بخشی از مقاله

چکیده

هدف: یکی از الگوهای مهم در زمینه بررسی کارکرد خانواده، الگو کارکرد خانواده مک مستر است، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عملکرد خانواده براساس این الگو با اختلال شخصیت نیاز به نمایشگری در یکی از اعضای خانواده انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش300 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نیاز به نمایشگری و پرسشنامه عملکرد خانواده استفاده شد.

به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل رگرسیون خطلی چندگانه، همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین همه خرده مقیاسهای عملکرد خانواده - ارتباط، ایفای نقش، آمیزش هیجانی، حل مشکل، همراهی هیجانی، کنترل رفتار و عملکرد کلی - با اختلال شخصیت نیاز به نمایشگری رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که روان درمانگران و مشاورانی که از خانواده درمانی برای درمان اختلال شخصیت نیاز به نمایشگری بهره میگیرند بر اصلاح کارکردهای خانواده تاکید داشته باشند.

مقدمه

شخصیت جنبهای از حیات انسان است که امکان پیش بینی این که آدمی در اوضاع و احوال معین چه رفتاری از خود نشان خواهد داد فراهم میسازد - بهری و یوسفی، . - 1392 صاحب نظران تعریف گوناگونی از شخصیت ارائه دادهاند اما تنها تعریفی که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد این است که شخصیت را الگوهای معینی از رفتار و شیوههای تفکر میداند که تعیین کننده نحوه سازگاری شخص با محیط است.

در تعریف دیگر، شخصیت به عنوان تنوع بیهمتای فردی براساس مراحل تکاملی طراحی شده برای ماهیت انسان تعریف شده است  - مک آدامز و پالز2، 2006؛ به نقل از دیانگ3، - 2010 که نشان میدهد برای فهم شخصیت باید - 1 نظامهای تکامل یافته مرتبط را که در مغز هر انسان سالم عمل میکند - 2 و شاخصهای آن دسته از نظامهایی که از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد تا تفاوتهای فردی را ایجاد کند توضیح دهیم. شخصیت میتواند سازگار یا ناسازگارانه باشد.

ناسازگاری زمانی رخ میدهد که افراد قادر نباشند تفکر و رفتار خود را با محیط و تغییرات آن تطبیق دهند. همچنین شخصیت ناسازگار را میتوان به عنوان صفات انعطاف ناپذیر مرتبط با پریشانی روانی توصیف کرد - مک موران4، . - 2003 یکی از این صفات ناسازگارانه، نیاز به نمایشگری است. افرادی که مستعد این ناهنجاری شخصیتی هستند ، غالبا زندگیهای پر هرج و مرجی داشته و همچنین موقعیتهای بحرانی را با اعضای خانواده و همکاران تجربه میکنند. ما در زندگی شخصی خود ممکن است با این افراد دراماتیک رو به رو شویم که غالبا در روابط خود شکست خورده و یا با خانواده و دوستان ناسازگار هستند.

آنها تجربیات دراماتیک خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند - فوکس، واربر و ماکستالر5، 2013؛ مارشال، لفرینگوسن و فرنزی1، . - 2015 در محل کار نیز این افراد تمایل دارند که خود را درگیر شایعات کنند تا از این طریق دیگران را تحت تاثیر قرار دهند، همچنین باعث بوجود آمدن ناسازگاریهایی در میان همکاران و مدیران میشوند و در آخر احساس میکنند که قربانی ناسازگاریها و شایعه پراکنیهای دیگران شدهاند - الوارت، لابیانکا و ویتک2، 2012؛ کورلاند و پلد3، - 2000 در نهایت بهرهوری و انسجام در محل کار را با این رفتارهای دراماتیک مختل میکنند - هاگ و دوفرادوتیر4، 2001؛ تاکاکی و همکاران5، . - 2010 نیاز به نمایشگری را میتوان به عنوان یک اختلال شخصیتی چندگانه تعریف نمود که طبق این تعریف افراد مبتلا همیشه خود را قربانی یک موقعیت میدانند.

فرانکوسکی و همکاران - 2016 - سه معیار برای نیاز به نمایشگری مطرح کردهاند: ادراک مداوم قربانی بودن که به تمایل به این احساس که آنها همیشه قربانی بیملاحظهگی اطرافیان هستند اشاره دارد. رک گویی تکانشی نوعی رفتار است که در نتیجهی گفتن مستقیم ایدهها و نظرات بدون توجه به پیامدهای اجتماعی بروز میکند - فرانکوسکی و همکاران، . - 2016 سوء استفاده بین فردی به معنی تمایل شخص برای نفوذ در افراد به منظور واداشتن آنها به خدمترسانی کردن به فرد در جهت رسیدن به اهداف او میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید