بخشی از مقاله

چکیده

سایت های نقدو بررسی آنلاین به کاربران اجازه می دهند تا نظرات خود را درباره محصولات و خدمات مختلف ارائه کنند. تحلیل و کاوش نظرات تولید شده توسط کاربران توسط شرکت ها برای درک نگرش مشتریان نسبت به محصولات آن ها مورد استفاده قرار میگیرد. موضوعی که در این زمینه اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اندیشهکاوی در سطح جنبهها است و هدف آن استخراج جنبههای محصولات با تحلیل نظرات و همچنین تخمین احساس نسبت به هر جنبه میباشد.

علاوه بر این، چگونگی تجمیع امتیازات احساس هر جنبه پس از اندیشه کاوی در سطح جنبه ها نیز موضوع مهمی است. برای تجمیع امتیازات احساس باید از عملگرهای تجمیع استفاده شود تا یک امتیاز واحد نسبت به یک جنبه بدست بیاید. در این زمینه اغلب عملگر میانگین برای تجمیع مورد استفاده قرار میگیرد و این عملگر در بسیاری از موارد نمی تواند خروجی مناسبی ارائه کند. در این مقاله برای تجمیع امتیازات احساس از یک عملگر میانگینگیری مرتب وزندار تجمیع انتخابی استفاده شد و نتایج آن ارائه شد. نتایج نشان داد که این روش خروجی متوازنی را نسبت به روش میانگین گیری ارائه میدهد.

.1 مقدمه

ظهور وب [1] 2,0 سبب پیدایش پلتفرم های مختلفی در حوزه تجارت الکترونیکی شده است. یکی از این پلتفرمها، سایتهای نقد وبررسی محصولات و خدمات می باشد. در این سایت ها افراد نظرات و عقاید خود را راجع به یک مح صول یا خدمت خا صی ارائه می کنند. محتوای تولید شده در قالب نظرات به عنوان منبع ارزشمند برای شرکت ها جهت درک جایگاه محصولات خود از دیدگاه مشتریان است.[2] در سال های اخیر ک شف دانش از نظرات متنی کاربران تحت عنوان حوزه اندیشه کاوی توسط محققان و شرکت ها مورد مطالعه قرار گرفته است و تکنیک ها و الگوریتم های متعددی در این خ صوص ارائه شده ا ست .

[9-3] در این میان اندیشهکاوی در سطح جنبه بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است که هدف اصلی آن شناسایی جنبه های محصولات و تخمین احساس نسبت به هر جنبه است. [10] روش های متعددی برای شنا سایی جنبه ها تاکنون ارائه شده ا ست. که خود یک زمینه تحقیقاتی بسیار بزرگی محسوب می شود. در مورد تخمین اح ساس ن سبت به هر جنبه نیز روش هایی در ادبیات مو ضوع تو سعه داده شده ا ست.

مو ضوعی که در این میان مورد توجه ا ست، چگونگی تجمیع امتیازات اح ساس [11]پس از اندی شه کاوی در سطح جنبه ها است. در این مقاله به این موضوع می پردازیم فرض کنید ورودی سیستم اندیشهکاوی در سطح جنبه، تعداد نظر به صورت = { 1' 2' 3' ⋯ ' }باشد.  برای انجام تحلیل کلی در مورد یک جنبه نیاز است تا یک امتیاز اح ساس واحد که انعکاسدهنده نظر اکثریت ا ست محا سبه شود. این امتیاز میتواند به سادگی با ا ستفاده از میانگینگیری مجموعه امتیازات به دست بیاید. با این وجود در بسیاری از موارد میانگینگیری بهطور مناسب نشاندهنده نظر اکثریت نیست. بنابراین برای بدست آوردن یک امتیاز کلی اح ساس برای هر جنبه نیاز به عملگرهای تجمیع وجود دارد.

.3 آزمایشات عملی

در این مقاله برای یک محصول پخش کننده mp3 جنبه های آن با ا ستفاده از یک الگوریتمی از نظرات جمع آوری شده ا ستخراج گردید. پس از استخراج جنبه ها، میزان احساس نسبت به هر جنبه را محاسبه شد. به این صورت که جملات حاوی هر جنبه از متن نظرات استخراج شد. سپس کلمات نزدیک به هر جنبه جهت تخمین احساس نسبت به آن جنبه مورد ا ستفاده قرار گرفت. برای تخمین اح ساس ن سبت به هر جنبه از الگوریتم SentiStrength4[13] استفاده شد. خروجی این عملیات به این صورت است که برای هر جنبه خاصی مجموعه امتیازات احساس بدست آمد. همانطور که قبلا اشاره شد، برای تصمیم گیری در مورد دیدگاه کلی مشتریان نسبت به یک جنبه خاصی، نیاز به یک امتیاز واحد وجود دارد که منعکس کننده نگرش کلی مشتریان باشد. برای این منظور از عملگر SAM-OWA استفاده شد.

.4 نتیجه

در این مقاله برای تجمیع امتیازات احساس و محاسبه یک امتیاز واحد از عملگر تجمیع SAM-OWA استفاده شد. این عملگر از ضریب تاثیر کاردینالیتی جهت انتساب وزن به امتیاز دارای بالاترین رای استفاده میکند. با این روش یک فرایند تجمیع دقیق انجام میپذیرد. این عملگر می تواند جایگزین عملگر میانگین گیری باشد. در این مقاله هر دو روش و روش میانگین گیری برای تجمیع امتیازات احساس در فرایند اندیشه کاوی نظرات آنلاین مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بکارگیری SAM-OWA نشان داد که این روش خروجی های متوازن تری با در نظر گرفتن امتیاز اکثریت نسبت به روش میانگینگیری ارائه میدهد و برای تجمیع در سیستم های اندیشهکاوی روش مناسب و کارآمدی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید