بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مهمترین مشکلاتی که صنایع معدنی در برخورد با سولفیدها و گرانیت ها با مواجه میشوند برآورد عمق یک شی مدفون شده از آنومالی پتانسیل خودزاست.تفسیر منطقه ازپردازش دادهها با استفاده از دستور تجزیه و تحلیل مشتقات بالاتر به وسیله یک الگوریتم ایجاد شده انجام شده ا ست عمق، فاکتور شکل را با استفاده از تجزیه و تحلیل مشتقات بالاتر با استفاده از پتانسیل خودزا میتوان تعیین کرد. این برآوردآنومالی با استفاده از این روش نشان میدهد که نتایج به دست آمده ارتباط بسیار خوبی با دادهها و اطلاعات زمینشناسی منطقه دارد.

۱. مقدمه

اکتشاف با استفاده از روش پتانسیل خوزا یا - sp - یکی از قدیمیترین روشها  ﮊئو فیزیکی است و هنوز هم در بسیار  از زمینهها  ﮊئوفیزیکی کاربرداستفاده میشود. این روش دارا  یک طیف گسترده از برنامهها کاربرد از جمله اکتشاف معدن، زمینشناسی آبی یا هیدرولوﮊ  ، زمین گویا و باستان شناسی است.

این روش همچنین دارا یک برنامه کاربرد  در مهندسی ﮊئوفیزیک برا لغزشها، کنترل نشست سد و خاکریز  میباشد.  در دههها اخیر تجدید علاقها  در مطالعه فرایندها تکتونیکی با استفاده از روش sp بخصوص برا  پیشبینی زمین لرزه
و فورانها  آتش فشانی به وجود آمده است. در واقع، اندازهگیر  sp اشاره به آن بخش از میدان الکتریکی طبیعی دارد که در زمان ثابت یا تقریباﹰ ثابت است که سیستم منبع جریان به وسیله پدیدها  که در زیرزمین در ساختارهای زمین شناسی اتفاق میافتد، ناشی و نگهدار شده است.

از این رو شناسایی ناهنجار ها  sp به سادگی شواهد سطحی یک حالت بیشتر یا کمتر قطب الکتریکی هستند.در تجزیه و تحلیل نهایی مشکلات sp معکوس صرفاﹰ پیدا کردن محل هندسی از هر گونه تجمع بار الکتریکی زیرزمین میباشد.تفسیر دادهها sp همیشه در هالها از ابهام قرار دارد.

توضیح هندسی مختلف از منابع زیرزمینی می تواند منجر به ناهنجار sp یکسان در آن سطح باشد. با این حال، یک راه حل منحصر به فرد را میتوانن به طور مستقیم از دادهها پتانسیل خودزا وقتی که دوقطبی الکتریکی ثابت است و سطح مرز ، یک شکل شناخته شده را دارد به دست آورد. این ادعا به صورت عدد  توسط بسیار  از نویسندگان به وسیله طبقه بند بسیار از ساختارها  زمین شناسی در اکتشاف مواد معدنی به چهار مدل ساده یعنی کره، استوانه افقی، استوانه عمود و ورق را تایید شد.

عبدالرحمن و همکاران نشان داد که مشتق دوم مولفه افقی ناهنجارها  - sp - به دست آمده به وسیله فیلتر طول پروفیلها متوالی میتواند تعیین عمق و شکل ساختار مدفون شده مورد استفاده قرار بگیرد. و همینطور این روش میتواند به مشتق سوم و چهارم مولفه افقی ناهنجارها  sp برا اقتباس پارامترها شکل و عمق ساختار مدفون شده گسترش یابد. علاوه بر این، نظم و طرز قرارگیر  بهینه از ناهنجار sp منطقها  امتداد پروفیل میتواند تعیین شود.

با این حال یک راه حل منحصر به فرد میتوان به طور مستقیم از دادهها پتانسیل خودزا وقتی که در قطب الکتریکی ثابت و سطح مرز یک شکل شناخته شده دارد بدست آید. از نظر مهندسی پیت بهعنوان بدترین نوع مواد فونداسیون که ممکن است با آن در انتشار زیرین برخورد شود، نظر گرفته میشود. و به علت ویژگی تراکمپذیر بسیار بالا و مقاومت برشی پایین، اغلب برا ساپورت و حمایت هر نوع ساختار ناپایدار است.

در منطقه مورد بررسی، پیت »لایه ماده آلی گیاهی« در آب شیرین تشکیلات Bilgas، مجموعه مرداب و باتلاقها تجمع پیدا کرده است. در این مقاله ما به استفاده از تکنیک مشتق افقی به اندازهگیر پروفیل sp اندازهگیر شده در یک منطقه اشاره میکنیم. هدف اصلی شرح دادن لایه پیت گزارش شده در سطوح زیرین رسوبات هولوسن است.

شکل۱:نمایش پروفیل ها درمنطقه مورد مطالعه

۲. منطقه ی مورد مطالعه

منطقه مورد بررسی در معرض بسیار  از تحقیقات زمینشناسی قرار دارد. این مطالعات اطلاعات با ارزش و فراوانی را در رابطه با چینه شناسی آبی و تاریخچه رسوبی سطوح زیر سطحی توالی کواترنر بدست آورده است. در میان اطلاعات استنباط شده یک لایه پیت با ضخامت قابل توجه گزارش شد.

لایه  پیت به وسیله رنگ قهوها  تیره یا سیاه، دانهها  غیر فشرده، مستحکم و دارا مقدار متوسط به ویژه در قسمت شمالی منطقه شناخته میشود. مقدار رطوبت موجود از ۰۲ تا ۵۳ درصد متغیر است در حالی که محتوا رطوبت خاکستر بین۷۳ و ۸۴ درصد و تعداد کربن آلی بین ۲۵ تا ۳۶ درصد میباشد. به طور کلی عمق لایه پیت در قسمت شرقی بین ۳ متر در بخش جنوبی و ۵ متر در بخش جنوبی و ۵ متر در بخش شمالی منطقه متغیر است. در این مطالعه ما بیشتر به بررسی و محیط هایی که بیشترین ضخامت لایه پیت ثبت شده است می پردازیم. ضخامت لایه به تدریج کاهش مییابد تا زمانی که در یک پیکربند مواز به شاخه Damietta ناپدید شود.

۳. بدست آوردن داده ها

در این ناحیه مطالعاتی ۸ پروفیل با ایجاد فضا  ۵ متر پین الکترودها اندازهگیر  شدند. این پروفیلها با نمادها  A-A' و B-B' و C-C' و D-D' و E-E' و F-F' و G-G' و H-H' نامگذار شدند - شکل ۱ - . به هر حال به دلیل اختلالات الکتریکی - جفتشدگی الکترود مغناطیسی - به وسیله قدرت و ارتباط کابلها ایجاد شدند. از این رو تمامی پروفیلها اندازه گیر شده در بیرون شهر و در نواحی کشاورز اطراف شهر قرار گرفتند. اندازهگیر ها توسط دستگاه syszAl-R کاملاﹰ اتوماتیک یک مقاومت ویژه موج که برا اکتشافات الکتریکی DC طراحی شده انجام گرفته است و اندازه گیر ها تحت کنترل یک ریزپردازنده اتوماتیکی بوده است. اندازهگیر ما با استفاده از ۲ الکترود متخلخل دیگر مانند غیر پلاریزه که یکی از آن را مثبت و دیگر  در ایستگاهها در طول پروفیل حرکت داده شده انجام شد.

۴. پردازش و تفسیر داده ها

در این به بخش به تفسیر از نوتع تکنیک sp که در این مقاله به اجرا درآمده است اشاره میکنیم به هر حال برا ساده کردن و اجتناب از تکرار، ما فقط معادله پایه مربوط به این تکنیک را برا پردازش در نظر میگیریم. توضیح اصلی برا تفکیک آنومالی sp توسط ساختار پلاریزه و ساده زمینشناسی تولید شدهاند که در نقطه p - x,y - ظاهر میشوند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید