بخشی از مقاله

چکیده

انرژی مصرف شده در ساختمانها سهم بزرگی از مصرف انرژی کل را تشکیل میدهد .در ساختمانهای مسکونی و تجاری این میزان مصرف برای خود ساختمان میباشد و بیش از 53 درصد مصرف انرژی کل را به خود اختصاص میدهد. علاوه بر این در ساختمانها انرژی در موارد مختلفی همچون گرمایش، سرمایش، تهویه، روشنایی، تأمین آب گرم مصرفی و تجهیزات مختلف نصب شده در آن، مورد استفاده قرار میگیرد که انرژی مصرفی برای گرمایش، سرمایش و تأمین آب گرم مصرفی بیش از 53 درصد مصرف انرژی کل را به خود اختصاص میدهد .

برای کاهش مصرف انرژی در این زمینه محرکهای طراحی معماری همچون بهره وری انرژی، بناهایی با مصرف پایین انرژی و بناهایی با مصرف صفرانرژی بکار رفته است و در این پژوهش سعی میشود خانه DALE که نمونهای از بناهایی با مصرف صفر انرژی میباشد؛ معرفی و راه کارهای اقلیمی بکار رفته در آن همچون جذب مستقیم، جذب غیرمستقیم، قابلیت جابجایی و پیش ساختگی تبیین و تشریح گردد. بدین صورت راهکارهایی که بهره وری انرژی در ساختمانهای معاصر را افزایش میدهد به همراه نمونه موردی آن تحلیل خواهد شد.

1 مقدمه

به ضرورت این مسئله ، مسئله ای جهانی است اما در غرب بیشتر به آن توجه شده است . با توجه به اینکه در غرب مصرف سوخت های فسیلی هزینه ی زیادی را می طلبد و مصرف آنها منجر به تولید آلودگی می شوددر غرب برای حل این مسئله ضرورت زیادی را دارد به طوری که چندین نمونه ساختمان های ZERO NET ENERGY با هدف استفاده کامل از انرژی طبیعی طراحی و ساخته شده است اما نمونه ی مورد نظر که ضرورت نوشتن این مقاله را دارد نمونه ای کاملا "متفاوت بوده و شایدموفق ترین نمونه ساخته شده از خانه هایZERO NET ENERGY در آمریکا می باشد.در این پژوهش سعی می گردد با روش مروری، توصیفی تحلیلی و تطبیقی راهکارهای اقلیمی به کار رفته در این نمونه بررسی شود.

لازم به ذکر است که اطلاعات لازم ، از طریق منابع اینترنتی و کتابخانه ای گرد آوری شده است.موقعیت نمونه مورد نظر در کالیفرنیای جنوبی در آمریکاست که به دلیل داشتن تمام استانداردها و مصرف صفر انرژی نام آن را DALE که مخفف شده ی DynamicAgmented Living Enviromentمی باشد گذاشته اند و به دلیل رسیدن به چنین موفقیتی جشن بزرگی گرفته شده است . این خانه تمام معیارهای زندگی ساکنان کالیفرنیا را داراست و به نوعی با سنت زندگی کالیفرنیا سازگاری دارد.  

به سقف و بدنه های خانه پنل های خورشیدی برای جذب انرژی خورشید نصب شده است . مقداری از آن صرف گرمایش و سرمایش خانه می شود ومقداری صرف تولید الکتریسیته می شود.علاوه بر اینکه مصرف انرژی آن صفر است از نظر انتشار کربن نیز خنثی می باشد . با طیبعت اطرافش کاملا "ارتباط دارد و تمام انرژی خود را از طبیعت اطرافش می گیرد و اجازه می دهد طبیعت کار خودش را بکند.این خانه از دو مدول قابل حرکت ساخته شده است و تا سه برابر سایز اولیه اش بزرگ می شود. حرکت مدول ها نیز یکی دیگر از راهکارهای اقلیمی منحصر به فردش می باشد که خانه با توجه به تغییرات آب و هوایی که مانیتورهای داخل خانه اعلام می کنند مدول ها خود به خود با توجه به ساعات مختلف بسته یا باز می شوند.

-2 معرفی

گروه طراحی SCI در سال 2751 در سانتا مونیکا توسط گروهی از استادان و دانشجویان گروه معماری ، در دانشگاه پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا تاسیس شد SCI ARC .درمفهوم - کالج بدون دیوار - استوار بود و یکی از چند مدرسه معماری مستقل در جهان باقی مانده است. کار این مدرسه طراحی های دیجیتال و نمونه سازی سریع در مورد آینده معماری است. خانه DALE نمونه ای است که توسط این گروه طراحی شده است . سه کانسپت و هدف عمده در طراحی آن نقش داشته است. از جمله تغییر خانه در برابر تغییرات جوی و کنترل آن، زندگی به سبک سنتی کالیفرنیا و رسیدن بهZero Net Energ ،طراحی را به سمت ساخت خانه ای با استاندارد zero net energy کشانده است.

-1-2 کانسپت های طراحی -1-1-2 تغییر خانه در برابر تغییرات جوی و کنترل آن

توجه به اقلیم و شرایط جوی از قدیم حتی در معماری سنتی ایران مسئله بسیار مهمی بوده است . در معماری سنتی ایران در اقلیم گرم وخشک خانه ها به دو قسمت زمستان نشین و تابستان نشین تقسیم می شدند و ساکنین خانه با تغییر فصل جا به جا می شدند . اما در نمونه مورد بررسی این عملکرد تغییر کرده و با تغییر آب و هوا به جای اینکه ساکنین جا به جا شوند خانه تغییر می کند . توسط یک سری مانیتورها این تغییر صورت می گیرد .زمانی که هوا سرد می شود دو مدول به هم نزدیک می شود و کاملا "بسته می شود و ز مانی که هوا گرم میشود دو مدول از هم جدا می شوند .با یک سری پنل های عمودی که در کنار و به جداره ها چسبیده ایجاد سایه می کنند .در کل ، ساختمان هوشمند می باشد و خود، با برنامه ریزی که به مانیتورها داده اند تغییر می کند.

شکل -3 خانه DALE

-2-1-2 زندگی به سبک سنتی کالیفرنیا

سبک زندگی کالیفرنیا دو گونه است. گونه اول ساختمان های بیرون از شهرکه منبسط می باشد و به نوعی ویلایی است و از طبیعت اطراف کاملا استفاده می شود و گونه ی دیگر داخل شهر کاملا فشرده می باشد با سایزهای کوچک . طراحان با در نظر گرفتن و ادغام این دو سبک زندگی ، خانه dale را طراحی کرده اند . این خانه مورد تایید هر دو سلیقه می باشد به همین دلیل ساخت این خانه مورد قبول و استقبال مردم کالیفرنیا قرار گرفته است.

-3-1-2 رسیدن به خانه ای با مصرف صفر انرژی و خنثی در انتشار کربن

هدف سوم رسیدن به بناهایی با مصرف صفر انرژی می باشد . به طور کلی اصطلاح بناهایی با مصرف پایین انرژی برای نشان دادن کارایی بهترانرژی بنا نسبت به ساختمان های جدید احداث شده و یا نسبت به مقررات ساختمانی بکار گرفته می شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید