بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله در رابطه با راههاي پیشگیري از ناهنجاریهاي اجتماعی در مدارس کشور تدوین شده است. با توجه به بررسی هاي به عمل آمده در خصوص ناهنجاریهاي اجتماعی که شامل: پدیده فرار دختران، سرقت، خشونت ، خودکشی، کودکان خیابان و اعتیاد می باشد؛ مشخص گردیده که دشمنان نظام جمهوري اسلامی با اشاعه فساد و اعتیاد و استعمار فرهنگی و جنگ روانی و ناامنی به جنگ ملت و کشور ما آمده اند. لذا پیشنهاد می گردد:

-    به دانش آموزان اجازه داده شود تا احساسات خود را ابراز نمایند.

-    شخصیت دانش آموزان مورد تکریم قرار گیرد.

-    فراگیران به انجام ورزش و تفریحات سالم تشویق شوند.

-    مدارس به دانش آموزان بیاموزند که فرار از مشکل راه چاره نیست.

-    خانواده ها در راستاي چگونگی ایجاد رفتار درست با فرزندان خود مانند توانایی »نه« گفتن و یادگیري مهارت هاي زندگی اقدام کنند.

مقدمه:

در هر جامعه یکی از مسئولیت هاي دولت فراهم کردن زمینه رفاه اجتماعی براي آحاد جامعه می باشد و داراي مؤلفه هاي متعددي است که از آن جمله؛ »امنیت« می باشد که مقوله پیچیده اي بوده و یکی از وجوه آن »امنیت اجتماعی« است.احساس نیاز به »امنیت اجتماعی« از زمان حیات بشري تاکنون در تمامی زمان ها و در تمامی جوامع یکی از محوري ترین نیازهاي اساسی مردم بوده است. بررسی کلی نشان از رشد آمار خشونت و سرقت در کشور دارد - رجوع شود به صفحه حوادث روزنامه ها - که در این زمینه عوامل متعدد اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی دخیل هستند، این در حالی است که زحمات شبانه روزي نیروهاي انتظامی و امنیتی قابل تحسین است اما باید پذیرفت که نمی توان براي ایجاد »امنیت اجتماعی« در جامعه صرفاً از یک سازمان و نهاد انتظار داشت.

گسترش فقر، سوء مصرف مواد مخدر، بیکاري، مهجور ماندن، توجه به سلامت روان مردم، عدم فراگیر بودن آموزش مهارت هاي زندگی و استعمار فرهنگی غرب و... برخی از عوامل تأثیر گذار در افزایش آمار خشونت و سرقت، اعتیاد1 و فساد و فحشا هستند. دنیاي کنونی نسبت به گذشته با معضلات اجتماعی بسیاري روبروست. می توان گفت که عصر ارتباطات با تمام محسنات و جاذبه هایش پیامدهاي ناخوشایندي را از جمله ایجاد »آسیب هاي اجتماعی« متنوعی چون سوء مصرف2مواد مخدر می گردد.

تغییر نوع ماده مصرفی و نیز ایجاد تنوع در شکل و سایز3 جاذبه هاي دیگر این مواد براي مصرف کنندگان و غیر مصرف کنندگان یکی از ترفندهاي اعمال شده از طرف سوداگران مرگ براي بازاریابی و نیز ایجاد بازار پررونق و دائمی می باشد. بدیهی است جوامع از آنچه که در دنیاي اطرافشان می گذرد به خوبی آگاه بوده و براي هر تغییر زبان بار جدیدي هوشیارانه پاسخ مناسب می دهند راه حلی را جستجو می کنند و پیوسته می اندیشند - نو شدن، از اندیشه ها آغاز می شود - همواره نسبت به سایرین صدها قدم جلوتر هستند و نیز موفق تر ند.

مسلماً داشتن اطلاعات و آمار دقیق پیش از انجام هر اقدام پیشگیرانه در زمینه هاي آگاه سازي و اطلاع رسانی کاملاً ضروري و منطقی به نظر می رسد و پر واضح است که آگاه سازي اولین قدم در سطح اول پیشگیري در جامعه است. یکی دیگر از آسیب هاي اجتماعی »پدیده فرار« است. این پدیده زشت و کریه که در سال هاي اخیر رشد فزاینده اي داشته است، یک معضل بزرگ اجتماعی محسوب می شود. که زمینه بسیاري جرایم و انحرافات اجتماعی چون؛ بدحجابی، فساد، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، سرقت، شیوع بیماریهاي رقابتی و ... می باشد. براي پیشگیري از ناهنجاري هاي اجتماعی نیاز به مشارکت همه مردم است.

1 -اعتیاد یعنی وابستگی به مواد،وابستگی یعنی تمایل شدید فرد به ادامه مصرف یک ماده مخدر

-2سوء مصرف بدین معناست که اگر چه فرد نسبت به مود اعتیاد ندارد ولی آنرا مصرف می کند.

-3 یکی از کارشناسان مراکز خود معرف می گفت اکثر کسانی که براي ترك به این مرکز مراجعه می کنند دیگر معتادان به تریاك و هروئین نیستند، بلکه معتادان صنعتی هستند، مصرف کنندگان کراك و شیشه اخیراً ماده اعتیاد آور جدیدي به نام »پان« از طریق مرزهاي شرقی وارد ایران شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید