بخشی از مقاله

چکیده

کنترل زمین لغزش ها و پایدارسازي آن ها در برخی کشورها هزینه بالائی را به اقتصاد ملی تحمیل می نماید. در کشور ایران به دلیل تنوع زمین شناسی و اقلیمی آن وقوع زمین لغزش پدیدهاي محتمل است و بروز آن ها اثرات اقتصادي و اجتماعی گسترده اي را در مناطق مختلف کشور وارد می نماید . سامانه هاي خطوط لوله به علت گستردگی و گذر از نواحی مختلف در معرض خطرات گوناگون قرار می گیرند و از سوي دیگر به علت چند مولفه بودن مطالعات مربوط به پیشگیري آنها از پیچیدگی خاصی برخوردار است.. باتوجه به اینکه روستاي هولار از توابع شهرستان ساري محل عبور یکی ازخطوط لوله نفت که عدم توجه به مسایل زمین شناسی در انتقال خط لوله در سال 1385 باعث زمین لغزش و شکست خط لوله گشته است.

مقدمه

آسیب پذیري شریان هاي حیاتی در اثر پدیده هاي طبیعی با توجه به پراکندگی و سیع آنها در شرایط محیطی متنوع در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که پس از گسلش ، زمین لغزش ها رتبه دوم و یا سوم را در بین عوامل تهدید کننده خطوط مدفون دارا می باشند - امین عباسی - . به علت عبور خطوط لوله از مناطق با ویژگی هاي متفاوت فیزیوگرافی ، اقلیمی ، تکتونیکی و ژئومکانیکی خطوط لوله همواره در معرض انواع خطرات و بلایاي طبیعی می باشد که خطرات ناشی از زمین لغزه ها یکی از مهمترین آن هاست . ناپایداري شیب ها می تواند خطرات و خسارات مالی و جانی مختلفی از جمله شکسته شدن لوله هاي نفت و خروج نفت خام در محیط هاي جنگلی ایجاد نماید.

موقعیت جغرافیایی و ویژگیهاي طبیعی منطقه مورد مطالعه

روستاي هولار با مختصات جغرافیایی طول53◦ 06′E و عرض 36◦ 27′N، در کوهپایه هاي رشته کوه البرز قرار گرفنه است . این روستا از توابع بخش کلیجان رستاق شهرستان ساري بوده و کیلومتر 20 جاده ساري کیاسر می باشد. - شکل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید