بخشی از مقاله

چکیده:

بانک ها در اداره کشورها نقش تعیین کننده ای دارند و از مهمترین ابزار رشد و توسعه کشورها محسوب می شوند .بطور کلی بانک ها با جذب نقدینگی و اعطای تسهیلات می توانند در رشد و توسعه اقتصادی کشور و تحقق اهداف چشم انداز و برنامه پنج ساله دولت نقش مؤثری را ایفا نمایند. لذا در این مقاله به بررسی رشد اقتصادی در بخش بانکداری پرداخته شده است. بنابراین از افزایش کارآمدی بانک ها که موجب رقابت شدید در آنها می شود بعنوان یک رابطه ای مؤثر با رشد اقتصادی استفاده شده است. بر این اساس برای ارزیابی افزایش کارآمدی از مدل دینامیک - پویایی - GMM میتوان استفاده نمود. سپس نتایج را به وسیله روش آزمون مبتنی بر پنل بررسی و تفاوت ها را مورد ارزیابی قرار داد، در صورتی که شواهد نشان دهند یک رابطه علت و معلولی بین رشد اقتصادی با رقابت بانکداری وجود دارد در نتیجه این رابطه علی دوسویه فقط در اختلاف های بالا قابل قبول به نظر می رسد.

مقدمه:

آن چه واقعاً در شکل گیری رابطه بین توسعه مالی و رشد اقتصادی اهمیت دارد حجم خدمات ارائه شده توسط صنایع مالی نیست بلکه کیفیت این خدمات است - بک و همکاران . - 2013 در حقیقت کارآمدی خدمات مالی به تخصیص بهینه منابع بانک درزمینه توانایی آنها به حل مسائل خطرهای رفتاری و گزینش ناصحیح که در روابط اعتباری عادی می باشد از یک سو و از سوی دیگر انگیزه بانک ها در مواجهه با خطرپذیری رابطه تنگاتنگی دارد.

یکی از ویژگی های اصلی که بر هر دو حاشیه تاثیرمی گذارد ، میزان رقابت در بخش بانکداری است زیرا محیط رقابتی بر ساختار های سازمانی بانک ها و گزینه های استراتژیک ایشان تاثیر می گذارد . با این حال که رقابت شدیدتر در یک زمان می تواند موجب تامین مالی تعداد زیادی از پروژه های سرمایه گذاری شود. اما از دیدگاه نظری رابطه بین رقابت بانکی با ثبات سیستماتیک و رشد نامشخص است.

بازارهایی که رقابت کمتری دارند هم دارای یک جنبه مثبت و هم دارای یک جنبه منفی می باشند، جنبه مثبت این است که بانک های بزرگ می توانند دامنه ی فعالیت خود را افزایش دهند و در دسترسی آسان به اطلاعات مشتریان سرمایه گذاری کنند و در نتیجه محدودیت های مالی شرکت ها کاهش می یابد و جنبه منفی آن موانعی است که وام دهندگان با آن مواجه هستند و می توانند آنها را مجبور به کاهش تقاضای تامین مالی خارجی نماید. بونه - - 2008، بهترین روش این است که بانک های کارآمدتر با هزینه رقبای کم کارآمدتر سود بیشتری به دست می آورند و تآثیر این تخصیص - توزیع - مجدد با شدیدتر شدن رقابت بانک ها و کاهش موانع ورودی به طور یکنواخت افزایش می یابد. این معیار امکان می دهد تا بفهمیم که چگونه میزان رقابت در بازار بانکداری بر توانای این بازار در عرضه خدمات با کیفیت تأثیر می گذارد.

ادبیات تحقیق:

نهادهای مالی در ایران شامل بانک های تجاری، مؤسسات بیمه، صندوقهای قرض الحسنه پس انداز، صندوق بازنشستگی و ... هستند .این مؤسسات به عنوان واسطه های مالی، امکان انتقال پس اندازها را از پس اندازکنندگان به وا م گیرندگان فراهم می سازند. بنابراین بخش مهمی از پس اندازهای جامعه از طریق بانک ها و مؤسسات مالی هدایت می شوند .بعد از درآمد خانوارها، وامهایی که بانک ها و مؤسسات مالی در اختیار خانوارها، مؤسسات و دولت قرار می دهند، مهمترین منبع تأمین مالی جامعه برای خرید کالا و خدمات مصرفی و تأمین سرمایه گذاری برای ساختن سد، بزرگراه ها، پل ها و خرید ماشین آلات وابزارها و ... هستند .سرمایه گذاری نیز بهره وری منابع جامعه و استان را افزایش داده و باعث می شود شهروندان یک جامعه ازسطح زندگی بالاتری برخوردار باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید