بخشی از مقاله

سنتز سينامالدهيد و برخي از مشتقات آن


چکيده :
سينامالدهيد و مشتقات آن از جمله آلدهيدهاي غيراشباع آلفا و بتا ميباشند که به عنوان مواد اوليه و حد واسط هاي مناسب در سنتز ساير ترکيبات آلي مورد استفاده قرار ميگيرند. سنتز اين آلدهيدها معمولاً از روش تراکم آلدولي پيشنهاد ميگردد اما عملاً روش تراکم آلدولي از نقاط ضعف زيادي برخوردار است . از جمله ميتوان به بهره کم و زمان طولاني واکنش اشاره نمود. اين ترکيبات به خصوص ٤-دي متيل آمينو سينامالدهيد اخيرًا به عنوان معرفي براي تشخيص آمين هاي نوع اول مورد توجه قرار گرفته است . در اين مقاله روش سنتز جديدي مبتني بر استفاده از پارآلدهيد و مشتقات بنز آلدهيد در محيط اسيدي مورد بررسي قرار گرفته است . از مزاياي اين روش ميتوان به سهولت و سرعت آن اشاره نمود هرچند تک محصولي نبودن اين روش از معايب آن به شمار ميرود که در روش تراکم آلدولي نيز اين نقص وجود دارد.
کلمات کليدي: آلدئيد غير اشباع - سينامالدئيد-تراکم الدولي – پارآلدئيد


١). مقدمه
سيناميک آلدهيد يا سينامالدهيد (به طور دقيق تر ترانس - سينامالدهيد که تنها فرم طبيعي اين مولکول است ) ترکيبي است که بو و مزه ي دارچين به سبب وجود آن ميباشد سينامالدهيد به طور طبيعي از ساقه درختان سينامون (دارچين ) و ساير اجزاء سينامونيوم مانند کامفور وکانويا بدست ميآيد. اين درختان منابع طبيعي دارچين هستند و عصاره ي ساقه ي سينامون (دارچين ) حدود ٩٠% سينامالدهيد دارد. سينامالدهيد مايع روغني زرد رنگ که ويسکوزتر از آب است و شديدًا بوي دارچين ميدهد. سينامالدهيد غليظ محرک پوست و در دوزهاي بالا ، ماده شيميايي سمي است . بيشتر سينامالدهيد از طريق ادرار به صورت سيناميک اسيد که فرم اکسيد شده سينامالدهيد است دفع ميشود.
مشتقات طبيعي و سنتزي سينامالدهيد اين روزها به عنوان يک گروه مهم از ترکيبات آلي شناخته شده اند که به طور گسترده اي نه تنها در صنايع غذايي و آرايشي و بهداشتي بلکه در فعاليت هاي ضد قارچي و ضد باکتري استفاده ميشود همچنين خواص ضد سرطاني آن اثبات شده است . شايان ذکر است که ترکيب سينامالدهيد در مواردي مانند دارچين و عطرها به کارميرود اما آشکارترين کاربرد سينامالدهيد کاربرد آن به عنوان طعم دهنده است .[١] نقش موثر آن بر روي ٤٠ محصول مختلف اثبات شده است و خواص شناخته شده آن از جمله سميت کمتر، اين ترکيب را براي کشاورزي ايده آل ميسازد. همچنين سينامالدهيد يک حشره کش موثر بوده و بوي آن در دفع حيوانات از جمله سگ و گربه موثر شناخته شده است . مواد خام از قسمت هاي مختلف گياهان مانند گل ، ميوه ، پوست ، دانه ، برگ ، چوب يا از رزين هاي گياهي استخراج ميشود.
قسمت هاي مختلف يک گياه ممکن است محصولاتي با ساختارهاي مختلف ايجاد کند به عنوان مثال تقطير بخار پوست درخت سينامون روغن پوست سينامون را ايجاد کرده که به طور عمده شامل سينامالدهيد ميباشد در حالي که روغن برگ سينامون که از برگ هاي اين درخت حاصل ميشود شامل ايگنول به عنوان مهم ترين ماده تشکيل دهنده است [٩-٢]
٢). بخش تجربي
براي سنتز مشتقات سينامالدهيد از واکنش بين مشتقات پارابنزآلدهيدو پاراآلدهيد در محيط اسيدي استفاده شد.
٢-١)- مواد مصرفي :
دي اتيل اتر، کلروفرم ، اتانول ، استون ، نرمال هگزان ، اسيد سولفوريک ٩٨% سيليکاژل ، پاراآلدهيد، ٤ ليترو بنز آلدهيد از شرکت مرک وN وN دي متيل آمينو بنز آلدهيد ساخت شرکت Scholar آلمان تهيه گرديد.
از دستگاههاي ، طيف سنج IR (مادون قرمـز)(FT-IR– ٨٧٠ TERMONICOLET)NEXUS)، آون مـدل MEMMERT، دستگاه طيف سنج M(HNMR٥٠٠ AVAVCE DRX)، هيتـر، مبـرد، ديـسکاتور بـراي خـشک کـردن رسـوبات ، تـرازو بـراي وزن کـردن مـواد SARTORIUS ٢٢٤٠ CP، دسـتگاه تعيـين نقطـۀ ي ذوب cat noAZ٩٠٠٣ ٩٣٠٠ AMSTEAD EAD ELECTRO Thermal BI٣ دستگاه روتاري براي تبخير حلال ٤٠٠٠ HEIDOLPH WB ECO-LABORATA ،ترازو براي وزن کردن مواد SARTORIUS ٢٢٤٠ CP براي شناسايي محصولات استفاده شد

٢-٢)-سنتز ٤- نيترو سينامالدهيد:

براي سنتز اين ترکيب از يک بالن ته گرد دو دهانه استفاده شد و آن را به کندانسور و يک آهن رباي روکش دار مجهز کرده در داخل بالن ٢ گرم (٠,٠١٣ مول ) از ٤ نيترو بنزآلدهيد و ١٠ ميلي ليتر اسيد سولفوريک غليظ ٩٨% ريخته و سپس ٢ ميلي ليتر (٠,٠٢٧ مول ) از پارا آلدهيد به آهستگي وبه مدت يک ساعت به مخلوط واکنش افزوده شد.سپس با استفاده ازهمزن مغناطيسي مخلوط واکنش به مدت ٣.٣٠ ساعت درحالت رفلاکس بهم خورد. پيشرفت واکنش با استفاده از TLC از جنس سيليکاژل (حلال : کلروفوم ) پيگيري شد. پس از کامل شدن واکنش مخلوط حاصل توسط ٥٨ ميلي ليتر سود ١٠% خنثي شد. سپس بعد از اضافه کردن ٢٠ ميلي ليتر دي اتيل اتر، مخلوط حاصل به منظور استخراج داخل دکانتور ريخته شد و فاز آلي از فاز آبي جدا شد. اين کار ٢ مرتبه ديگر با ١٠ ميلي ليتر دي اتيل اتر تکرار شد.
فاز آلي حاصله داخل بشر ريخته شد و به آن حدود ٥ گرم سولفات سديم افزوده شد تا کاملاً آبگيري شود سپس فاز اتري خشک شده دکانت گرديد و توسط روتاري تبخير شد، نمونه ي باقيمانده توسط روش نوبلوره کردن و با شستشو با نرمال هگزان خالص گرديد. سپس محصول با نقطه ي ذوب (١٤٣-١٤٠) درجه سانتي گراد بدست آمد بازده ي واکنش ٦٨%ميباشد.
٢-٢-١)-پيام هاي H-NMR محصول شماره يک :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید