بخشی از مقاله

چکیده

انتشار پالس الکترومغناطیسی با قطبش دایروي در پلاسماي برخوردي مغناطیده - به عنوان یک سیستم اتلافی - مورد بررسی قرار گرفته است. در رژیم نسبیتی ضعیف، با استفاده از روش اختلال، مجموعه معادلات ماکسول به همراه معادلات سیالی حاکم بر پلاسما، به تک معادله اي از نوع معادله شرودینگر غیر خطی با ضرایب مختلط - معادله شرودینگر غیرخطی مختلط - منجر می شود که حاکم بر تحولات دامنه پتانسیل برداري می باشد. در پلاسماي با برخوردهاي ضعیف، با استفاده از نظریه اختلالی سالیتونها، جوابهاي سالیتونی براي سیستم بدست آمده است. وجود چنین جوابهایی به پارامترهاي سیستم بستگی دارد که مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه

انتشار پالس الکترومغناطیسی در پلاسما هم از دیدگاه فیزیک غیرخطی و هم از دیدگاه کاربردهاي فراوان آن از جمله در همجوشی لیزري، شتابدهی ذرات، مخابرات و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است. انتشار پالس الکترومغناطیسی در پلاسما شاهد وقوع پدیده هاي غیر خطی مختلفی است. از میان این پدیده ها، ساختارهاي جایگزیده یعنی سالیتونها از اهمیت خاصی برخوردارند. در گذشته وجود سالیتونها در پلاسماي بدون برخورد به عنوان یک سیستم انتگرال پذیر و یا به عنوان یک سیستم هامیلتونی مورد توجه زیادي قرار گرفته است.

با این وجود بررسی وجود و دینامیک سالیتونهاي الکترومغناطیسی در پلاسماي برخوردي به عنوان یک سیستم اتلافی تقریبا بکر مانده است. براي نیل به این هدف، براي اولین بار روش اختلال به پلاسماي برخوردي اعمال شده و معادله شرودینگر غیرخطی با ضرایب مختلط که تحولات دامنه پالس الکترومغناطیسی را رهبري می کند بدست آمده است. یافتن این معادله و بررسی پارامتري جوابهاي آن کار بدیع این مقاله محسوب می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید