بخشی از مقاله

چکیده

بدلیل وجود پارامترهای مختلف موثر بر مقدار و درصد جداشدن دانه از طبق عموما نمودارهای متعددی برای توصیف چگونگی اثرات متقابل متغیرها لازم است. استفاده از روش رسم نموگرام راه حل مناسبی برای حل این مشکل خواهد بود. نموگرام نوعی نمودار گرافیکی است و بر پایه محاسبات ریاضی بنا شده است. در گذشته مسلمانان برای تعیین جهت قبله در اسطرلاب و قبله نما از آن استفاده کردهاند. نموگرامها در صنعت به طور وسیع قابل استفاده هستند به عنوان چارت طراحی مهندسین و نیز ابزار مدیریتی اپراتورها و زارعین قابل استفاده هستند نموگرام به دلیل اینکه محدوده های قابل انتخاب برای متغیرها را در خود دارد لذا اپراتور انتخاب آگاهانه ای از محدوده های فاصله افشانک وزاویه برخورد جت و غیره راخواهد داشت. با استفاده از روش نموگرام 18 نمودار سه بعدی در یک نموگرام خلاصه گردید و نیز 72 نمودار سه بعدی در یک نموگرام به نمایش در آمد.

کلمات کلیدی: دانهکنی آفتابگردان، روش پاسخ سطح، نموگرام

مقدمه

دانه آفتابگردان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی است که به منظور خوراکی - آجیل - و استحصال روغن کشت میشود. حدود %30 روغن خوراکی تولیدی در سراسر جهان از دانه آفتابگردان بدست میآید - میرزابه و همکاران، . - 1391 میزان تولید این محصول طبق آمار فائو در سال 2013 در ایران به میزان 32/800 میلیون تن دانه آفتابگردان برداشتی میباشد. روشهای مختلفی جهت دانه کردن دانههای آفتابگردان از طبق آن وجود دارد این روشها به دو صورت -1 دستی -2 ماشینی میباشند. روش دستی در واقع منسوخ ترین روش به حساب میآید. روشهای ماشینی عمدتا بر پایه کوبیدن استوار هستند لذا تامین انرژی کافی و تنظیمات مکانیزمهای دستگاههای اجرا کننده این روش، شامل کمباین باهد مخصوص برداشت آفتابگردان و یا کوبندهها عمدتا بسیار زیاد خواهد بود. - Sujdan et al.,2003 -

استفاده از روش جت هوای برخوردی بر طبق1 یکی از روشهایی است که برای جداسازی دانهها از طبق بکار گرفته شده است - میرزابه و همکاران، . - 1391 بدلیل وجود پارامترهای مختلف موثر بر مقدار و درصد جداشدن دانه از طبق عموما نمودارهای متعددی برای توصیف چگونگی اثرات متقابل متغیرها لازم می شود و با لحاظ ارقام مختلف و تقسیم طبق به سه ناحیهکناری، میانی و مرکزی و رسم نمودارهای مربوط به هر ناحیه بر تعداد این نمودارها افزوده خواهد شد. استفاده از روش رسم نموگرام راه حل مناسبی برای این حل این مشکل خواهد بود. نموگرام نوعی نمودار گرافیکی است که نامهای مختلف دیگر مثل - - Nomograph، - Alingment chart - و آباک - - Abac دارد و بر پایه محاسبات ریاضی بنا شده است و اولین بار مسلمانان برای تعیین جهت قبله در اسطرلاب و قبله نما از آن استفاده کردهاند ولی به طور مدون در سال 1880شخصی به نام دوکانژه2 آن را مطرح نمود - Doerfler, .2008 - این روش دارای مزایای متعدد زیر می باشد:

-1روشی سریع به عنوان راهنمای اولیه اپراتور می باشد -2 قابل حمل و ساده بوده و با اطلاعات ورودی کم قادر به کار است -3 بدلیل خلاصه کردن چندین نمودار در یک نمودار از پراکندگی ذهن در شناخت نحوه تاثیر پارامترها برهم جلوگیری می کند و پایهای برای پیش آزمون3 میباشد.-4 از آنجایی که در صورت وجود یک برنامه رایانهای برای بیان نحوه تاثیر متغیرها برهم، دیگر نیاز به نمودار برای خواندن مقادیر کمرنگتر میشود ولی با این حال از نموگرام به عنوان پشتیبان داده ها در صورت خرابی رایانه وگم شدن اطلاعات میتوان استفاده کرد - . - Nerulla, 1987 نموگرامها در صنعت به طور وسیع قابل استفاده هستند از ماشین ابزارها برای خواندن مقادیر تنظیمی گرفته تا ماشینهای کارخانجات و تراکتور و نیز چارتهای معروف زوز و سایکرومتری همگی از موارد استفاده آن به شمار میروند و به عنوان چارت طراحی مهندسین و نیز ابزار مدیریتی اپراتورها و زارعین قابل استفاده هستند. در این تحقیق چگونگی خلاصه سازی چندین نمودار در یک نمودار مشاهده خواهد شد.

مواد و روش ها

دستگاهی که برای دانه کردن طبق آفتابگردان در حال سکون مورد استفاده قرار گرفته است؛ متشکل از قسمتهای زیر می باشد: -1 شاسی -2 دیسک نگه دارنده -3 شفت دوار -4گیربکس -5 الکتروموتور -6 جک مکانیکی -7 صفحه نگهدارنده الکتروموتور -8 مکانیزم تغییر زاویه -9 لوله نازل -10 پیچ تغییردهنده موقعیت افقی افشانک -11 دسته گردان -12 دمپر ارتعاشات -13 پیچ نگهدارنده -14 صفحه شیب دار -15 سر شیلنگی دستگاه -16 شیر قطع و وصل -17 سرنازلطبق آفتابگردان بدلیل تفاوتها در نواحی مختلف آن به سه ناحیه مرکزی - - CR، میانی - - MR و کناری - - SR تقسیم شد.

برای تأمین باد با فشار های مورد نیاز از یک کمپرسور پیستونی دوطرفه و دوسیلندر با حجم مخزنی برابر با 200 لیتر استفاده گردید جهت انتقال باد از کمپرسور به دستگاه از شیلنگ نیوماتیکی با قطر داخلی 10 میلیمتر و قطر خارجی 18 میلیمتر استفاده شد. بعد از سرشیلنگی یک شیر قطع و وصل 0/5 اینچی بکارگرفته شد جهت بررسی تاثیر پارامترهای کاری جت هوا بر روی جداکردن دانههای آفتابگردان در حال سکون، طبق رقم در سفید از کشت انجام شده در پردیس ابوریحان انتخاب شد پارامترهای کاری جت هوا شامل فشار، در سه سطح 5، 6 و 7 بار، زاویه برخوردی در سه سطح 30 ، 60 و90 درجه، قطر افشانک، در سه سطح 4 ،6 و 8 میلیمتر و فاصله افشانک در سه سطح برخوردی 10، 20 و 30 میلیمتر در نظر گرفته شد کلیه سطوح مورد بررسی با انجام تعدادی آزمایش اولیه انتخاب شدند به علت کمبود طبق و زیاد بودن تعداد آزمایش ها از روش پاسخ سطح - RSM - استفاده شد و این کار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید