بخشی از مقاله

چکیده: در این پژوهش مساله زمانبندي بر روي یک ماشین پردازش انباشته با هدف تحقق تولید بههنگام1مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس تابع حداقلسازي مجموع هزینههاي زودکرد و دیرکرد به عنوان معیار عملکرد لحاظ شد. در این مساله - n - کار وجود دارد که همگی داراي موعدتحویل نزدیک - d - 2 هستند و به بیان بهتر میتوان فرض کرد که .∑ ≤ براي یافتن زمانبندي بهینه ابتدا با بهره گیري از یک الگوریتم ابتکاري کارها درون انباشتههایی قرار گرفته و در ادامه با بهرهگیري از رویکرد برنامهریزي برنامهریزي پویا اقدام به تعیین توالی و محاسبه معیار عملکرد شده است. در پایان نتایج بد ست آمده از زمان حل م ساله به و سیله الگوریتم پی شنهادي در این مقاله با الگوریتم م شابهی مقای سه و برتري الگوریتم پی شنهادي در یافتن جواب بهینه نشان داده شدهاست.

.1 مقدمه

با نیم نگاهی به شرایط تجاري دنیاي امروز در مییابیم، توسعه و پیچیدگی بازارها از یک سو و محدودیتهاي اقتصادي از سوي دیگرسبب شدند، تا توجه به دو اصل ارائه سطح خدمتی خوب و مطمئن به مشتریان و کاهش هزینههاي تامین و نگهداري به ضرورتی اجتناب ناپذیر بدل گردد. از همین روي لزوم مطالعه روشهایی که سیستمهاي تولیدي را در برخورد با این موضوع توانمند میسازند؛ بیشتر از پیش حس میگردد. نگرش تولید به هنگام از جمله رویکردهاي مناسب موازنه میان دو اصل یاد شده است. در راستاي اجراي تولید بههنگام با ملاك قرار دادن موعد تحویل سفارشات براي تعیین زمان مناسب تولید، میتوان همزمان در جهت کاهش هزینه نگهداري ناشی از تولید زود هنگام و جریمه ناشی از دیرهنگام گام برداشت.

از طرفی موضوع تعیین توالی و زمانبندي عملیات در سیستمهاي انباشتهاي3طی دو دهه اخیر مورد توجه وسیعی قرار گرفته است. دستگاه پردازش انباشتهاي میتواند به طور همزمان یک انباشته از کارها را پردازش نموده و این امر سبب کاهش زمان تنظیم دستگاه و همچنین تسهیل در امر مدیریت بر روي جریان مواد میگردد. صنایعی مانند تولید نیمههاديها، تولید آهن، فولاد و آلومینیوم، تولید کفش و رنگرزي از جمله صنایع براي به کارگیري این دستگاهها محسوب میشوند.

تولید نیمههاديها از جمله صنایع به کارگیرنده پردازش انباشتهاي است؛ که به علت کاربرد زیاد و سودآوري مناسب اخیرا در مقالات نسبتا زیادي مورد بررسی قرار گرفته است. این فرآیند تولیدي به طور کلی داراي چهار مرحله متوالی ساخت ویفر4، تست ویفر، مونتاژ و تست نهایی است. براي انجام عملیات تست و کنترل نهایی در این صنعت از فر درون سوز 5ا ستفاده می شود. فر درون سوز به دلیل اینکه می تواند تعدادي از ترا شههاي مدار مجتمع - IC - 6 را در یک زمان پردازش کند، به عنوان دستگاه پردازش انباشتهاي در نظر گرفته میشود.

این عملیات در آخرین مرحله از فرآیند ساخت قرار دارد و اغلب یک گلوگاه در مسیر تولید محسوب و زمان پردازش آن به طور قابل ملاحظهاي طولانی تر از سایر مراحل است. بنابراین تمرکز بر روي زمانبندي این مرحله تاثیر بهسزایی درکاهش زمان تولید داشته و بهبود ابعاد اقتصادي طرح را نیز به همراه خواهد داشت. به بیان بهتر چنانچه محصول تولیدي قبل از موعد تحویل آماده گردد، سبب تحمیل هزینه تامین و نگهداري اضافی به سیستم میشود و تولید بعد از موعد تحویل، هزینه تاخیر و متعاقبا نارضایتی مشتري را در پی دارد.

از همین روي موعد تحویل به عنوان عاملی که انحراف از آن سبب ایجاد هزینههاي زودکرد و دیرکرد است، انتخاب میگردد.  بنابراین برقراري توازن میان تولید زود و دیر هنگام موجب کاهش هزینه در سیستم خواهد شد. هدف پژوهش حاضر، مطالعه زمانبندي بر روي فر درون سوز به عنوان ماشین پردازش انباشتهاي براي تحقق تولید به هنگام با توجه به معیار موعد تحویل نزدیک در صنعت تولید نیمه هاديهاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید