بخشی از مقاله

چکیده

برای آموزش کارکنان سازمان ها روش های مختلفی وجود دارد که متناسب با اهداف آموزشی ، محتوا ، نوع مهارتها و توانایی مورد نیاز ،توانایی مدرس و فراگیرن و نیز فضا و امکانات و تجهیزات مورد نیاز ، می توان مناسب ترین شیوه آموزش را از بین روشهای مختلف در این زمینه انتخاب کرد. شناخت روشهای مختلف آموزشی از این حیث حائز اهمیت است که نتاج نیازسنجی آموزشی پس ازتحلیل و اولویت بندی باید در قالب طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزشی نمود پیدا کند. هر روش آموزشی نیز مزیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد. از وظایف مهم مدیر و کارشناس آموزش و بهویژه آموزشدهنده آن است که برای هر دوره آموزشی خاص، مناسبترین و اثربخش ترین روش آموزشی را بهکار گیرند.

کلمات کلیدی : آموزش ، آموزش خارج از محل خدمت ، آموزش ضمن خدمت ، بهسازی ، روش آموزش و بهسازی

مقدمه

رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش وبهسازی نیروی انسانی سبب می شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، به طور مؤثر فعالیت هایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه ریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است .در سالیان نه چندان دور تفکر اصلی بر این بود که یادگیری، کار و زندگی از هم منفک و جدا هستند،بر این گمان انسان برای زمانی می آموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند می پردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز میشود، دیگر برای آموزش و پرورش جایی در خور توجه وجود ندارد .

درحال حاضر این تفکر در جامعه جهانی و در عرصه های مختلف جایگاهی ندارد و آموزش جزء جدانشدنی وجود آدمی گردیده و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است - زگهوار تا گوردانش بجو - .به نحوی که همه مردم برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و از تازه های دانش،دانش خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمند را دنبال کنند - فرجاد ،. - 1388آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی موجب افزایش بهرهوری میشود. بنابراین زیربنایی ترین اقدامی است که تحول را در سازمانها پایه ریزی مینماید.تاکنون برای آموزش کارکنان سازمانها، از روش های گوناگونی استفاده شده است که هر روش آموزشی نیز مزیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد. از وظایف مهم مدیر و کارشناس آموزش و بهویژه آموزشدهنده آن است که برای هر دوره آموزشی خاص، مناسب ترین و اثربخشترین روش آموزشی را بهکار گیرند.

روش های آموزش

شناخت روشهای مختلف آموزشی از این حیث حائز اهمیت است که نتاج نیازسنجی آموزشی پس ازتحلیل و اولویت بندی باید در قالب طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزشی نمود پیدا کند.مرسوم ترین روشهای آموزشی به کار رفته در سازمانها را می توان در دوگروه زیر دسته بندی کرد: گروه اول: آموزشهای ضمن خدمت گروه دوم : آموزشهای خارج از محل خدمتروش آموزشی مزیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد. از وظایف مهم مدیر و کارشناس آموزش و بهویژه آموزشدهنده آن است که برای هر دوره آموزشی خاص، مناسبترین و اثربخش ترین روش آموزشی را به کار گیرند - دی سنزو و رابینز، - 1388، - دولان و جمعی دیگر، - 1375، - سینجر ، - 1378 ، - سید جوادین ، . - 1393

آموزش ضمن خدمت2

منظور از آموزش ضمن خدمت این است که به فرد در ضمن انجام کارآموزش داده شود. هرکارمندی عملا از بدو ورود تا پایان خدمتش در سازمان، ضمن پیمودن مدارج وحرکت از شغلی به شغل دیگر، از این طریق آموزش می بیند. از این رو آموزش ضمن خدمت را متداولترین روش آموزش ای دانسته اند که از مقبولیت بسیاری بر خوردار است ونقش بسیار مهمی در آموزش مهارتهای لازم برای انجام شایسته کار به کارکنان ایفا می نماید. در واقع در بسیاری از سازمانها، آموزش ضمن خدمت،تنها روش آموزشی است ،بدین شکل که معمولا افراد برای آموختن مهارتهای جدید، تحت سرپرستی یکی از کار کنان با تجربه قرار می گیرند تا ریزه کاریهای شغل را به ایشان بیا موزد. " - سعادت ، 1386،ص." - 195این گونه آموزش، به این دلیل که کارکنان را در موقعیت واقعی کار قرار داده و بهره وری آنها را بی درنگ نشان می دهد را می توان »یادگیری از طریق انجام دادن« نامید" - دولان و جمعی دیگر،1375،ص.." - 259

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید