بخشی از مقاله

چکیده

امروزه، شهرها حدود %50 جمعیت جهان را در خود جای می دهند، و انتظار می رود که این رقم در سال- های آتی به %80 افزایش یابد. منطقه شهری مسئول درصد زیادی از مصرف منابع طبیعی و تولید زباله است، و بنابراین کارایی منابع برای ترویج پایداری محلی و جهانی اهمیت اساسی دارد. ویژگی های ریخت شناسی شهری و روند فزاینده به سمت دگرگونی شهری از این لحاظ به شهرها قدرت نفوذ فوق العاده ای می بخشد.

یک شهر هوشمند می تواند پاسخی برای بهبود بهره وری انرژی، حیات بشری و محیط زیست، اقتصاد و حکومت باشد. ابتکارات مختلفی از قبل وجود دارند که رویکردهای چارچوبی متفاوتی برای مفهوم شهر هوشمند پیشنهاد می کنند، گرچه برخی حوزه های مهم در همه رویکردها مشترک هستند. در این مقاله مروری بر بعضی ابتکارات در رابطه با رویکرد شهر هوشمند ارائه می شود تا تصویر دقیق تری از این مفهوم پیچیده داشته باشیم. در بخش دوم، یک طرح تحقیقاتی که اخیرا تصویب شده به نام پروژه «SusCity»، با تمرکز بر مداخلات شهری در شهر لیسبون یک رویکرد تحقیقاتی یکپارچه و مبتنی بر کاربرد اتخاذ کرده است. رویکرد این پروژه به همراه تنظیمات نخستین کار توضیح داده خواهد شد. 

-1 مقدمه

بر اساس مطالعات اخیر [1] جمعیت شهری جهان از 2,6 - 2010 میلیارد نفر - تا 5,2 - 2050 میلیارد نفر - دو برابر خواهد شد. در نتیجه، شهرها با چالش هایی در رابطه با رشد و تراکم شهری، رقابت پذیری و معیشت ساکنین روبرو خواهند شد. خطرات بالقوه تغییر اقلیم جهانی مبحث دیگری در تایید نیاز شدید به اقدامات اضطراری، جهت بازنگری روش مصرف و تولید انرژی مورد نیاز است. ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر با شبکه های انرژی شهری و افزایش کارایی انرژی در شهرها برخی از موضوعات اصلی هستند که در آینده نزدیک به آنها پرداخته می شود. از آنجا که شهرنشینی در سراسر جهان پیشرفت می کند و به دلیل این واقعیت که تقریبا دو سوم انرژی ما [2] در محیط های شهری مصرف می شود، شهرهای هوشمند نقش مهمی در شهرهای آینده و دگرگونی شهری ایفا خواهند نمود.

در عین حال، نیاز اضطراری به بهبود درک شهرها و متابولیسم آنها نه تنها بوسیله ارتباط اجتماعی محیط های شهری، بلکه بوسیله در دسترس بودن راهبردهای جدید برای مداخلات در مقیاس شهری که بوسیله فناوری های نوظهور به عرصه می آیند، تاکید می شود. با اعمال پیشرفت های تحلیل داده ها، فناوری های حسگرها، و آزمایش های شهری، رویکرد شهر هوشمند می تواند نگرش های جدیدی در مورد خلق یک رویکرد مبتنی بر داده به طراحی و برنامه ریزی شهری فراهم کند.

برای اعمال این رویکرد به درک علمی از شهرها نیاز داریم که محیط های ساخته و مردمی که در آنها ساکنند را در نظر می گیرد. در این مقاله به برخی ابتکارها پرداخته می شود با توجه به اینکه رویکرد شهر هوشمند به منظور دستیابی به تصویری دقیقتر از این مفهوم پیچیده ایجاد می شود. این ابتکارات، به عنوان گزیده چارچوب های تحقیقاتی ایجاد شده در مقیاسی متفاوت از طریق کنسرسیومی بزرگ و اقدامات سیستماتیک در موضوعات اصلی یک شهر هوشمند بوسیله تجمیع تلاشها، انتخاب شدند که به جامعه تحقیقاتی جهانی کمک خواهد کرد تا موقعیت خود در حوزه شهرهای هوشمند را تقویت کند.

در بخش دوم، پروژه تحقیقاتی اخیرا تصویب شده به نام «SusCity» [3] توضیح داده می شود، که گرچه یک ابتکار تحقیقاتی در مقیاسی متفاوت است، با ابتکارات اروپایی و بین المللی همراستا است و یک رویکرد تحقیقی یکپارچه و کاربرد محور با تمرکز بر مداخلات شهری در شهر لیسبون، در زمینه آزمایشی »پارک ناچوز«، ایجاد می کند. رویکرد این پروژه همراه با نخستین تنظیمات کار توضیح داده خواهد شد.

-1 -1 شهر هوشمند- نیاز به تحقیقات

روش های فعلی طراحی شهر به دهه 1800 برمی گردد، زمانی که مهندسین و برنامه ریزان شهری شبکه های مرکزی برای توزیع آب آشامیدنی، غذا، و انرژی ایجاد کردند. شبکه های مرکزی بیشتری برای تسهیل حمل و نقل و دفع زباله طراحی شدند. شهرهای مدرن طراحی شده بر اساس خودروی شخصی، با منطقه- بندی تک منظوره، متراکم تر، آلوده تر و ناامن تر می شوند. شهروندان مقدار بیشتری از وقت ارزشمند خود را صرف رفت و آمد می کنند، و جوامع بطور فزاینده ای گسسته می شوند.

بطور خلاصه بسیاری از شهرهای مدرن درست عمل نمی کنند. به جای تحلیل عملکرد آنها به صورت سیستم های مجزا- آب، غذا، زباله، حمل و نقل، آموزش، انرژی- اینها باید بطور یک جا در نظر گرفته شوند. به جای تمرکز صرف بر سیستمهای دسترسی و توزیع، شهرها به سیستم های پویا، شبکه ای و خود تنظیم نیاز دارد که کنش های پیچیده را در نظر بگیرند. با توجه به این موضوع، سه اصل راهنما را در رویکرد شهر هوشمند می توان شناسایی نمود:

·    ضرورت درک سیستم های شهری در زمان و فضا، مبتنی بر پیشرفت های دانش مدلها و ابزارهای یکپارچه شهری برای فراهم کردن یک نگرش کل نگر در مورد مصرف منابع، با تمرکز اصلی بر انرژی و مصالح.

·    نیاز به زیرساخت های هوشمند، شامل شبکه های انرژی هوشمند و سیستم های حمل و نقل هوشمند.

·    نیاز به خدمات شهری و مدل های تجاری جدید همراه با توجه به سیستم های پایدار شهری.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید