بخشی از مقاله

چکیده:
هدف از ارائه این مقاله روابط متقابلی است که بین مناطق شهری و روستایی رخ میدهد. تحقق دقیق جدا سازی دو ناحیهی شهری و روستایی، جمعیتهای آنها و فعالیتهایشان در این مقاله بررسی میشود. این مسأله در تقسیمات سیاسی روی معیارهای مکانی و بخشی، منعکس شده است. برنامهریزان شهری، معمولاً روی اهمیت مراکز شهری از نظر تجاری و حمل و نقل تمرکز میکنند و در سیاستهای منطقهای توجه کمی به توسعه کشاورزی و روستایی میشود. بر اساس دادههای آماری ارائه شده توسط وزرات کشاورزی، جنگلها و انکشاف دهات توسط مؤسسه آمار ملی و از طریق مشاهدات مستقیم از منطقه شمال شرقی رومانی بدست آمدهاند. دادهها به شاخصهای زیر تقسیم بندی شده اند؛ شاخص سن، تعداد متوسط ساکنان روستایی، جمعیت فعال، اشتغال، مرگ و میر کودکان، شاخص میانگین فقر و غیره است. این مقاله نشاندهنده یک نمای کلی از چگونگی استراتژیهای شهری و روستایی درهم تنیده است و نیز نشان میدهد چگونه برنامهریزان و تصمیمگیرندگان میتوانند این مسائل را در نظر بگیرند، در پایان نیز یک سری توصیهها و پیشنهادات ارائه شده است.

کلمات کلیدی:. روابط متقابل، روستایی، شهری، توسعه، برنامهریزی

.1 مقدمه:
توسعه روستایی شامل همه اقداماتی می شود که با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم ساکن روستا، برای حفظ چشماندازهای طبیعی و فرهنگی و اطمینان از توسعه پایدار در مناطق روستایی، تحت شرایط خاص است - . - Evans H.E., 1990,71 بعد از سال 1989میلادی اهمیت پژوهش در مورد توسعه روستایی به دلیل این واقعیت مطرح شد که برای نوسازی روستایی داشتن یک استراتژی محلی مورد تأیید برای دسترسی به منابع ملی و توسعه لازم است. در منطقه شمال شرق رومانی، با توجه به اهمیت درآمدهای مبتنی بر کشاورزی در تمام شاخصهای ملی و اهمیت تأثیر آن بر نواحی روستایی _ شهری یک استراتژی توسعه روستایی اتخاذ شده است - . - Kriiger F., 1998, 119-134 اهمیت منطقه شمال شرقی به دلیل تأثیر در اقتصاد ملی و سهم آن در تولید ناخالص داخلی و فرصتهای شغلی و تعداد افراد شاغل آن است.

.2 مواد روش ها:
به منظور مشخص کردن تأثیر توسعه بر جوامع روستایی و مراکز شهری، شاخصهای ذیل مورد استفاده قرار گرفت: شاخص متوسط فقر، شاخص سالخوردگی، تعداد و متوسط ساکنان روستایی، درآمد متوسط ساکنین، فرصتهای سرمایهگذاری، فاصله تا نزدیکترین مرکز شهری، متوسط فضا کشاورزی ساکنین روستایی و غیره مورد استفاده قرار گرفتهاند. دادههای جمعآوری شده از وزارت کشاورزی، جنگلها و انکشاف دهات، توسط مؤسسه آمار ملی، تجزیه و تحلیل نوع تأثیرات اعمال شده توسط مراکز شهری در جوامع روستایی کوچک و اثرات مثبت و منفی بین دو منطقه است. همچنین این مقاله با توجه به تحقیقات در حال پیشرفتی که در این زمینه در سراسر دنیا انجام شده است ارائه میشود.

.3 نتایج بحث:
در سال 2007 میلادی، در منطقه شمال شرق رومانی، تعداد شاغلین فعال در اقتصاد ملی 1/247میلیون نفر بودهاند، درآمد متوسط هر کارمند 765 رون در همان سال بوده است، در یک ماه درآمد متوسط هر خانوار حدود 490/1 رون بوده است نرخ مهاجرت از روستا به شهر به یک مقدار مثبت رسیده بود. نزدیک به بیشتر از 788 مهاجر روستایی بود.[6]تعاملات روستایی - شهری را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. -1 ارتباط در سراسر فضا - مانند جریان مردم ،کالا ،پول اطلاعات ،زباله - -2 تعاملات بخشی، شامل فعالیتهای روستایی که در مناطق شهری - مانند کشاورزی - یا فعالیتهای طبقهبندی شهری - مانند تولید و برخی خدمات - در مناطق روستایی در نظر گرفتهاند.روابط روستایی تحت تأثیر ارتباطات اغلب تشدید شده و سطح تبادل، از جمله تعدیل ساختاری و اصلاحات اقتصادی، هر دو جهت شهری و روستایی را تحت تأثیر قرار داده است. در منطقه شمال شرق رومانی، دو نوع از تعاملات که توسط عاملان تحت تأثیر خاص شکل گرفت ذکر شد - . - Tacoli Cecilia , 2007,77

ارتباط فضایی با توجه به جریانهای اصلی کالا و مردم از روستا به شهر به صورت مداوم و چند فضایی در توسعه روستایی است. جریان مردم از مناطق روستایی به شهری - جدول شماره - 1 اغلب ضروری و کمک به رشد کنترل نشده در مراکز شهری و مشکلات مربوط به مدیریت شهری در بسیاری از شهرهای منطقه شمال شرق رومانی بوده است.[6] این منجر به بسیاری از سیاستهای مربوط به کنترل مهاجرتهای داخلی شد. بسیاری از شهرها به دنبال روستاهای جدید نسبتا زننده برای مهاجران کم درآمد به وجود آوردند. برای مثال با توجه به شخصیت اجتماعی این گروه و کاهش کمکهای اجتماعی،کاهش رفاه، افزایش قیمت زمین، در دسترسی مهاجران جدید به زمین کاهش یافت. - شکل. - 1 این اقدامات تأثیر جدا از کاهش رفاه، به خصوص برای فقر داشت.جریان کالا به عنوان یک عامل بسیار ضروری بین مناطق شهری و روستایی است. مدل دایره ویرتوس و یا ارتباط توسعه اقتصادی کارآمد روستا به شهر و زیرساختهای عمرانی مربوط به کشاورزی داخلی در هر بازار داخلی و خارجی مطرح است - Tacoli Cecilia . - , 2007,77 این سه دوره:

-1 خانوادههای روستایی با افزایش تولیدات کشاورزی برای بازارهای غیر محلی و افزایش تقاضای آنها برای کالاهای مصرفی مواجهه شدند. با افزایش تولیدات کشاورزی خانوادههای روستایی برای بازارهای غیر محلی و به دنبال آن افزایش تقاضا برا ی کالاهای مصرفی توسط خانوارهای روستایی است.

-2 افزایش مصرف منجر به ایجاد اشتغال در بخش غیرکشاورزی و افزایش اشتغال به خصوص در شهرهای کوچک به عنوان مناطق تولید کشاورزی نزدیک به مراکز شهری بودند شد.

-3 ایجاد مشاغل غیرکشاورزی، جذب مازاد تولید روستایی، را افزایش میدهد و تقاضا برای محصولات کشاورزی به عنوان چرخه افزایش بهرهوری کشاورزی بالا میرود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید