بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به نیاز سازمانها برای تبادل اطلاعات و تفاوت فرمتها و استانداردهای هر سازمان، تعاملپذیری بین سازمانها با مشکل مواجه میشود. از این رو ضرورت نیاز به یک فضای همکاریٌ که بتواند علاوه بر استانداردسازی مستندات، هماهنگیٍ لازم بین تراکنشهای بین سازمانها را انجام دهد احساس میشود. برای ایجاد یک فضای همکاری منصفانه، امن و غیرقابل انکار از شریک سوم قابل اعتمادَ به منظور تسهیل همکاری و تعامل استفاده میشود و به جای اینکه هر کدام از شرکاء با یکدیگر تعامل برقرار کنند، با شریک سوم قابل اعتماد ارتباط برقرار می کنند. در همین راستا پروتکل ebXML استانداردهایی را برای تبادل داده و اطلاعات به منظور یکپارچهسازی و تعاملپذیری سازمانها ارائه داده است. هدف این مقاله ارائه یک طرح بهینه با استفاده از پروتکل ebXML جهت مدلسازی فضای همکاری است که مفاهیم و سرویسهای شریک سوم قابل اعتماد را تا حد امکان پوشش دهد.

ضمانت دسترسی محدود شرکا به منابع، عدم انکار حضور شرکا، بازیابی اطلاعات قطع شده و ترجمه دامنه امنیتی متفاوت شرکا در این فضا ازجمله مسائل حائز اهمیت میباشد که سعی شده با شبیهسازی شریک سوم قابل اعتماد به آنها پرداخته و به صورت سرویس ارائه داده شوند. این شریک سوم قابل اعتماد تلفیقی از یک پیامرسانُ، یک رجیستریِ، یک کنسول ارائه دهنده سرویس مدیریت کلیدّ و سرویسهای مورد نیاز دیگر میباشد. در پایان کار سرویسهای مطرح شده برای شریک سوم قابل اعتماد با استفاده از نرمافزارهای متنباز ارائه شده برای ebXML، ازجمله Holodeck به عنوان پیامرسان و Omar به عنوان رجیستری و با استفاده از تغییراتی که در آنها جهت پوشش سرویسهای مطرح شده ایجاد شده است، ارائه و مورد ارزیابی قرار میگیرد.

کلمات کلیدی: تعاملپذیری، فضای همکاری، پروتکل ebXML، شریک سوم قابل اعتماد

.1 مقدمه

با توجه به اینکه امروزه سازمانها برای پاسخ به نیازهای خود، به تعامل و همکاری با سایر سازمانها نیازمندند و از آنجا که هر سازمان، استانداردها، فرمتها و مستندات خاص خودش را دارد، ضرورت نیاز به یک فضای همکاری بین سازمانهاْ، احساس میشود. این فضای همکاری به جای تمرکز بر روی فرآیندهای داخل سازمانی، بر روی فرآیندهای بین سازمانها متمرکز است. بدین معنا، زمانی که لازم است دو شریک کسب و کار با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند، باید فضای همکاری را برای تبادل اطلاعات و استانداردسازی مستندات و رسیدن به یک ارزش اقتصادیٌ به وجود آورند. پس میتوان گفت که فضای همکاریٍ بین چند شریک کسب و کار زمانی شکل میگیرد که با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند به نیازهای خود پاسخ دهند. فضای همکاری از تعدادی تراکنش تشکیل شده است که وظیفه این تراکنشها، تبادل پیامها، مستندات و اطلاعات میباشدَ. در واقع این فضای همکاری، علاوه بر استانداردسازی مستندات، هماهنگ کردن بین تراکنشها را نیز انجام میدهد.

فضای همکاری میتواند از دیدگاه هر شریک کسب و کار، متفاوت باشد. برای برقراری تعامل در فضای همکاری بین دو یا چند شریک، توافق باید از چند دیدگاه صورت گیرد. معمولاً شرکاء از طریق یک پروفایل توافقُ با یکدیگر تعامل میکنند. هر پروفایل توافق، مرزهای همکاری را از دیدگاههای مختلف مشخص میسازد و سپس شرکاء بر اساس این پروفایل، فرآیند همکاری را محقق میسازند، در این صورت است که تعامل بین شرکاء میتواند تضمین گردد. شرکای کسب و کار در فضای همکاری با یکدیگر تعامل دارند، به این معنا که آنها فعالیتهایی که شامل تعامل منابع است را برای به دست آوردن ارزش انجام میدهند.

تعاملپذیری ویژگی است که بر قابلیت کار کردن سیستمها و سازمانهای مختلف با یکدیگر دلالت میکند. IEEE، سه تعریف مختلف برای این واژه ارائه کرده است.[1] .1 قابلیتی است بین دو یا چند سیستم برای تبادل اطلاعات و استفاده از اطلاعات مبادله شده. .2 قابلیتی است برای واحدهای یک محیط برای کار کردن با یکدیگر و انجام کارهای مفید. .3 قابلیتی است برای تبادل اطلاعات بین دو یا چند سیستم یا مؤلفه در یک شبکهی ناهمگون و امکان استفاده از اطلاعات تبادل شده. در این مقاله، به توصیف پروتکل ebXML که مجموعهای از سرویسهای ارائه شده جهت یکپارچهسازی و تعامل در فضای همکاری B2B است، میپردازیم.[2] همچنین یکی از مفاهیم کلیدی این فضا، شریک سوم قابل اعتماد میباشد که برای ایجاد یک فضای امن، منصفانهِ، قابل اعتماد و همچنین تضمین شناسایی شرکای موجود در دامنه، ضمانت دسترسی محدود شرکاء به منابع، عدم انکار حضور شرکاء در تبادل، بازیابی اطلاعات قطع شده، ترجمه دامنههای متفاوت شرکاء در فضای تعامل به کار میرود.

بنابراین ضرورت نیاز به فضایی با ویژگیهای ذکر شده توسط هر یک از شرکاء احساس میشود که با استفاده از شریک سوم قابل اعتماد میتوان این فضا را به وجود آورد. برای مدلسازی فضای همکاری با شریک سوم قابل اعتماد، نیاز به بررسی و بهبود سرویسهای ارائه شده توسط ebXML جهت پوشش کاملتر مفهوم شریک سوم قابل اعتماد داریم. از این رو به گسترش سرویسها و افزودن سرویسهای جدید در صورت نیاز، پرداختهایم. با استفاده از این رویکرد میتوان به مدلسازی فضای همکاری پوشش دهنده شریک سوم قابل اعتماد پرداخت.

.2 تئوری و پیشینه تحقیق

1؛2 پروتکل ebXML1

ebXML مجموعه ای از مشخصات2 است که در سال 1999 توسط UN/CEFACTو OASISارائه و پشتیبانی شد .این مجموعه در کنار هم، بستری برای تجارت الکترونیکی جهانی آماده میکند که به تجارتخانهها و شرکتها اجازه می دهد یکدیگر را پیداکرده و برپایه پیامهای XML به روش پروسههای تجاری استاندارد، معاملات خود را مدیریت کنند.\

2؛2 پیشینه تحقیق

همانطور که در مقدمه ذکر شد، در این مقاله سعی بر این است که رویکرد جدید و بهینهای از ebXML که مفهوم شریک سوم قابل اعتماد را تا حد امکان پوشش دهد، ارائه شود. پروتکل ebXML مجموعهای از سرویسها و استانداردها میباشد که برای مدلسازی فضای همکاری و انجام تبادلات استفاده میشود. از آنجا که این فضای همکاری، یک فضای قابل جعل و غیرمنصفانه میباشد و مسائلی همچون تضمین شناسایی شرکای موجود در دامنه، ضمانت دسترسی محدود شرکاء به منابع، بازیابی اطلاعات قطع شده و ترجمه دامنههای متفاوت شرکاء اهمیت دارد، لذا از شریک سوم قابل اعتماد برای تضمین ویژگیهای ذکر شده استفاده میشود؛ بنابراین پروتکل ebXML که برای مدلسازی این فضا استفاده میشود باید بتواند سرویسهای شریک سوم قابل اعتماد را به طور کامل ارائه دهد.

تاکنون مدلی از پروتکل ebXML که بتواند فضای همکاری را با پوشش کامل ویژگیهای ذکر شده فراهم نماید، ارائه نشده است. مرجع [3]، به توصیف حضور شریک سوم قابل اعتماد در تبادل پرداخته است. در مرجع [4]، ویژگیهای اساسی شریک سوم قابل اعتماد مطرح شده است. در مرجع [5]، پروتکل ebXML بیان شده است. در این پروتکل مجموعهای از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید