بخشی از مقاله

سنتزوشناسايي طيفي کمپلکس هاي جديدي ازعناصر واسطه با ليگاند تيوسمي کاربازون دهنده( ONS)همراه با ليگاند کمکي فنانترولين
خلاصه :باز هاي شيف و کمپلکس هاي فلزي آنها به دليل فعاليت هاي بيولوژيکي گسترده بسيار مورد توجه مي باشند . در اين کار تحقيقاتي از واکنش استات فلزات مس (II)وروي (II) با ليگاندفنيل تيوسمي کاربازون مشتق شده از ٥–برومو-٢-هيدروکسي بنز آلدهيد و فنيل تيوسمي کاربازيد (HL2)در حضور ترکيب ١، ١٠- فنانترولين به عنوان ليگاند کمکي، کمپلکس هايي با فرمول سنتز گرديدند. اين کمپلکس ها به وسيله روش هاي طيف سنجي IR،HNMR UV-Vis وآناليز عنصري مورد مطالعه و شناسايي قرار گرفتند.شواهد اسپکتروسکوپي نشان مي دهد که در اين کمپلکس ها ليگاند تيوسمي کاربازون به صورت آنيون دو ظرفيتي سه دندانه (ONS)عمل کرده و از طريق اتم هاي اکسيژن فنول ،نيتروژن ايمين و گوگرد تيول به يون فلزي کوئوردينه مي شود و کره کوئورديناسيون در اين کمپلکس ها توسط يک مولکول فنانترولين کامل مي شود.بنابراين عدد کوئورديناسيون فلز در اين کمپلکسها پنج است .
کلمات کليدي :فنيل تيوسمي کاربازون ، ١، ١٠-فنانترولين ،روي (II)، مس (II)، ليگاند کمکي .


١-مقدمه :
ليگاندهاي تيوسمي کاربازون دسته مهمي از ليگاندها هستند که به دليل فعاليت هاي شيميايي و بيولوژيکي از جمله خواص ضد توموري، ضد باکتري، ضد ويروسي و ضد سرطاني همواره مورد توجه بوده اند [٢،١].
فعاليت بيولوژيکي و خواص دارويي تيوسمي کاربازون ها به ماهي شيميايي نيمه متصل به اتم کرب C=S وابسته است . به نظر مـيرسـد مزدوج شدن سيستم سه گانه N-N-S از تيوسمي کاربازيد (-CS-NH2 NH-NH2) براي فعاليت ضد سرطاني ضروري م باشد.به دليل حضور مکــانهــاي کوئورديناســيوني مختلــف در ايــن ليگانــدها، امکــان کوئورديناسيونهاي مختلف براي آنها وجود داشته ، و در نتيجه امکا سنتز کمپلکس هايي با ساختارهاي خاص را به وجود مـيآورنـد. بـراي کمپلکس هاي تيوسمي کاربازون ساختارهاي متنوعي از تک هسته اي تا چند هسته اي و ندرتا پلي مري مشاهده شده است [٦]-[٣]. در اين کار تحقيقاتي کمـپلکس هـاي جديـدي از بـا ليگانـد فنيـ تيوسمي کاربازون و ليگاند کمکي فنانترولين به روش رفلاکـس سـ تز شده و ساختار آنها مورد بررسي قرار گرفته است .
٢-شرح مقاله :
٢-١-سنتز ليگاند ٥-برومو ساليسيل آلدهيد فنيل تيوسمي کاربازون
مقادير مولي برابر از ٥-برومو ساليسيل آلدهيد و فنيل تيوسمي کاربازيد همراه با چند قطره اسيد استيک در حلال اتانول به مدت ٢ ساعت رفلاکس گرديد. رسوب سفيد رنگ حاصل صاف شده و با اتانول شسته شد.
٢-٢-سنتز کمپلکس ها:
٥- برومو ساليسيل آلدهيد فنيل
مقادير مولي برابر از ليگاند
تيوسمي کاربازون و ليگاند کمکي ١، ١٠-فنانترولين همراه با استات روي (II)و مس (II)در حلال اتانول وارد واکنش شده و پس از ٤ ساعت رفلاکس ،کمپلکس هاي سنتز گرديدند.
٣-نتايج وبحث :
مي تواند به دو فرم توتومري تيون و تيول وجود داشته ليگاند H2L باشد(شکل ١).

٣-١-بررسي طيف IR:
در طيف IR ليگاند فرکانس کششي گروه کـه بـه دليل پيوند هيدروژني درون مولکولي در ناحيه ظاهر شده بود در طيف IR کمپلکس حذف شده است اين موضوع نـشان دهنـ ه دپروتونه شدن ليگاند و دخالت اکسيژن فنولي در کوئورديناسيون با است . حذف نوار موجـود در ناحیه مربـوط بـه فرکـانس کششي در طيف ليگاند و انتقال اين نـوار بـه فرکـ س هـاي پايين تر نشان دهنده کوئورديناسيون اتم نيتروژن گروه ايمين بـه يـون فلزي مي باشد. با توجه به اين که هيچ نواري در محدوده مربوط به فرکانس وجود ندارد، و هم چنين وجود نوار مربـو به نشان ميدهد کـه ايـن ليگانـد در حالـت جامـد بـه شـکل توتـومري تيـون وجـود دارد. پيـک هـاي مربـوط بـه فنانترولين در نواحي در طيف کمپلکس ها ظــاهرمي شــود. جــذب هــاي شــاخص طيــف FT-IR ليگانــد و کمپلکس هاي فلزات مس (II)، روي (II)در جدول ١آورده شده است .
جدول ١:جذب هاي شاخص طيف FT-IR ليگاند و کمپلکس هاي فلزات مس (II)، روي (II)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید