بخشی از مقاله

چکیده

حسابرس مستقل در اعتبار دهی به اطلاعات در محیط اقتصادی کنونی نقش مهمی ایفا میکند. از طرفی افزایش دوره تصدی موسسه حسابرسی و شریک حسابرسی منجر به خدشه دار شدن آن می-شود. کاهش استقلال حسابرس نیز کاهش کیفیت حسابرسی را در پی دارد. به همین منظور، در پژوهش حاضر تاثیر تغییر موسسه حسابرسی و شریک مسئول حسابرسی بر کیفیت حسابرسی مورد بررسی قرار گرفت.

برای اندازهگیری کیفیت حسابرسی - به عنوان متغیر وابسته - از اقلام تعهدی اختیاری علامتدار استفاده شد. در این پژوهش اطلاعات 225 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 88 الی 92 با به کارگیری مدل رگرسیون تلفیقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تغییر حسابرس رابطه منفی و معنی داری با اقلام تعهدی دارد به عبارتی با تغییر حسابرس کیفیت حسابرسی افزایش مییابد. ولی بین تغییر شریک مسئول حسابرسی و کیفیت حسابرسی رابطه معنیداری مشاهده نگردید.

مقدمه:

هدف اصلی از کار حسابرسی این است که آیا صورتهای مالی به صورت منصفانه ارائه شدهاند یا نه. به طور کلی هدف حسابرسان، حفاظت منافع سهامداران از تحریفات و اشتباهات بااهمیت موجود در صورتهای مالی است. به همین دلیل کیفیت حسابرسی موضوعی است که مورد توجه گروههای مختلف ذینفع در شرکتها قرار گرفته است و در پی چندین رسوایی حسابداری از قبیل ورشکستگی شرکتهایی نظیر انرون، ورلدکام و ...که در سالهای اخیر موجب فروپاشی آنها شد توجه زیادی را به خود جلب کرده است

همچنین این رسواییها توجه ذینفعان را به اثربخشی حرفه حسابرسی و حمایت از منافع عمومی متمرکز کرده است - وان و همکاران،. - 2014 این رسواییها نشان میدهد که عدم صلاحیت فنی ممکن است دلیلی برای شکست حسابرسی نباشد بلکه عواملی از قبیل افزایش دوره تصدی حسابرس ممکن است استقلال حسابرس را از بین ببرد و در کشف مشکلات جدید شرکت اثر سوئی داشته باشد

تداوم همکاری حسابرس و صاحبکار رابطه نزدیک بین دو طرف را در پی دارد. از نظر دان-لی - - 2010 حسابرسان در حسابرسیهای طولانی نسبت به صاحبکار خود دچار یک نوع حس وفاداری میشوندکه این امر صلاحیت آنها را برای انجام حسابرسی باکیفیت و اثربخش زیر سوال میبرد به عبارتی با افزایش دوره تصدی، حسابرسان تمایل بیشتری برای کنار آمدن و پذیرفتن شیوههای گزارشگری شرکتها خواهند داشت. رابطه شرکت انرون با موسسه حسابرسیاش آرتور اندرسون مثال خوبی برای نزدیکی بیش از حد حسابرس به مدیریت است.

این رسواییها توجه سازمانهای حرفهای و قانونگذاران را به سمت تأثیر منفی عدم تغییر حسابرس روی استقلال و کیفیت حسابرسی جلب کرد - سازمان بینالمللی کمیسیونهای اوراق بهادار1، . - 2005 به همین دلیل در پژوهش حاضرتغییر شریک مسئول حسابرسی و موسسه حسابرسی با کیفیت حسابرسی در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

کیفیت حسابرسی

کیفیت حسابرسی منبع اطلاعاتی است که سهامداران به وسیله آن میتوانند از نحوه فعالیت مدیران آگاهی کسب کنند. و از این طریق به کاهش مشکلات نمایندگی بین سهامداران و مدیران کمک کنند - بادآور نهندی و تقی زاده، . - 1392 همه ذینفعان فرآیند گزارشگری ممکن است دیدگاههای متفاوتی درباره کیفیت حسابرسی داشته باشند. طبق باور استفادهکنندگان از گزارشهای مالی کیفیت حسابرسی بالا به معنی عدم وجود اشتباهات اساسی است ولی براساس باور حسابرس کیفیت بالای حسابرسی ممکن است تکمیل رضایتبخش همه روشهای مورد نیاز حسابرسی باشد

مرکز پاسخگویی دولتی آمریکا - 2003 - 2 کیفیت حسابرسی را اینگونه بیان میکند :"انجام حسابرسی طبق استانداردهای عمومی پذیرفته شده حسابرسی برای ارائه اطمینان معقول نسبت به اینکه صورتهای مالی حسابرسی شده و افشا شده مطابق با اصول پذیرفتهشده حسابداری است و به دلیل خطا و تقلب به طور اساسی تحریف نشده است".

کیفیت حسابرسی موضوعی چندبعدی و گسترده است که هر گونه تحقیقی در ارتباط با آن نیازمند تسلط بر تمام جنبه های موضوع میباشد. یکی از جدیدترین چارچوبهای ارائه شده برای تحقیق در ارتباط باکیفیت حسابرسی توسط فرانسیس - 2011 - ارائه شده است. وی شش بخش برای تجزیه و تحلیل و مطالعه کیفیت حسابرسی بر شمرده است. اولین بخش نهادههای حسابرسی است که شامل افراد تیم رسیدگی و آزمونهای حسابرسی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید