بخشی از مقاله

چکیده

سبک زندگی عبارت است از مجموعه رفتارها و الگوهاي کنش فردي و گروهی که معطوف به ابعاد هنجاري و معنایی زندگی اجتماعی باشد. با توجه به ویژگی انتخاب گري که در سبک زندگی وجود دارد، می توان هر مجموعه منسجمی از الگوهاي رفتاري برآمده از آموزه هاي دینی را که در چارچوب معین شده از طرف دین قرار داشته باشد، یک سبک زندگی دینی به شمار آورد. در این مقاله علاوه بر تعاریف از دیدگاه هاي مختلف و نکات مورد توجّه در مفهوم سبک زندگی، به اهمیت بحث پیرامون سبک زندگی و ضرورت تحقق آن در دنیاي امروز و راهبرد هاي تحقق و نکات لازم در ترویج سبک زندگی دینی لازم است و همچنین ویژگی هاي سبک زندگی مناسب و ویژگی هاي جامعه ي آرمانی و... پرداخته شده است .

مقدمه

عصري که ما درآن زندگی می کنیم را عصر مدرنیته می نامند، زمانی که اساسی ترین ویژگی آن را می توان فقدان نگاه متافیزیکی در بعد بینشی دانست؛ به گونه اي که بخشی از جهان غیب، باورمندي به خداوند و جهان آخرت در علوم انسانی پیشرفته مورد غفلت قرار گرفته است. تاریخ تحولات فکري و فلسفی در غرب نشان میدهد که پس از دوران رنسانس و فروپاشی تفکر منحط کلیسایی، در کنار انکار دین و آموزههاي دینی و انکار تمام عناصر متافیزیک حتی روح و روانبه عنوان یکی از مهمترین مصادیق متافیزیک مورد انکار قرار گرفت وارزش هاي اخلاقی فرو ریخت.

به عبارتی دیگر عصر مدرنیته دورانی است که ساعت به ساعت به کشفیات و اختراعات بشري افزوده می شود، دیگر چیزي نیست که انسانی بخواهد و آرزوي به دست آوردنش خیالی بیش نباشد، شاید سال دیگر، ماهی دیگر و یا هفته اي نمی گذرد که آرزویی که در ابتدا دست نیافتنی به نظر می رسد به راحتی در دسترس شخص قرار می گیرد؛ اما آنچه در کنار پیشرفت ساعت به ساعت بشریت روز به روز به روز رنگ می بازد، همان معنویت و آرامشی است که لازمه بهره بردن از این همه پیشرفت است.

اگر روزي اپیدمی بیمارهایی همچون وبا، طاعون و سرطان و موارد دیگر زندگی بشریت را به مخاطره انداخته بود، امروزه بدترین درد بشریت تنهایی، افسردگی و دست و پا زدن در میانه استرس هاي فراوانی است که این زندگی پرتجمل و مدرن براي وي به ارمغان آورده است؛ به گونه اي که از سویی نمی تواند از این همه پیشرفت چشم پوشی کند وازسوي دیگر باید براي پیشگیري از این افسردگی و تنهایی که ارمغان مدرنیته است چاره اي عاجل پیدا کند.

ازسویی درعصري که میتوان آن را عصر ارتباطات نامید، فشارها و چالش هاي رسانهاي جایگزین انواع دیگر چالشهاي عدیده مادي و معنوي شده، به گونه اي که می توان گفت جنگی که امروز بشریت با آن روبرو است، یک جنگ رسانهاي است و سردمداران ارتباطات رسانهاي جهان با انواع ابزار ارتباطی نوشتاري و مکتوب و وسایل سمعی و سعی دارند ملت ها را به دنباله روي و تقلید کورکورانه از رسانه دچار کنند و خود ملتها نیز متوجه چیرگی توطئههاي رسانهاي نمیشوند.

بنابراین در جایی که مدرنیته از هر سو زندگی معنوي بشر را تهدید می کند لزوم برنامه ریزي براي طرح هاي سبک زندگی اسلامی در کشورهاي اسلامی بیش از پیش رخ می نمایاند و به درستی مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه و آستانه معنوي امامزادگان لازم است به قطبهاي فرهنگی تبدیل شوند تا با ایجاد روحیه آرامش روحی و معنوي زمینه را براي تعمیق و نهادینهسازي سبک زندگی اسلامی میان خانوادهها فراهم آورند و با تاسی جستن از معنویت موجود در فضاي بقاع و با برنامه ریزي هاي صحیح و بهره گیري از روش هاي مدرن آموزشی از تاثیرات جنگ هاي رسانه اي دنیاي امروز بکاهند.

به نوعی می توان گفت برقراري ارتباط معنوي با خداوند در پرتوي فضاي مقدس بقاع متبرکه، روحیه خدامحوري و زندگی اسلامی و عقلانی را در انسان تقویت میکند و موجب دوري از عقاید آسیبرسان به روند زندگی میشود. در این راستا، تدوین سبک زندگی صیحح که شامل ریزترین مسائل فردي و اجتماعی از اهمیت ویژه اي برخوردار است و بهترین الگوي تدوین آن را می توان از زندگانی امامان معصوم - ع - و سایر امامزادگان گرفت.

امروز جایگاه و شان بقاع متبرکه بر همگان مشخص است و با توجه به این که بقاع متبرکه همواره مورد استقبال مردم بوده و هستند، این اماکن میتواند با اجراي برنامههاي شاخص دینی و فرهنگی نقش بسزایی را در راستاي ترویج سبک زندگی اسلامی و تعالیم والاي دینی داشته باشد، از این رو بنا بر رهنمود رهبر معظم انقلاب همه ما باید در تلاش باشیم تا بقاع متبرکه به قطبهاي فرهنگی تبدیل شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید