بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله برای سیستمهای آشفته تکین غیراستاندارد1، چند متغیره، خطی و تغییرناپذیر با زمان که حالتهای آنها در دسترس نیستند، سیستم ردیاب برای ردیابی ورودی مرجعی که در یک معادله دیفرانسیل خطی و با ضرایب ثابت صدق می کند، طراحی شده است تا خروجی سیستم بتواند ورودی مرجع را ردیابی کند. سیسستم آشفته تکین مورد بحث ناپایدار است و به وسیله فیدبک کنترل بر مبنای رؤیتگر، پایدار و سپس سیستم ردیاب به آن اعمال میشود.

واژههای کلیدی:سیستمهای آشفته تکین غیراستاندارد ، ردیابی خروجی، کترل فیدبک ترکیبی، رؤیتگر ترکیبی

مقدمه

تئوری آشفته تکین برای حل مسائلی از قبیل: حرکت سیالات، انتقال حرارت، فیزیک نجوم، اقیانوس شناسی، هواشناسی و راکتورهای شیمیایی کاربرد دارند. برخی ازاین مسائل یک یا دو پارامتر آشفته تکین دارند که میتوانند درجه معادلات سیستم را تغییر دهند که با استفاده از تئوری آشفته تکین میتوان آن پارامترها را نیز در معادلات سیستم در نظر گرفت و بررسی کرد و دقت عملکرد را بالا برد. در بسیاری از کاربردهای صنعتی هدف مطلوب کنترل، ردیابی ورودی مرجع توسط خروجی سیستم است. برای این منظور جبرانسازهای سرو2طراحی و ساخته میشوند. این جبرانسازها بخش بزرگی از کنترل اتوماتیک و فرآیندهای صنعتی را شامل میشوند. تاکنون برای سیستمهای آشفته تکین غیراستاندارد که زیرسیستم تند آنها ناپایدار است و حالتهای آن در دسترس نیستند سیستمهای ردیاب خروجی طراحی نشده است. در مقاله [1] برای سیستمهای آشفته تکین استاندارد که زیر سیستم تند آن پایدار است یعنی A22 هرویتز است و همچنین A22 غیر منفرد است، ردیاب خروجی برای تطببق خروجی با ورودی مرجعی که در معادله دیفرانسیل زیر صدق می کند طراحی شده است:

ش تشکیل شده است: جبران ساز سرو، پایدارساز1و یک رؤیتگر2است. ساختار این کنترلر به صورت زیر است: یعنی زیر سیستم تند باید پایدار باشد.[1] برای سیستم آشفته تکین غیر استاندارد یعنی سیستمی که در آن det - A22 - 0 باشد، از فیدبک داخلی4که در [6]-[2] مطرح شده است، استفاده می کنیم تا سیستم غیراستاندارد را به سیستمی استاندارد تبدیل کنیم. سپس برای پایدارکردن زیرسیستم تند سیستم استاندارد شده از فیدبک حالت ترکیبی استفاده میکنیم. برای اجرای فیدبک حالت هم باید حالتهای سیستم در دسترس باشند و هم باید زیرسیستمهای کند و تند سیستم استاندارد شده - 11 - - - 9 - پایدارپذیر باشند. در اینجا چون فرض شده که حالتهای سیستم در دسترس نیستند از رؤیتگر حالت ترکیبی جهت تخمین حالتهای سیستم استفاده میکنیم. شرط وجود ماتریسهای بهره رؤیتگر L0 و - L2 برای هرویتز کردن به ترتیب: A0 L0C 0 و - A22 L2 C2 آشکارپذیر بودن زوجهای - A0 , C 0 - و - - A22 , C2 است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید