام FAT 16 استفاده مي شود.
اين فايل سيستم مي تواند يك پارتيشن 256 مگابايتي را در قالب كلاسترهاي 4 كيلوبايتي و يا پارتيشن 2 گيگابايتي را به صورت كلاسترهاي 32 كيلوبايتي نگهداري كند. كه در اين صورت مثلا” اگر بخواهد يك فايل 35 كيلوبايتي را ذخيره كند،بايد دو كلاستر 32 كيلوبايتي را به آن اختصاص داده و از 29 كيلوبايت باقيمانده آن صرف نظر كند. پس از اين كار،فايل سيستم آدرس كلاستر شروع يك فايل تعداد كلاسترهاي اشغال شده توسط آن فايل و مشخصات كلاستر آخر فايل مذكور را در جدولي به نام FAT (File Allocation Table : جدول تخصيص فايل) ذخيره مي كند.
جدول FAT در فايل سيستم FAT16 در بيروني ترين شيار (Track ) يك ديسك يا در حقيقت همان تراك صفر ساخته و نگهداري مي شود. پس از مطرح شدن ويندوز 95 در بازار سيستم عامل ها،تغييري در FAT 16 موجود در آن صورت گرفت تا فايل سيستم مذكور بتوانند اسامي فايل هاي با بيش از 8 حرف را در خود نگهداري كند. اين تغيير كه VFAT نام گرفت آغازي بود بر فايل سيستم جديد ويندوز 95 كه با نام FAT 32 در سال 96 عرضه شد. اين فايل سيستم به كاربران توانستند در محيط ويندوز 95 براي اولين بار درايوهايي با حجم حداكثر 32 گيگابايت را در كامپيوتر خود داشته باشند كه در اولين صورت بزرگي هر كلاستر حداكثر فقط به 16 كيلوبايت مي رسيد كه بسيار مناسب اين ظرفيت بود.

 

فايل سيستم ترابايتي
در سال 1993 و همزمان با پيدايش ويندوز NT ،خبرها حاكي از پيدايش فايل سيستم جديدي به نام NTFS بود كه از آن زمان به بعد تا عرضه شدن ويندوز 2000 و حتي XP هم اين فايل سيستم جديد قدرت خود را كماكان در تمام سيستم عامل ها و نسخه هاي مختلف ويندوز حفظ كرد. حتي ابزار هاي جديدي هم به بازار آمد تا امكان خواندن درايوهاي فر

مت شده به NTFS را براي ويندوزهاي قديمي مسير كند. مثلا” يكي از بهترين ابزارهاي مذكور كه Ntfsdos نام دارد مي تواند امكان دسترسي به درايوهاي NTFS را براي مواقعي كه سيستم از روي يك ديسك سيستم داس بوت شده فراهم كند. فايل سيستم NTFS به محض ظهور نشانه هاي كاملا” آشكاري را از بروز تغييرات و بهبودهاي قابل توجه در خود به همراه داشت. از جمله مهمترين اين تغييرات بهينه شدن استفاده از فضاي هاردديسك با كلاسترهاي 512 بايتي افزايش ظرفيت قابل پيشتيباني هارد ديسك توسط فايل سيستم تا حد چند صد ترابايت (ميليون مگابايت )در دو پارتيشن،وجود امكانات تصحيح خطا براي جلوگيري از بروز رخدادهايي كه در فايل سيستم هاي قديمي تر منجر به Crash شدن سيستم مي شد،بود. همچنين امكان حفاظت از اطلاعات در برابر دسترسي افراد غير مجاز و در واقع ايجاد نوعي امنيت اطلاعاتي براي هر كاربر،وجود الگوريتم ها و قابليت هاي ويژه فشرده كردن يا رمز گذاري اطلاعات (encryption ) از جمله ديگر نقاط قوت NTFS بود.
اما با وجود تمام اين نكات ،فايل سيستم NTFS هنوز داراي نقاط ضعف متعددي است. يكي از اين نقاط،مربوط به نگهداري اطلاعات مربوط به درايوهاي هاردديسك در رجيستري ويندوز است. اين مساله باعث پيچيده شدن ساختار فايل سيستم و غير قابل خواندن شدن درايوهاي NTFS توسط سيستم عامل هاي ديگر مي شود. در ويندوز 2000 اين مساله به شكلي حل شده است.
اولا” با ارايه يك سيستم جديد به نام مديريت منطقي ديسك (Logical Disk Manager ) محدوديت سقف 26 پارتيشن براي يك هارد ديسك كه در ويندوز NT وجود داشت رفع شده است و ثانيا” اطلاعات مربوط به درايوها به جاي رجيستري در محل مشخصي از هارد ديسك ذخيره شده كه توسط ساير سيستم عامل ها قابل دسترسي است . در ويندوز XP باز هم NTFS بهبودهاي محسوسي يافت به طوري كه محدوديت 512 بايتي براي هر كلاستر حذف شده و به شما اجازه تعريف و تعيين اندازه هر كلاستر داده مي شود. به علاوه اين كه توابع مديريت فايل ها و فولدرها و كلا” توابع دسترسي به اطلاعات ديسك تا حدودي در نسخه XP مورد بازبيني و ارتقاء قرار گرفته است.
برخلاف FAT16 و FAT32 كه در آن ها جدول حاوي آدرس كلاسترهاي شروع و پايان فايل ها در اولين تراك ديسك ذخيره مي شود،در NTFS سيستمي به نام MFT (Master File Table ) كه مديريت فايل ها را انجام مي دهد،اطلاعات مربوط به فايل هاي يك ديسك

را به جاي نوشتن در تراك صفر،در چند فايل مخفي نگهداري مي كند. اين روش يعني نگهداري اطلاعات فايل ها در يك يا چند فايل ديگر كه در بسياري از نرم افزارها به Meta File يا Meta Data File مشهور است،در NTFS به شكل بسيار جالب و در قالب ساختار يك بانك اطلاعاتي رابطه اي نگهداري مي شود.
در يكي از جداول اين بانك اطلاعاتي ،رديف ها را همان فايل ها (مثل مخفي

بودن،كد شده بودن ،فشرده و يا سيستمي بودن)تشكيل مي دهند. در محل ديگر اين بانك محل قرار گرفتن و آدرس كلاسترهاي تشكيل دهنده يك فايل و فولدر به صورت يك درخت متوازن (B-Tree ) است كه باعث افزايش سرعت دسترسي به فايل ها با استفاده از قابليت هاي الگوريتم جستجوي دو دويي در درخت توازن مي شود.

 

WinFS فايل سيستم آينده
فايل سيستم آينده موجود در سيستم عامل ويندوز (Windows Future Storage ) كه زمزمه هاي تولد آن توسط برايان والنتين معاون مدير عامل مايكروسافت و سرپرست دپارتمان ويندوز مطرح شد،نه تنها براي سيستم عامل ويندوز لانگ هورن بلكه براي سري ويندوزهاي سرور مثل ويندوز 2003 نيز در نظر گرفته شده تا در آينده،اين فايل سيستم جديد به طور كلي در كليه ويندوزهاي كلانيت و سروري كه قراراست ساخته شوند،جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص دهد. WinFS از يك پايگاه داده رابطه اي مشابه SQL Server بنا شده و امكانات مختلف موجود در اين موتور پايگاه داده اي مثل ايندكس ها و كليه قواعد SQL را براي دسترسي سريع به فايل ها،مورد استفاده قرار مي دهد. اين فايل سيستم جديد به دليل برخورداري از ويژگي هاي يك بانك اطلاعاتي قادر است اطلاعات بيشتري در مورد يك فايل را در خود نگهداري كند.
نام سازنده فايل ،محتواي فايل،منبع فايل و ليست كاربران استفاده كننده از آن،از جمله اين اطلاعات هستند. آخرين نسخه اين فايل سيستم به نام M4 كه در نسخه فعلي لانگ هورن مورد استفاده قرار گرفته است،قسمتي از ويژگي هاي مورد انتظار در نسخه نهايي WinFS را برآورده مي كند. اين نسخه به صورت يك فايل اجرايي براي مديريت ساختار فايل سيستم به نام WinFS.exe و با بيش از 20 مگابايت حجم در ويندوز لانگ هورن واژه جديدي را به نام موتور ذخيره سازي (Storage Engine ) به مقوله فايل سيستم اضافه كرده كه اميد مي رود در آينده از جايگاه خاصي در بين كليه فايل سيستم هاي موجود بر خوردار شود.


دو پديده جديدي كه از نسخه اوليه WinFS در سيستم عامل لانگ هورن گذاشته شده و به شدت مورد توجه متخصصان قرار گرفته،سرويس هاي فايل سيستم (WinFS Services ) و همچنين امكان ايندكس گذاري كامل متن (Full Text lndex )نام دارند. اين دو پديده جديد امكان جستجوي كامل تر و سريع تري از فايل ها و فولدرها را در اختيار كاربران قرار مي دهند،به عنوان مثال در ويندوز XP كاربر مي تواند نهايتا” جستجوي خود را با مشخص نمودن نوع فايل (مثلا” تصوير

ي يا متني ) و درايو و محل جستجو انجام دهد. در لانگ هورن به لطف وجود قابليت ايندكس گذاري و سرويس هاي جستجوي قدرتمند همانند سايت هاي جستجو مثل گوگل،امكان پيدا كردن فايل هايي كه در نام يا حتي درون متن،آن ها،نام سازنده،توضيحات و كلا” مشخص

ي فايل صوتي بر روي كامپيوتر خود داشته باشد مي تواند آن ها را بر اساس ترتيب الفبايي اسم فايل، اسم خواننده ،اسم آلبوم و امثال آن جستجو فايل مي تواند به صورتي تركيبي از فيلترهاي مختلف محقق شود. به هر حال آنچه مسلم است اين است كه براي قضاوت در مورد فايل سيستم جديد مايكروسافت و مقايسه و انتخاب بين آن و فايل سيستم هاي ديگر هنوز زود است و بايد تا زمان ارايه نسخه نهايي و بررسي عملكرد واقعي و فوايد استفاده از آن كرد.

ديسك سخت
هارد ديسک HDD، که پيش از اين به عنوان ديسک گردان ثابت شناخته مي شد يک حافظه دائمي است که بطور ديجيتالي رمزنگاري شده و اطلاعات را روي سطح مغناطيسي ديسک هاي خود ذخيره مي کند.
هارد ديسک ها در ابتدا براي استفاده در کنار کامپيوتر توليد شدند و بعد ها از آن ها در داخل کامپيوتر استفاده شد. با گذشت زمان کاربرد هاي هاردديسک از حيطه کامپيوتر فراتر رفت .بطوريکه در تجهيزات ضبط تصوير ،پخش صدا ، همچنين در سيستم ها و دوربين هاي ديجيتال مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۲۰۰۵ اولين تلفن هاي همراه ِ داراي هارد ديسک توسط شرکت هاي نوکيا و سامسونگ ارائه شد. ايجاد نياز به حافظه هاي بزرگ ، قبال اعتماد و مستقل ، منجر به توليد ساختارهايي همچون RAID ،سخت افزار هايي همچون NASحافظه هاي متصل به شبکه) و سيستم هايي همچون SAN شبکه هاي ذخيره اطلاعات) شد تا بتوان بطور موثر به حجم بالايي از اطلاعات دسترسي پيدا کرد.

با گذشت زمان، ظرفيت هارد ديسک ها رشد نمايي داشته است. در کامپوتر هاي شخصي ابتدايي يک درايو با ظرفيت ۲۰ مگابايت بزرگ به نظر مي رسيد. در نيمه دوم دهه ۹۰ ،هارد درايو هايي با ظرفيت يک گيگابايت و حتي بزرگتر به بازار آمد. از سال ۲۰۰۶ کوچکترين هارد ديسکي که براي کامپيوتر هاي خانگي توليد مي شود ظرفيتي برابر ۴۰ گيگاباي

ت دارد. اکنون بيشترين ظرفيت در درايو هاي داخلي ۰/۷۵ ترابايت(۷۵۰ گيگابايت) و در درايو هاي خارجي با استفاده ازچند درايو داخلي از يک ترابايت نيز فراتر ميرود.
اين درايو هاي داخلي ظرفيت ذخيره سازي خود را با استفاده از

شيوه ضبط ستوني افزايش داده اند.
تکنولوژي:
هارد درايو ها با تحت ميدان قرار دادنِ يکسري مواد مغناطيسي اطلاعات را درخود ضبط مي کنند. و با تشخيص مغناطيس شدگي آن ماده اطلاعات را از روي آن مي خوانند. طرح کلي يک هارد ديسک تشکيل شده از يک مخروط که يک يا چند صفحه مسطح و گرد را نگه مي دارد ،اطلاعات بر روي اين صفحات ذخيره مي شوند. اين صفحه ها از يک ماده غير مغناطيسي( اغلب شيشه يا آلومينيوم) ساخته مي شوند و با يک لايه نازک از مواد مغناطيسي روکش مي شوند. در درايو هاي قديمي از تري اکسيد آهن به عنوان ماده مغناطيسي استفاده مي شد اما امروزه از آلياژهاي کبالت پايه استفاده مي کنند.

صفحات با سرعت هاي بالا به گردش در مي آيند.اطلاعات در حين چرخش صفحات بر ري آنها نوشته مي شوند.اين کار توسط مکانيزمي با نامِ: هد خواندن/ نوشتن انجام مي شود. اين هد با فاصله بسيار کم بالاي سطح مغناطيسي حرکت مي کند. از اين وسيله براي تشخيص و تغيير در وضعيت مغناطيس شدگي ماده زير آن استفاده مي شود. به ازاي هر صفحه مغناطيسي بر روي مخروط ، يک هد وجود دارد که همه آنها بر روي يک بازوي مشترک سوار شده اند. همينطور که صفحات دوران مي کنند يک بازوي محرک، هد ها را (به آرامي و با حرکت شعاعي ) روي يک مسير قوس دار، بر روي صفحات به حرکت در مي آورد.با اينکار به هر هد اجازه

داده مي شود که تقريبا به تمام سطح صفحهء در حال دوران دسترسي پيدا کند.
سطح مغناطيسي هر صفحه به تعداد زيادي محدوده هاي کوچک مغناطيسي تقسيم مي شود . (اندازه اين محدوده ها در حد ميکرون مي باشد). هر کدام از اين محدو

ده ها براي رمزنگاري يک واحد باينري اطلاعات مورد استفاده قرار مي گيرند.در هارد درايو هاي امروزي ، هر يک از اين محدوده هاي مغناطيسي از چند صد دانه مغناطيسي تشکيل شده اند. هر محدده مغناطيسي ، يک دوقطبي مغناطيسي را تشکيل مي دهد که اين دو قطبي ها يک حوزه مغناطيسي متمرکز را در نزديکي خود ايجاد مي کنند.


يک هد نوشتن، با ايجاد ميدان مغناطيسي قوي در نزديکي محدوده هاي مغناطيسي ، آن را تحت اثر خود قرار داده مغناطيس مي کند. در هارد ديسک هاي اوليه براي خواندن اطلاعات از همان القاء کننده اي استفاده مي شد که موقع نوشتن مورد استفاده قرار گرفته بود. اما با تکنولوژي جديد هد مخصوص نوشتن و هد مخصوص خواندن از هم جدا شده اند ، با اين وجود هر دوي آنها روي يک بازوي محرک قرار دارند.
اغلب هارد درايو ها داراي يک پوشش محکم و کيپ هستند که از محتويات درايو در برابر جمع شدگي ،گرد و غبار و ديگر عوامل آلودگي محافظت مي کند. هد خواندن / نوشتنِ هارد درايو بالاي صفحات مغناطيسي و بر روي يک بالشتک هوا که ضخامتي در حد چند نانومتر دارد حرکت مي کند. بنابراين سطوح صفحات و محتويات داخلي درايو بايد پاک نگه داشته شوند تا با توجه به فاصله نانومتري بين صفحات و هد ،از صدمات ناشي از اثر انگشت ، غبار، مو، ذرات دود و غيره جلوگيري شود.
استفاده از صفحات صلب همچنين کيپ و عايق کردن هارد ديسک ، تولرانس بهتري را نسبت به فلاپي ديسک فراهم ميکند.بنابراين هارد ديسک ها در مقايسه با فلاپي ديسک ها مقدار بيشتري اطلاعات را مي توانند در خود ذخيره کنند. همچنين قابليت دسترسي و انتقال اطلاعات در هارد ديسک ها سريع تر مي باشد. در سال ۲۰۰۶ يک هارد ديسک بايد بتواند بين ۸۰ تا ۷۵۰ مگابايت اطلاعات را در خود جاي دهد، با سرعتي بين ۷۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درو در

دقيقه بچرخد و سرعت انتقال ترتيبي اطلاعات در آن بايد بيشتر از ۵۰ مگابايت در هر ثانيه باشد.
سريع ترين هارد درايوهاي مربوط به سرور ها و ايستگاه هاي کاري با سرعتي معادل ۱۵۰۰۰ دور در دقيقه مي چرخند و سرعت انتقال ترتيبي اطلاعات در آنها بالغ بر ۸۰مگابايت در هر ثانيه مي باشد. هارد ديسک ها ي مربوط به نوت بوک ها که از نظر فيزيکي کوچکتر از نمونه هاي خانگي هستند، معمولا داراي سرعت و ظرفيت پايين تري ميباشند. اغلب اين هارد ديسک ها با سرعتي در حدود ۴۲۰۰ دور در دقيقه مي چرخند. البته لازم به ذکر است که جديد ترين انواع اين دسته هاردديسک ها داراي سرعتي معادل ۷۲۰۰ دور در دقيقه مي باشند.
تاريخچه:


براي سالها ، هارد ديسک ها تجهيزات بزرگ و سنگين بودند و به دليل بزرگي ، سنگيني ، حساسيت بالا و مصرف زياد انرژي ، بيشتر براي محيط هاي حفاظت شدهء يک مرکز اطلاعات يا دفاتر بزرگ مناسب بودند تا محيط هاي خشن و ناملايم صنعتي ،خانه ها يا دفاتر کوچک .

يک هارد ديسک قديمي IBM در سال ۱۹۷۹

تا قبل از دهه ۸۰ ميلادي اغلب هارد ديسک ها صفحات ۸ اينچي (۲۰ سانتي) يا ۱۴ اينچي( ۳۵) سانتي داشتند. و براي نگه داري آنها نياز به فضاي زيادي بود.( مخصوصا درايو هاي بزرگ قابل حمل و نقل (قابل نصب و برداشت) که به خاطر بزرگي به ماشين هاي لباسشويي معروف بودند).
اين گونه هارد درايو ها به علت داشتن موتور هاي بزرگ، به منبع تغذيه سه فاز و آمپراژ بالا نياز داشتند. به همين دليل تا سال ۱۹۸۰ براي ميکروکامپيوتر ها از هارد ديسک استفاده نمي شد. تا اينکه در اين سال شرکت seagate tecnology اولين هارد درايو ۵/۲۵ خود را با ظرفيت ۵ مگابايت تحت عنوان ST-۵۰۶ به بازار ارائه کرد. در واقع تا آن زمان کامپيوتر هاي شخصي اوليه IBM يعني IBM۵۱۵۰ مجهز به هارد ديسک نبودند.
در اوايل دهه ۸۰ اغلب هارد ديسک هاي مربوط به ميکرو کامپيوتر ها با نام توليد کننده خود به فروش نمي رسيدند بلکه به وسيله OEM ها به عنوان بخشي از يک مجموعه بزرگتر (مانند Corvus Disk System يا Apple proFile) فروخته مي شدند. کامپيوتر هاي نوع IBM PC/XT داراي هارد ديسک داخلي بودند و اين باعث ايجاد تمايل عمومي به خريد درايو هاي خام (از طريق پست) و نصب مستقيم آنها در داخل سيستم شد. سازندگان هارد ديسک شروع به بازاريابي کردندو بالاخره طولي نکشيد که در اواسط دهه ۹۰ هارد ديسکها در قفسه مغازه هاي خرده فروش نيز قرار گرفتند.
هارد درايو هاي داخلي کم کم به يک گزينه رايج در کامپيوتر هاي PC تبديل شدند و هارد درايو هاي خارجي محبوبيت خود را براي مدتها مخصوصا در بين انواع Apple Macintosh و انواع مشابه آن حفظ کردند. تمامي کامپيوتر هاي ساخت Mac بين سال هاي ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۸ ي

ک پورت SCSI در پشت خود داشتند که جداسازي خارجي را آسان مي ساخت . به دليل شرايط موجود، هارد درايو هاي خارجيSCSI تنها گزينه منطقي به نظر مي رسيدند.
هارد درايو هاي خارجيSCSI همچنين در ميکرو کامپيوتر هاي قديمي تر مانند سري Apple II به کار مي رفتند، همچنين از آنها حتي امروزه بطور گسترده اي در سرور ها استفاده مي شود. ظهور رابط هاي پرسرعت خارجي مانند USB و Fire Wire در اواخر دهه ۹۰ ، به کارب

رد درايو هاي خارجي در بين کاربران جاني دوباره داد.به طور اخص کاربراني که حجم بالايي از اطلاعات را بين دو يا چند محل جا به جا مي کردند از اين سيستم استقبال کردند. امروزه اغلب توليد کننده گان هارد ديسک ، ديسک هاي خود را به صورت خارجي نيز مي سازند.
خصوصيات هارد ديسک:
* ظرفيت معمولا با گيگابايت بيان مي شود.
* اندازه فيزيکي معمولا با اينچ بيان مي شود:
امروزه تقريبا تمام هارد ديسک هايي که در کامپيوتر هاي روميزي (خانگي - اداري) و نوت بوک ها استفاده مي شوند ، ۳/۵ يا ۲/۵ اينچي هستند. هارد ديسک هاي ۲/۵ اينچي معمولا کند تر هستند و حجم کمتري نيز دارند اما در عوض برق کمتري مصرف مي کنند و مقاومت به ضربه و تکان در آنها بيشتر است. اندازه ديگري که استفاده از آن بطور فزاينده اي در حال رشد است نوع ۱/۸ اينچي مي باشد که درmp۳ player ها و نوت بوک هاي کوچک مورد استفاده قرار مي گيرد.اين نوع از هارد درايو ها مصرف انرژي بسيار پاييني دارند ودر مقابل ضربه بسيار مقاوم مي باشند.
علاوه بر موارد مذکور انواع ديگري نيز موجود مي باشندکه در ادامه به توضيح آنها پرداخته مي شود:
نوع يک اينچي که طوري طراحي شده اند تا با ابعاد کانال هاي فيبري نوع دوم(FC Type II) جور باشند. از اين نوع هارديسک در تجهيزات قابل حمل و نقل از جمله دوربين هاي ديجيتال نيز استفاده مي شود. همچنين نوع ۰/۸۵ اينچي نيزتوسط شرکت توشيبا جهت استفاده در گوشي هاي تلفن همراه و کاربرد هاي مشابه آن ساخته شده است. طراحي سايز هارديسک ها کمي گيج کننده است ، به عنوان مثال يک ديسک درايو ۳/۵ اينچي داراي کيسي با پهناي ۴ اينچ مي باشد. علاوه بر اين هارديسک هاي مخصوص سرور در دو اندازه ۳/۵ و ۲/۵ اينچي توليد مي شوند.
* قابليت اعتماد، با واحد (MTBF) يا فاصله زماني بين خطاها سنجيده مي شود.
درايو هاي ۱ ايچي ساتا (SATA) سرعت هايي تا حدود ۱۰۰۰۰ دور در دقيقه را ساپورت مي کنند . و داراي MTBF برابر با يک مليون ساعت با چرخه فعاليت سبک ۸ ساعته مي باشند. درايو هاي FC قابليت چرخيدن با سرعت ۱۵۰۰۰ دور در دقيقه را دارا هستند و MTBF

آنها برابر با ۱/۴ مليون ساعت با ۲۴چرخه فعاليت ساعت ۲۴ ساعته مي باشد.
* تعداد فعاليت هاي ورودي خروجي در هر ثانيه:
ديسک هاي جديد در هر ثانيه قادرند ۵۰ دسترسي اتفاقي و يا ۱۰۰ د

سترسي ترتيبي را برآورده سازند.
* مصرف انرژي( اين موضوع به خصوص در رابطه با لب تاپ هايي که از باطري استفاده مي کنند حائز اهميت مي باشد.
* شدت صدا و نويز توليد شده بر حسب دسي بل (db). البته بسياري افراد آن را برحسب بل مي سنجند نه دسي بل.
* ميزان G Shock که در درايو هاي جديد بسيار بالا مي باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید