بخشی از مقاله

چکیده-زوج سالیتونهاي فضایی پایاي تاریک- روشن یک بعدي براي یک مدار شامل دو بلور نورشکستی که حداقل یکی از آنها نورولتایی است بررسی میگردند، به طوري که هر بلور تنها یک سالیتون فضایی را هدایتمیکند. دوسالیتون در مجموع به عنوان زوج سالیتون فضایی جدا شناخته میشوند. مشاهده میشود که درحالت حدي که پهناي فضایی موج اپتیکی بسیارکمتراز پهناي بلوراست، تنها سالیتون تاریک برروي سالیتون روشن تأثیرگذار میباشد، درحالی که سالیتون روشن نمیتواند روي سالیتون تاریک در زوج سالیتون تأثیربگذارد. همچنین اثر خودانحرافی سالیتون روشن با درنظرگرفتن اثر پخش در محاسبات شبیهسازي میگردد.

-1 مقدمه

امروزه سالیتونها درشاخههاي مختلف فیزیک گسترش یافته-اند، در این میان سالیتونهاي فضایی نورشکستی داراي ویژگی-هاي جالبی میباشند که آنها را بخاطر کاربردهاي مختلف در فوتونیک مانند کلیدزنی اپتیکی، مفید میسازد . همچنین مطالعات انجام شده بر روي سالیتونهاي فضایی نورشکستی، زوجهاي سالیتونی و برهم-کنش سالیتونی، تنها با یک قطعه بلور نورشکستی به یکدیگر مرتبط میشوند. اخیراً نوع جدیدي از زوج سالیتونها به نام زوج سالیتون فضایی جدا بوسیله لیو و همکارانش پیشبینی شدهاند که در دو بلور نورشکستی متصل به الکترود به صورت زنجیري، شکل میگیرند.

علت این نامگذاري تشکیل یافتن سالیتونها در دو بلور جداگانه میباشد 4]و.[5 فرآیندپخش یک انحراف نامتقارن را در موجبر نورالقایی، مطرح میکند و همانطورکه انتظار میرود بر روي ویژگیهاي انتشار سالیتونهاي نورشکستی تأثیرگذار میباشد. به عنوان مثال از کاربردهاي سالیتونهاي نورشکستی در این زمینه استفاده از آنها به عنوان یک منحرف کننده اپتیکی قابل کنترل یا نمایشگر به علت ویژگی خود انحرافی میباشد.[11-9] دراین مقاله نیز به با چشم پوشی از جمله پخش بررسی زوج سالیتونهاي تاریک-روشن در یک بعد میپردازیم و با معرفی و حل معادلات حاکم، تابع توزیع شدت سالیتونی معرفی میگردد و همچنین با بکاربردن جمله پخش اثر خودانحرافی بر روي سالیتون روشن بررسی میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید