بخشی از مقاله

چکیده

با استفاده از مبانی نظري سالی تونهاي اپتیکی، معادلات غیر خطی حاکم بر سالیتونهاي نورشکستی پوششی نورولتاژي یک بعدي معرفی می شود و به کمک روش هاي عددي تابع توزیع شدت سالیتونی، نحوه تغییرات ضریب شکست محیط و پایداري آن بررسی می شود. همچنین اثر خود-خمشی سالیتون با در نظر گرفتن اثر دما مورد مطالعه قرار می گیرد.بر اساس مدل ارائه شده برهمکنش ناهمدوس میان سالیتونها با در نظر گرفتن فاصله جدایی مختلف میان آنها در یک بعد بررسی می شود.

مقدمه

سالیتونهاي اپتیکی فضایی پرتوهاي خودبدام افتاده اي هستند که بدون تغییر در شکل و شدت منتشر می شوند.[1] انتشار این پرتوهادرمحیطهاي غیرخطی بدون نیاز به موجبر یکی از موضوعات جالب اپتیک غیرخطی است.در این میان سالیتونهاي فضایی نورشکستی بدلیل وجود آنها در توانهاي کم اپتیکی از مرتبه میکرووات و نیز پایداري آنها در هر دو بعدعرضی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. امروزه انواع مختلف سالیتونهاي نورشکستی پیش بینی ومشاهده شده اند:سالیتونهاي شبه پایا [ 2 ] سالیتونهاي پوششی[3]  سالیتونهاي نورولتاژي[4]  و سالیتونهاي پوششی نورولتاژي 6]و.[5 سالیتونهاي پوششی نورولتاژي زمانی شکل می گیرند که یک ولتاژ خارجی مناسب بر بلور نورشکستی نورولتاژي تحت تابش میدان اپتیکی با شدت مناسب، اعمال شود.

نتیجه گیري

در این مقاله نتایج حل معادلات حاکم بر تولید و انتشار سالیتونهاي پوششی نورولتاژي یک بعدي در بلور نورشکستیΒaΤiΟ3   با روش عددي کرانک-نیکلسون ارائه شد.نحوه تغییرات ضریب شکست محیط وپایداري سالیتون در حین انتشار نشان داده شد.با در نظر گرفتن جمله مرتبه اول انتشار در میدان بار فضایی، خود-خمشی سالیتون ضمن انتشار در طول بلور به طور عددي مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید میزان خمش سالیتون به قطر آن بستگی دارد.همچنین برهمکنش ناهمدوس میان سالیتونها با تأثیر فاصله جدایی میان سالیتونها بررسی شد، نتایج نشان داد در برهمکنش یک بعدي میان سالیتونهاي پوششی نورولتاژي همواره شاهد پدیده جذب هستیم.

نتایج حاصل جهت استفاده در سیستمهاي اپتیکی غیر خطی، ابزارهاي فوتونیک مثل طراحی کلیدهاي اپتیکی، جفت کننده هاي جهتی و تولید موجبرها جهتروشهدایت پرتوها [7] و نیز ارائه جدید در بررسی دو بعدي سالیتونهاي نورولتاژي مفید است. همچنین با استفاده از روش عددي یک بعدي معرفی شده در این مقاله می توان به جنبه هاي مختلف سالیتونهاي نورشکستی- نورولتاژي مثل برخورد سالیتونهاو زوج سالیتونها از یک منظر نگاه کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید