بخشی از مقاله

چکیده

انتخاب یک شریک مناسب برای اتحاد استراتژیکی از عوامل مهم مؤثر بر عملکرد اتحاد در زنجیره ارزش لجستیک است. در حالی که انتخاب شریک جزء جداییناپذیر اتحاد موفقیت است تحقیقات بسیار کمی با توجه به این موضوع صریح انجام شده است. به همین دلیل هدف از این پژوهش ارائه یک رویکرد تحلیلی بطور مؤثر برای انتخاب استراتژیکی شرکا برای رابطه شخصثالث است. از این رو انتخاب یک شریک مناسب برای اتحاد استراتژیکی از عوامل مهم مؤثر بر عملکرد اتحاد در زنجیره ارزش لجستیک است و می تواند مزایای قابل توجهی را برای سازمان داشتهباشد. هدف این پژوهش شناسایی مهمترین شاخصها و ابعاد انتخاب شرکای استراتژیک میباشد.

بدین منظور پس از مرور ادبیات تحقیق، مهمترین شاخصها و مولفههای انتخاب شریک استراتژیک استخراج گردید که محقق برای غربالگری و بومیسازی این شاخص از تکنیک دلفی فازی استفاده کرد. نتایج دلفی فازی که با بهرهگیری از نظرات تیم خبرگان تحلیل شد، نشان داد که از میان 52 شاخص شناسایی شده، 19 شاخص مورد تایید قرار گرفتند که در 4 دسته جای گرفتند. بنابراین ابعاد استراتژیکی، تعالی کسب و کار، مالی و مدیریتی، مهمترین ابعاد انتخاب شریک استراتژیک میباشد.

مقدمه

وال مارت اولین ارزان فروشی بود که در سال 1962 به بزرگترین خرده فروشی جهان تبدیل شد. این واحد تجاری از طریق توجه کردن به هدف اصلی خود که مشتری مداری بود به این موفقیت دست پیدا کرد.استراتژی هایی که این شرکت بکار بست شامل استفاده از تکنولوژی در سطح گسترده،سبک مدیریت بر پایه فرصت،ارائه خدمات به مشتری و تلاش های سریع برای رشد واحد تجاری در سطح جهانی بود .وال مارت با موفقیتی که در قبال هدف اصلی و استراتژی خود بدست آورد ثروت زیادی را برای خود و    سهامدارانش ایجاد کردتجزیه. و تحلیل زنجیره ارزش ، یک ابزار مهم برای تحلیل استراتژِی است که جهت درک رضایت مشتریان ،کاهش بهای تمام شده محصول ،افزایش کیفیت محصول،کاهش زمان تحویل محصول به مشتری و در نتیجه کاهش قیمت محصول ،بسیار مفید می باشد - اوزساهین و اسکوکرافت،. - 20131

بنابراین همانطور که رشد باورنکردنی اینترنت در حال تغییر روش انجام کسب و کار شرکت است، ارائه دهندگان خدمات لجستیکی بایستی سیستم لجستیکی سنتی خود را به سیستم لجستیکی الکترونیکی تغییر دهند.هدف از این مطالعه ارائه ی یک پشتیبانی تصمیم برای ارزیابی کردن دقیق شریک لجستیکی و انتخاب شریک استراتژیکی در زنجیره ارزش لجستیک است. در واقع شرکت ها بطور فزاینده ای آگاه هستند که نیاز دارند با شرکای لجستیکی خود باهم کار کنند تا بهترین خدمت را به مشتریان خود و رسیدن به تعالی کسب و کار ارائه دهند.

- اوزساهین و اسکوکرافت،. - 20132 با این حال انتخاب یک شریک مناسب برای اتحاد استراتژیکی در زنجیره ارزش لجستیک تصمیم آسانی نیست و با عدم قطعیت و پیچیدگی همراه است.پیشرفت در اینترنت طیف گسترده ای از فرصت ها را پیش روی شرکت ها قرار داده تا راه های جدیدی برای انجام کسب و کار خود پیدا کنند که به منظور مقابله با افزایش رقابتپذیری بطور مؤثرتر است. بعنوان نتیجه، لجستیک الکترونیکی که بعنوان انتقال کالاها و    خدماتی که از فن آوری های ارتباطی اینترنت استفاده میکنند تعریف شدهاست، بطور فزاینده موضوع بسیاری از مطالعات اخیر است. بر این اساس مهمترین هدف این پژوهش، شناسایی شاخصهای موثر بر انتخاب شریک استراتژیکی متحد در زنجیره ارزش شرکتها میباشد و در پی پاسخ به این سوال میباشد که: سازمانها برای انتخاب شریک استراتژیکی متحد خود، باید به چه شاخصها و ابعادی توجه نمایند؟

ادبیات تحقیق

زنجیره ارزش لجستیک

مدیریت لجستیک بعنوان نقشی در زنجیره ارزش و زنجیره تامین است که وظیفهدار طراحی، نحوه اجرا، کنترل و افزایش بهره وری کلیه فرایندهای مرتبط با ذخیرهسازی کالا و جریانهای جلو برنده یا عقب رونده مؤثر، ارائه سرویسها یا اطلاعات مرتبط از محل تولید تانقطه مصرف به طوریکه نیازهای مشتریان را بر آورده سازد، میباشد. زنجیره ارزش نیز مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به صورت زنجیر گونه انجام می گیرد تا به خلق ارزش منجر شود. لجستیک نیز یعنی مدیریت جریان کالا، اطلاعات و یا هر نوع منابع دیگر؛ مانند انرژی یا انسانها بین محل تولید یا محل موجودی تا نقطه مصرف یا مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای مصرفی.به طور کلی لجستیک شامل یکپارچهسازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابهجایی کالا و بسته بندی و در مواردی نیز شامل امنیت نیز میشود.

در نتیجه زنجیره ارزش لجستیک مجموعه عملیاتی از قبیل یکپارچه سازی اطلاعات، حمل ونقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه جایی کالا و بسته بندی و در مواردی نیز امنیت است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام میگیرد تا به خلق ارزش منجر شود - آرینو،. - 20033 زنجیره ارزش یک ابزار نظری تجزیه و تحلیل رقابت پذیری مزیت نسبی برای یک شرکت است.معرفی این نظریه به منطقه ی لجستیک که به اصطلاح زنجیره ارزش لجستیک نامیده می شود به زنجیره ای با یکسری از ارزش های ذاتی پذیری لجستیکی اشاره دارد.زنجیره ارزش لجستیک از بالادست تا پایین دست با یک پروسه لجستیکی در ارتباط است. زنجیره ارزش لجستیک منعکس کننده ماهیت زنجیره تامین است و منشا نیروی محرکه را برای شکل دادن یا تشکیل زنجیره تامین نشان می دهد.

مفهوم معمول قرارداد لجستیکی به یک شکل مشخصی است و زنجیره ارزش زنجیره تامین را به عنوان یک محدودیت ترجمه کرده است - گرفی و فرناندز استارک،. - 20114 در ساختار سنتی زنجیره ارزش فعالیت های لجستیکی به دو دسته ی لجستیک داخلی و لجستیک خارجی تقسیم شده و نشان داده شده است که لجستیک داخلی مانند تدارکات صنعتی است و لجستیک خارجی مانند تدارکات کسب و کار است اما همه ی آنها بخش هایی از زنجیره ارزش لجستیک هستند.

زنجیره ارزش لجستیک برای بهینه سازی سیستم لجستیک و بازسازی فرایند لجستیکی شرکت ها و کارنخانجات استفاده می شود و سپس ارزش لجستیک را به حداکثر می رساند - بکر و میرودوت،. - 20125 درواقع زنجیره ارزش لجستیک یک قسمتی اززنجیره ارزش شرکت است که شامل چندین فعالیت لجستیک خارجی به عنوان تحویل مواد خام و کالاهای تمام شده و همچنین شامل چندین فعالیت لجستیک داخلی به عنوان تولید و فروش است.بنابراین ما می توانیم فکر کنیم که در زنجیره تامین، لجستیک برای بهینه سازی و یکپارچه سازی منابع لجستیکی استفاده می شود در حالی که زنجیره ارزش لجستیک برای طراحی و برنامه ریزی فعالیت های ارزش افزوده در فرایند پذیری لجستیکی استفاده می شود.به هر حال تمام این فعالیت ها یک زنجیره ی جدید را نشان می دهدکه زنجیره ارزش لجستیک است - ما و تانگ،. - 20106

اتحادهای استراتژیکی

اتحاد استراتژیکی شکل مهمی از همکاری سازمانی است که پوشش بسیاری در ادبیات دریافت کرده است. با تشکیل اتحاد استراتژیکی، شرکا می توانند منابع و نقاط قوت خود را باهم به منظور رسیدن به اهداف مربوطه، خطرات سهام، بدست آوردن دانش، بدست آوردن دسترسی به بازارهای جدید هماهنگ کنند - آلهستوروم و همکاران، . - 2013 گسترش اتحاد استراتژیکی در دهه ی گذشته در سراسر بخش لجستیک در حال افزایش بوده است.

سه تا از انواع مهم زنجیره ارزش لجستیک مرتبط با اتحاد استراتژیکی علاقه ی زیادی را در میان پژوهشگران جلب کرده است: لجستیک شخص ثالث7     ، روابط خرده فروش-تامین - 3PL - کننده و یکپارچه سازی توزیع کننده .این مطالعه بر موضوع اول تمرکز دارد.لجستیک شخص ثالث شامل استفاده ی خارجی از شرکت ها برای انجام وظایف یا عملکردهای لجستیکی است که بطور سنتی در یک سازمان انجام شده است.

توابع انجام شده توسط شخص ثالث می تواند کل جریان لجستیک یا فعالیت های انتخاب شده ی در این روند را شامل شود - بویوکزکان و همکاران،. - 20088 کلمه اتحاد استراتژیکی برای توصیف یک رابطه ی مبادله ای بین دو سازمانی استفاده می شود که هدف آن ایجاد یا کسب و تبدیل منابع استراتژیک است.یک رابطه ی مبادله ای می تواند در نهایت به چیزی مشابه اتحاد استراتژیکی دست یابد اما به عنوان کالای ثانویه منابع مداوم مبادلاتی که در چرخه تحولی که به مبادلات بیشتر منابع منجر می شود - پرک و ایستون،. - 20079

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید