بخشی از مقاله

چکیده :

ریشه یابی علل خرابی به ما این امکان را می دهد که با بکار گیری راه کار های مناسب از وقوع مجدد خرابی پیشگیری کنیم. توقف تجهیزات دوار ،تاثیر مستقیم در چرخه تولید کارخانه دارد.لذا در این مقاله سعی شده تا با کمک ریشه یابی علل خرابی بیرینگ گیربکس پروسس مربوط به مدول زمزم 2 شرکت فولاد خوزستان ،با استفاده از استاندارد های خرابی بیرینگ شرکت SKF وهمچنین تحلیل نیرویی چرخدنده های گیربکس مذکور راه حل مناسبی جهت پیشگیری از خرابی آن را ارایه داد.لازم بذکر است در این مقاله به ذخیره شدن سرمایه ،با تشخیص به موقع خرابی بیرینگ ،بوسیله تکنیک پایش وضعیت نیز اشاره شده است.

مقدمه:

به منظور افزایش کارایی برنامه های نگهداری وتعمیرات در صنایع، بکارگیری استراتژی های مختلف مانند نگهداری پیشگیرانه، نگهداری پیش بینانه و پیش اقدامانه ضروری است. در واقع هریک از این استراتژی ها، جایگاه ارزشی خود را دارا بوده و یک نظام جامع نگهداری و تعمیرات، از ترکیب بهینه آنها حاصل خواهد شد. اجرای برنامه روتین پایش وضعیت ارتعاشی با استفاده از تکنیک های مختلف تحلیل سیگنال ارتعاشات، برای تشخیص به موقع عیوب تجهیزات دوار نقش مهمی را بر عهده دارد.

به طور خاص تشخیص به موقع عیوب یاتاقان های غلتشی از این طریق قابل دستیابی می باشد. پس از تشخیص عیب و رفع آن، تحلیل ریشه ای عیوب با اتکا به روش های مهندسی موجود برای این کار انجام شده و با اتخاذ رویکردهای مناسب بر اساس نتایج تحلیل می توان از وقوع مجدد عیوب جلوگیری نمود.واحدهای پایش وضعیت با بکارگیری ابزارهای مناسب ،خرابی ماشین ها را شناسایی و روند آن را پیگیری می نماید. عموما حساسیت این موضوع باعث می شود که واحد های پایش وضعیت بیشترین تمرکز و توان خود را به این دو بخش معطوف کنند .

لذا اهمیت این مسئولیت زمان تفکر و تحقیق در زمینه ریشه یابی وعلت خرابی را محدود کرده و این موضوع منجر به تکرار خرابی ها می شود . گاها تکرار خرابی ها بدلیل عدم رفع ریشه اصلی خرابی بوده و واحد های پایش وضعیت پس از رویت نشانه های خرابی از وجود خرابی های ثانویه مطلع می گردند. همراه شدن وپیگیری این دو بخش - شناسایی خرابی و ریشه آن - باعث تکامل و بهره وری بیش از پیش واحد های پایش وضعیت می گردد. در این مقاله سعی شده است این نوع دید گاه در برخورد با یک نمونه عملی ارایه گردد.

Case study ارایه شده مربوط به خرابی بیرینگ گیربکس و تحلیل ریشه خرابی جهت پیشگیری از تکرار آن میباشد. تحلیل خرابی بیرینگ تجهیز توسط استاندارد ISO 15243 صورت گرفت . این استاندارد توسط شرکت بین المللی SKF تهیه و تدوین شده و این استاندارد انواع دلایل خرابی بیرینگ ها و اجزای آنها را دسته بندی و به ارایه راهکار ها وپیشنهاد ها جهت جلوگیری از خرابی زود هنگام بیرینگ و در نهایت دوباره کاری بر روی تجهیزات می پردازد.در ضمن در این مقاله به تحلیل نیروهای وارده بر چرخدنده های هلیکال گیربکس نیز پرداخته شده است که در ریشه یابی علت خرابی کمک شایانی کرده است . همچنین عیب یابی به موقع خرابی ، باعث سود آوری برای بخش احیا گردیده که از نظر اقتصادی به موضوع در این مقاله پرداخته شده است.

شرح مقاله:

کمپرسور پروسس 51 زمزم دو، یکی از تجهیزات بسیار مهم و استراتژیک کارخانه است و توقف این دستگاه به منزله توقف کارخانه و تحمیل هزینه های مالی بسیار است.گیربکس این کمپرسور، یک گیربکس کاهنده با توان 2108KW است - تصویر. - 1 دنده های این گیربکس از نوع هلیکال و با نسبت یک به سه است که سرعت 1497rpm موتور را به 498 rpm برای چرخش لوب های کمپرسور تبدیل می کند. در جدول 1 مشخصات این گیربکس بطور مختصر ذکر شده است.

گیربکس مورد مطالعه بدلیل خیلی حساس بودن بطور روتین در برنامه بازرسی قرار دارد .این تجهیز در هفته یکبار بصورت PM بازرسی می شود و هرماه یکبار از تجهیز دیتا برداری می شود .در بازرسی های اولیه،اولین علایم خرابی بیرینگ معیوب با ایجاد صدا در سر 4 گیربکس - تصویر - 2 مشخص گردید و بهمین دلیل فاصله های دیتابرداری را کوتاهتر کرده تا بتوان بدرستی عیب را پیداکرد.در داده های برداشت شده از تجهیز تغییراتی مشاهده گردید که این تغییرات بشرح ذیل میباشد:

-1رشد فرکانس BPFI و هارمونیک هایش

-2رشد ساید باندهای اطراف فرکانس BPFI به فاصله های یک برابر دور چرخش شافت

-3افزایش مقدار BC به میزان قابل توجه

-4افزایش مقدار OVERALL به میزان اندک

-5صدای غیر عادی از گیربکس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید