بخشی از مقاله

چکیده :

بدیهی است که شخصیت، الگوهای معین و مشخصی از تفکر، هیجان و رفتار فرد است که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط اجتمائیش رقم می زند و سیره شخصیتی آیت الله محمد هادی معرفت موجب گردید که ایشان با تفکرات علمی و رفتار با فضیلتشان، محیط علمی و اجتمائی عصر خویش را تحت تاثیر قرار دهند و حتی جامعه ی علمی و دینی امروز نیز تحت تاثیر فعالیت های علمی و شخصیتی ایشان است.

 همچنین سیره و آثار این استاد گرانقدر نشانگر آنست که ایشان هرگز در علوم رسمی حوزه متوقف نماند و به راه های نرفته اندیشید و این تفکرات دینی و همت علمی وی توانست خلا کتابخانه ها را در زمینه آثار علوم قرانی شیعه تکمیل نماید؛ حال در این نوشتار سعی بر آن شده است تا ابتدا تعریفی از شخصیت را برای روشن تر کردن موضوع مورد بحث برای خوانندگان عزیز ارائه دهیم و سپس زندگی نامه آیت الله معرفت، فعالیت های علمی و فرهنگی و همچنین فعالیت های سیاسی و اجتمائی و سیره شخصیتی و اخلاقی این استاد گرانقدر و مجموعا اقدامات و اعمالی را که ایشان را شایسته ی این شخصیت وارسته علمی و فرهنگی در جهان اسلام گردانده است بپردازیم.

مقدمه:

حضرت آیت الله محمد هادی معرفت یکی از علمای بنام و صاحب حرف معاصر در زمینه علوم قرانی و یکی از شخصیت های برتر جهان اسلام است که دوره های تحصیل خود را در کربلا و نجف وقم گذراند و  بر فقه و اصول نیز تسلط داشتند اما در حوزه علوم قرانی یک شخصیت منحصر به فرد در میان علما می باشند؛ ایشان فردی ساده زیست و به دور از تجمل گرایی و دارای الگوهای شخصیتی والایی بودند که در این تحقیق سعی بر شناسایی گوشه ای از این الگوهای خاص و ویژه و جمع اوری آنها برای نشان دادن شخصیت بسیار والای این استاد گرانقدر و شایسته صورت گرفته تا خوانندگان این نوشتاربا شخصیت ایشان بیشتر آشنا گردند وهم چنین کتاب التمهید فی علوم قران استاد معرفت که در زمینه علوم قرانی نوشته شده و جایگاه علمی ویژه ای را در جهان اسلام یافته است را نیز از نظر خوتنندگان عزیز می گذرانیم و هم چنین به ویژگی هایی که این کتاب را در خور این جایگاه علمی کرده است نیز خواهیم پرداخت و یکی از اهمیت های علمی این کتاب آن است که بین علمای شیعه فعالیت مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و علامه معرفت با به جا گذاشتن این اثر خدمت بزرگی به جهان تشیع نمودند.

تعریف شخصیت :

شخصیت یک مفهوم انتزاعی است و متخصصان مختلف تعاریف نسبتا متفاوتی را برای ان ذکرکرده اند اما به نظر می اید اکثر انها بااین موضوع موافق هستند که شخصیت ترکیبی ازاعمال ، افکار، هیجانات وانگیزشهای فرد است . شخصیت افراد، منحصربه فردمی باشد.اماشخصیت افراد مختلف ، دارای وجوه اشتراک خاصی است، بنابراین شخصیت را می توان از این جهت که چگونه مردم باهم متفاوت هستند و یا این که در چه چیزی به همدیگر شباهت دارند، مورد مطالعه قرار داد. - آلن ا .راس.1386ش، ص - 13

شخصیت دینی :

شخصیت انسان تحت اقتضا و شرایط ان محیط است آنگاه مثلا اگر ان محیط تحت یک دین و مذهب باشد قهرا شخصیت دینی و مذهبی به او می دهد همچنین زبانی که به او یاد می دهد زبان همان محیط مثلا فارسی است ولی اگر محیط دیگری باشد صورت دیگری خواهد داشت اما به هر ان ریشه علم در همه بطور یکسان وجود دارد درست مثل فورانی است که یک چشمه از زمین دارد که در زمین می جوشد و می ریزد این به هر حال یک فوران طبیعی است و مثلا در یک دشت می ریزد اما اینکه بعد در این دشت چگونه با ان عمل کنند، در مسیر خودش به باتلاق بریزد یا از ان استفاده کشاورزی و یا استفاده دیگر کنند مساله دیگری است ولی به هر حال اصل فوران وجود دارد، پس در این جا یک فوران طبیعی به عنوان امر فطری داریم و یک نقش های اجتماعی ، نظریه ای که در اینجا می گوید ، معنایش انکار همه این حرف هاست، در نظریه فطرت، مسیر انسان را یک مقدار همان فطرت اولیه خود انسان تعیین می کند و یک مقدار جامعه،البته خود جامعه هم مجبور است از یک نوع فطرتی پیروی کند.

فطرت اولیه در مورد همه انسانها یک شکل است یا فرق می کند ؟ البته به یک شکل است ، شکلهای مختلف و متنوع نیست منتها شدت و ضعف دارد مثل همین استعداد هایی که شما از نظر روانشناسی'در بچه ها سراغ دارید' مثلا استعداد هنری درهمه وجود دارد اما شدت و ضعف دارد' یکی بیشتر دارد یکی کمتر، هیچ کس نیست که فاقد استعداد هنری باشد باز در خود استعداد هنری، در انواع هنرها و کارهای فنی و امور مربوط به زیبایی و اینجور چیزها نیز استعدادها متفاوت است، یکی در این قسمت استعداد بیشتری دارد یکی در ان قسمت مثلا طاهر خوشنویس از اول یک عشقی به خط داشته جز با یک عشق فوق العاده امکان ندارد که یک انسان این همه چیز بنویسد ، مثلا چهل قران به خطوط مختلف ، درشت تر ، ریزتر و امثال اینها بنویسید .

ذوق هنری در همه افراد هست اما در یکی بیشتر در یکی کمتر و خصوصیتش هم فرق می کند دریکی به این شکل است و در یکی به ان شکل - فلسفه تاریخ ج1،مطهری مرتضی. ص - 151 پس شخصیت در نگاه کلی مجموعه ای پایدار از ویژگیها و گرایش هاست که مشابهت ها و تفاوت های رفتارروانشناختی افراد - افکار،احساس، اعمال - را که دارای تداوم زمانی بوده و ممکن است به واسطه فشارهای اجتماعی و زیستشناختی موقعیت ها بلاواسطه شناخته شوند یا به آسانی درک شوند را مشخص می کند، بنابراین فرد باید استعدادها و ابعاد شخصیتی خود را شناخته و انها را در صحنه عمل بکار گیری و موجب ارتقا و پیشرفت این ابعاد در زمینه های شخصیتی خود شود.

تولد و دوران کودکی:

ایت الله معرفت در سال 1309هجری شمسی در کربلا در میان خانواده ای روحانی و دوستدار قران و عترت به دنیا امد ، پدرش مرحوم شیخ علی معرفت از روحانیان با فضیلت بود که از پانزده سالگی ساکن کربلا شده بود خاندان ایت الله معرفت همه اهل علم و تقوابودند و در این راستا سابقه ای 200ساله داشتند و همگی فرزندان مرحوم شیخ عبدالعالی میسی صاحب رساله میسیه بودند که از قریه میس جبل عامل به اصفهان هجرت می کند و جد بزرگ ایت الله معرفت با اهل و عیالش به کربلا می رود و در انجا زندگی می کند. - - www.jameehmodarresin.org

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید