بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با معرفی سیستمهای نوین سازهای به صنعت ساخت و ساز کشور، تصمیمگیری جهت استفاده از این سیستمهای نوین آسان نمی باشد. با توجه به ویژگیهای منحصر به فردی که هر یک از سیستمها دارا میباشند و همچنین با توجه به شرایط خاص هر پروژه، ممکن است هرکدام از این سیستمها به سیستمهای سازه ای رایج کشور ارجحیت پیدا کنند. در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش مهندسی ارزش ارائه شده و با امتیازدهی معیارهایی متناسب با هر کاربری و امتیازدهی سازه ها - با توجه به ویژگیهای خاص هر سازه - ، نحوه انتخاب سیستم سازهای بهینه جهت هر کاربری مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت برای کاربری فرضی دانشکدهی معماری، پس از طی مراحل، سازه ی ورق تاشده بعنوان سازه ی بهینه از میان سازه های مورد بررسی انتخاب شده است.

واژههای کلیدی: سازه بهینه، معیار، سیستمهای ساختمانی، امتیازدهی

 مقدمه

دستیابی به هماهنگی لازم بین طراحی معماری و سازه ی آن نیازمند بررسی انواع سازه های نوین و انتخاب مناسبتر ین آنها برای هرکاربری می باشد. باتوجه به نیازهای وسیع و لزوم بهبود کیفیت ساختمان همانطور که دراغلب کشورهای بزرگ متداول است باید روشهای تولید صنعتی و استفاده از بهترین شکل سازههای نوین مورد توجه قرار گیرد.لذا معماری ما نیاز به تغییر رویکرد طراحان ساختمان از روشهای سنتی به روشهای نوین دارد. آشنایی با انواع سیستمهای سازهای، امروزه جزء ضروریات دانشجویان و مهندسان معماری و عمران محسوب میشود. . که متاسفانه در برنامه آموزشی گروههای عمران و معماری دانشگاههای کشور در نظر گرفته نشده است. تنوع موضوعات ساخت - وساز و دسترسی به تکنولوژیهای جدید به معماران کمک کرده است تا بتوانند در طرح بناهای جدید، بسیار خلاقانه عمل کنند. ]ٌ[

اما چگونگی و کیفیت استفاده از فناوریهای روز در خلق اثر معماری همواره پرسشی بحثانگیز است. ] ٍ[ با توجه به جدیدبودن بحث استفاده از سازههای نوین در کشور ما، همواره این پرسش در ذهن طراحان وجود دارد که از میان خیل عظیم سازههای نوین کدامیک برای پروژهای خاص از هرلحاظ - زیباییشناسی, عملکردی، کالبدی و... - مناسب می - باشد. فرآیند امتیازدهی معیارها و سازهها راهحلی مناسب برای انتخاب سیستم بهینه برای هرکاربری جهت وارد نشدن سلیقهی طراحان در هرپروژه میباشد. به این منظور تحت روش کمی کردن کیفیتها سعی شده فاکتورهای موثر در پروژههای معماری را استخراج گردیده و تجت امتیازدهی سازهی بهینه انتخاب گردد.  البته قابل ذکر است، در مطالعات جدید تلاش می گردد این فرآیند کاملا سیستماتیک صورت پذیرد به نحویکه در مقاله "چگونگی استفاده از یک سیستم هوشمند علم مدار جهت - "پیشرفت هر سیستم هوشمندی نیاز به انتخاب ابزار مناسب دارد. این مساله به فاکتورهایی نظیر: نوع کاری که انتظار می رود توسط سیستم هوشمند صورت پذیرد، نیازهای استفاده کنندگان، میزان بهره مندی و برخورداری از سخت افزارو نرم افزار و منابع موجود جهت توسعه بستگی دارد. روش "سیستم هوشمند انتخاب سازه"  سه گام اصلی را دنبال می نماید:

·    علم مقایسه ای

·    کاربرد سیستم

·    ارزیابی سیستم - ] َ[

ٍ- چگونگی انتخاب سازه بهینه جهت کاربریهای معماری

سازه عاملی است که میتواند منجر به اختلافنظر بین معمار و مهندس ساختمان شود. امروزه یک معمار خوب باید دارای دانش عمومی در مورد رفتار سازهها باشد. به علاوه او باید یک هنرمند باشد و مقید و متعهد به رعایت اصول طراحی معماری و معیارهای زیباییشناسی. ]ُ[ امروزه با معرفی سیستمهای نوین سازهای به صنعت ساختوساز کشور، و با وجود تمامی مزایای سازههای نوین که در بخشهای قبلی ذکرگردید تصمیمگیری جهت استفاده از این سیستمهای نوین امری منطقی و بدیهی میباشد. با توجه به ویژگیهای منحصر به فردی که هر یک از این سیستمها دارا میباشند و همچنین با توجه به شرایط خاص هر پروژه، ممکن است هر کدام از این سیستمها به سیستمهای سازهای رایج در کشور ارجحیت پیدا کنند . ]ِ[ .د ر بررسی متون، مقالات و سایتهای اینترنتی مشاهده گردید که تنها تعداد محدودی مقاله دراین ارتباط تاکنون منتشر گردیدهاند. که در منابع مقاله فوق به آنها اشاره شده است. استفاده از مباحث درسی سازههای نوین در دانشگاه تهران به طور خاص بسیار مورد توجه بوده است.

مراحل انتخاب سازه همگام با معماری 

انتخاب سازه شامل سه مرحله ذیل است: ٌ. انتخاب سیستم ساختمانی ٍ. طراحی اولیه َ.طراحی دقیق - آنالیز طراحی - در این مقاله به طور خاص مورد نخست یعنی انتخاب سیستم ساختمانی، مورد تحلیل قرار می گیرد. این مرحله طبق روند ذیل انجام میشود:

تعریف عملکرد

عملکرد مورد نظر چیست؟ در این قسمت لازم است طراح دقیقا نوع کاربری ساختمان را تعیین نماید.ٌ-ٍ تعریف معیارهای اولیه، محدودیتها، الزامات عملکردی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید