بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مباحث مهم در زمینه توسعه، رابطه فرهنگ با آموزش وپرورش می باشد.دراین زمینه عوامل فرهنگی مؤثر برتوسعه جایگاه ویژه اي دارند.مقاله حاضرتلاشی براي تبیین این موضوع ازدیدگاه حضرت امام خمینی - ره - است. دیدگاهی که می توان آن را به عنوان یک دیدگاه قابل قبول اسلامی پذیرفت و مطرح کرد. دراین مقاله ابتدا سعی می شود اهمیت فرهنگ در توسعه و اهمیت آموزش وپرورش درتوسعه تبیین شود و سپس اثر برخی ازعوامل فرهنگی مؤثر برتوسعه ازدیدگاه امام تبیین شود.

مقدمه

یکی از عوامل پیشرفت و توسعه هر جامعه اي فرهنگ آن جامعه است و فرهنگ هر جامعه اي با نظام آموزش و پرورش آن جامعه ارتباط مستقیم دارد بطور کلی فرهنگ را آموزش و پرورش جامعه تشکیل می دهد. اصلاح و شکل گیري فرهنگ در توسعه و پیشرفت جامعه اثر مستقیم می گذارد بطوریکه با اصلاح فرهنگ جامعه، کل جامعه اصلاح می شود و اصلاح جامعه یعنی توسعه آن جامعه است. از آنجاییکه در یک جامعه اسلامی هدف اصلاح و توسعه و هدایت ملت به سوي پیشرفت است حضرت امام خمینی به عنوان عالم نمونه و مصلح جامعه این دیدگاه را تأیید نموده است. در این مقاله سعی می شود این ارتباط یعنی رابه فرهنگ و توسعه و آموزش و پرورش را از دیدگاه امام خمینی و رهنمودهاي ایشان مورد بررسی قرار دهیم.

-1 اهمیت فرهنگ

به طور کلی می توان اهمیت فرهنگ را در دو جنبه دید. یکی جایگاهی که فرهنگ در هویت و موجودیت جامعه دارد و دیگري نقشی که فرهنگ در پیشرفت جوامع ایفا می کند. جنبه اول را می توان اهمیت و جایگاه فرهنگ در موجودیت جامعه انگاشت و وجه دوم را می توان اهمیت و نقش فرهنگ صحیح در حرکت به سمت اعتلا یا انحطاط جوامع دانست. در زمینه نقش فرهنگ در موجودیت جامعه باید گفت، حوزه نفوذ فرهنگ به همه ابعاد زندگی بشر کشیده شده است و همه ویژگیهاي غیرفیزیکی و متمایزکننده انسانها از یکدیگر و نیز همه ویژگیهاي متفرقه جوامع در فرهنگ آنها نهفته است.

حضرت امام خمینی - ره - این مفهوم را با تصریح بیشتر چنین بیان می فرمایند: »بی شک بالاترین و والاترین عنصري که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساسا فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد. و به طور اساسی فرهنگ است که ویژگیهاي مشترك به وجود آورنده یک ملیت را تشکیل می دهد و بدون وجود یک فرهنگ واحد، افراد تبعه یک کشور را نباید یک ملت نامید. لذا می توان گفت اساس ملیت یک ملت فرهنگ است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید