بخشی از مقاله

چکیده

محاسبات ابری یک الگوی در حال ظهور است که در آن، منابع محاسباتی به صورت سرویسهای مبتنی بر تقاضا ارائه شده است. این مدل، سازمانها را از داشتن زیرساختهایی برای انجام محاسبات قدرتمند و بزرگمقیاس بینیاز میکند، زیرا سازمانها میتوانند در صورت نیاز، منابع مورد نیاز خود را از طریق اینترنت با روش "استفاده در ازای پرداخت" تهیه نمایند، که سبب کاهش هزینههای هنگفت تأسیس و پشتیبانی این زیرساختها برای سازمانها میشود. در محاسبات ابری همه چیز به عنوان سرویس تحویل داده می شود. پس بدون شک در انتخاب یک سرویس، کیفیت بسیار مهم میباشد. با هر سرویس، حدأقل تضمینهایی باید وجود داشته باشد تا سطح معینی از عملکرد تأمین شود. با ظهور انواع تولیدکنندگان سرویس ابر، انتخاب مناسبترین سرویس برای کاربر از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

با توجه به انبوه ارائهدهندگان خدمات ابری، یکی از مسائل مهم در این زمینه، انتخاب سرویس متناسب با تقاضای کاربر میباشد. در این تحقیق، راهکاری مناسب به منظور انتخاب خدمات ابری متناسب با نیاز کاربران پیشنهاد دادهایم که به این منظور، جنبههای کمی و کیفی یک سرویس را مورد ارزیابی قرار دادهایم. از اینرو، مجموعه دادهی استانداردی را از ابرهای معتبردنیا به دست آوردهایم و با یک مکانیزم پیشنهادی، عمل رتبهبندی را که وظیفه کارگزار ابر میباشد، انجام دادهایم. راهکار پیشنهادی شامل تجمیع بازخورد کاربران ابر و اجماع نرمافراز ارزیابی کیفیت خدمات و نتایج جمعسپاری خبرگان میباشد. ارزیابیهای صورت گرفته بر روی این راهکار، کارآمدی و مؤثر بودن این راهکار را در انتخاب سرویس ابر مناسب به کاربر نشان میدهد.

واژگان کلیدی: ابر، انتخاب سرویس، کیفیت سرویس، بازخورد، جمعسپاری

مقدمه

محاسبات ابری یکی از پدیدههای نوظهوردر دنیای کامپیوتر و ارتباطات میباشد و دلیل نامگذاری آن این است که دادهها و برنامهها در میان ابری از سرویسدهندههای وب قرار گرفتهاند - مینوچهر و همکاران، . - 1393 ایده محاسبات ابری همان تکاملیافته محاسبات توزیع شده، محاسبات گرید1 و محاسبات سودمند2 است - پاکیزه، . - 1393در واقع محاسبات ابری الگویی از محاسبات توزیع شده، مرکب از تعداد زیادی منبع و درخواست با هدف به اشتراکگذاری منابع به صورت سرویس بر روی بستر اینترنت میباشد - عرب و علیجانی، - 1390 که بواسطه آن کاربران میتوانند به برنامههای کاربردی از هر جایی از دنیا دسترسی داشته باشند.

بر اساس تعریف مؤسسه ملی استاندارد و فناوری، رایانش ابری مدلی برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعهای از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی مانند شبکهها، سرورها، فضای ذخیرهسازی، برنامههای کاربردی و سرویسهاست، که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم ارائهدهنده سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد گردد که از مجازیسازی و قابلیت استفاده چندگانه نیز پشتیبانی میکند - مینوچهر و همکاران، . - 1393واژه ابر واژهای استعاری است که به اینترنت اشاره دارد. در نمودارهای شبکههای کامپیوتری نیز همانند شکل - 1 - از شکل ابر به منظور نشان دادن شبکه اینترنت استفاده میشود.

از جمله مهمترین و مشهورترین شرکتهایی که این فناوری را در اختیار کاربران میگذارند، میتوان به گوگل، یاهو، آمازون و آی بی ام اشاره کرد . - Maggian, 2009 - درمحاسبات ابری همه چیز به عنوان سرویس تحویل داده میشود، پس بدون شک کیفیت سرویس از معیارهای مهم است. زیرا بدون آن تضمینی در جهت استفادهی بهینه از هزینه صرف شده بابت آن سرویس وجود ندارد. بنابراین، بهطور صریح نیاز بر کیفیت سرویس و لزومات آن روشن می شود، تا انتظارات را در سطح معینی از عملکرد نگه دارد. با رشد سریع و روزافزون محاسبات ابری، شرکتهای بیشتر و بیشتری درصدد پیشنهاد سرویسهای مختلفی هستند و همیشه تصمیمگیری برای کاربران در مورد انتخاب بهترین سرویس که مطابق با خواستههایشان باشد، مشکل بوده است.

از این رو همواره افراد کارشناس با ارائه پیشنهادها و یا مدلها و الگوریتمها درصدد آسان کردن این امر و فراهم کردن کیفیت سرویس موردنیاز بر آمده اند. شرایط و معیارهای کیفیت سرویس بسیار زیاد است و به اینکه ازچه جهتی به آن توجه شود، بستگی دارد.در این میان با توجه به ظهور انواع تولیدکنندگان سرویس ابر، انتخاب مناسبترین سرویس برای کاربران ابر از اهمیت زیادی برخوردار شده است و یکی از مسائل مهم در این زمینه، مقایسه و انتخاب سرویسهای ابر میباشد.کارگزار خدمات ابر، واسطی بین ارائهدهندگان و کاربران ابر فراهم میکند که به کاربران در مقایسه سرویسها و پیشنهاد مناسبترین سرویس کمک میکند . - Monaco, 2014 - کارگزاران خدمات، عوامل نرمافزاری هستند که نقاط دسترسی به سرویسهای انتهایی در سرویسدهندههای وب هستند - . - Buyya et al, 2008

در واقع کارگزاری سرویس در ابر واسطی بین ارائهدهنده و مصرفکننده ابر فراهم میکند که به کاربران در انتخاب سرویسها و پیشنهاد مناسبترین سرویس کمک میکند. کارگزار ابر به عنوان یک واسطه بین خریدار یک سرویس محاسبات ابری و ارائه-دهنده آن سرویس عمل میکند و باعث صرفهجویی در وقت خریدار میشود . - Foster at el, 2008 - سه وظیفه رتبهبندی سرویسها، انتخاب سرویس و ترکیب سرویس بر عهده کارگزار ابر میباشد. با توجه به انبوه ارائهدهندگان خدمات ابری، یکی از وظایف کارگزار رتبهبندی خدمات ابر میباشد. سیستم رتبهبندی، ارزش رتبهبندی نسبی خدمات مختلف ابر را بر اساس کیفیت سرویس نیازمندیهای مشتری و ویژگیهای خدمات ابر محاسبه میکند - Mondal a el, .2012 -

سپس کارگزار با توجه به مقایسه سرویسها با یکدیگر و رتبهبندی آنها، سرویس مناسب را به کاربر پیشنهاد میدهد.ارزیابیهای مختلف در انتخاب سرویس مناسب میتواند توسط عوامل انسانی مانند کارشناسان و یا عوامل نرمافزاری مانند سرویسهای ناظر بر خدمات که پارامترهای کیفیت سرویسهای کاندید را ارزیابی میکنند، صورت پذیرد. این تنوع باعث چالشانگیز شدن انتخاب سرویس میشود، بهویژه زمانی که طیف وسیعی از ارائهدهندگان و تعداد زیادی ویژگی معیار سرویس وجود دارد . - Buyya at el, 2009 - باید توجه داشت که استفاده گسترده از محاسبات ابری با پارهای از مشکلات همراه است. مشکل بزرگ این است که چگونه عملکرد یک سرویس ابر ارزیابی شود، به این دلیل که برای مصرفکنندگان ابر، بسیار ضروری است که بدانند کیفیت سرویسهایی که از آنها استفاده کردهاند و به منظور آن هزینهای پرداختهاند، چگونه است - Boss at el, .2009 -

در این زمینه راهکارهای متفاوتی ارائه شده است. راه معمولی ارزیابی سرویسهای ابر، مقایسه میزان تفاوتها در عملکرد سرویسهای ابر مشابه است. چنین مقایسهای معمولا براساس نتایج رجوع به ابزارهای معیار است - Sharifi at .el, 2014 - در واقع هدف نهایی این مقاله، ارائه یک روش مناسب و کارآمد برای بکارگیری نظرات کاربران در رتبه-بندی سرویسهای ابر جهت انتخاب بهترین سرویس متناسب با نیاز کاربر است.ریمان3 و همکاران، یک چارچوب ساده را به منظور نظارت عملکرد ابر پیشنهادکردهاند که مبتنی بر بازخورد کاربران است. در این روش عملکرد یک سرویس ابر توسط بازخورد کاربران بازبینی و پیشبینی میشود.

روش آنها فقط ارزیابیهای ذهنی را در نظر میگیرد. هیچ مکانیزمی برای بررسی قابلیت اطمینان بازخورد کاربران وجود ندارد و ارزیابی عینی یک سرویس در چارچوب آنها در نظر گرفته نشده است. باید توجه داشت که ارزیابی ذهنی کاربران ممکن است مغرضانه و نادرست باشد. زیرا معمولا آنها کاربران حرفهای نیستند و یا حتی برخی از آنها ممکن است کاربران مخرب باشند . - Rehman at el, 2010 - دیماین4 و همکاران، با تأکید بر اینکه ارائهدهندگان خدمات وب در سراسر جهان خدمات وب متعددی با قابلیتهای یکسان یا مشابه ارائه کردهاند و با در نظر گرفتن این نکته که انتخاب سرویس مناسب میتواند شامل جنبههای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید