بخشی از مقاله

چکیده :

امروزه اهمیت دانش پرسنلی است که سازمان های پیشرو را به جمع آوری دانش گروه های کاری هدایت می کند ازمهمترین اهداف این سامانه کاهش دوباره کاری ،جلوگیری از تکرار اشتباهات ،صرفه جویی در زمان به هنگام حل مسئله،تشخیص کمبودها - خلاها - دردانش سازمانی، بهره آوری بیشتر از سرمایه های انسانی،برانگیختن خلاقیت و نوآوری، یادگیری کارآمدترو موثر کارکنان و ... این سامانه دارای دو فاز وب و برنامه تحت گوشی می باشد که بخشهای مختلف این سامانه به شرح ذیل می باشد : گفت گو،ایده و هم اندیشی،انجمن متخصصین،اطلاعات پرسنلی، اطلاعات،آموزش ، لغت نامه تخصصی میباشد.دربخش ایده و هم اندیشی اعضا می توانند ایده های خود را بیان کرده و سپس بقیه اعضا می توانند جهت کامل کردن ایده و تبدیل آن به یک ایده کاربردی نظرات خود را اعلام کنند و نظراتی که تایید کننده ی بیشتری داشته باشند به عنوان صورت جلسه ثبت می گردد. انجمن متخصصین خود دارای دو قسمت می باشد که به شرح ذیل می باشد : - 1 انجمن در بخش های مختلف اداری - مثلا در شرکت برق،انجمن GIS و شبکه توزیع برق و.. - اطلاعات و نتایج پروژه های اجرایی خود راجهت اطلاع دیگر اعضا اضافه کنند - 2 در بخشی دیگر که پرسش و پاسخ نام دارد هر کدام از اعضا مشکلات کاری خود را با دیگر اعضا درمیان گذاشته تا به بهترین راه حل برسند . از دیگر ویژگی های این سیستم این هست که در قسمت اطلاعات پرسنلی هر فرد دارای امتیاز می باشد.

کلمات کلیدی: دانش ، سامانه ،ایده ،پرسش ، اطلاعات

مقدمه :

مدیریت دانش رسیدن به اهداف سازمان با استفاده ی بهینه از دانش و با توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه ی معنوی - تجربه و دانش فردی نزد هر فرد - و دانش دسته جمعی به منظور دست یابی به اهداف خود از طریق فرآیندی شامل تولید دانش، تفهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری است.مدیریت دانش ،راز موفقیت سازمان ها در قرن 21 است.هر سازمان برای دست یابی به اهداف خود ،از مجموعه ای از دانش استفاده می کند که نزد تک تک افراد و در ذهن آن ها انباشته شده است.در صورت عدم استفاده از این دانش ها،می توان شکست سازمان ها یا بالا بودن هزینه های ناشی از تکرار برخی فرآیندهای تصمیم گیری و عدم استفاده مطلوب از سوابق تجربی و تصمیم گیری ها را انتظار داشت.

به همین دلیل سازمان های پیشرو اقدام به جمع آوری دانش نهفته نزد پرسنل و گروه های کاری می کنند که به آن سرمایه ی دانش گفته می شود . امروزه سرمایه های یک سازمان تنها سرمایه ی مالی و فیزیکی نیست بلکه سرمایه دانش افراد مهمتر از آن در بوده و مورد توجه مدیران قرار گرفته است.به بیانی دیگر مدیریت نیروی انسانی وجه پیچیده ی مدیریت دانش است .تبدیل دانش غیر رسمی، ذهنی و شخصی به دانش ثبت شده رسمی،یکی از اهداف کلیدی مدیریت دانش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش سازمان ها با ترک همکاری کارکنان و کاهش خطر از دست دادن حافظه ی شرکت به هنگام تعدیل نیروی انسانی می باشد.

سامانه :

این سامانه در دو فاز اجرا میگردد به دلیل اینکه هر دو فاز مکمل هم میباشد. فاز اول : این فاز از طریق وبسایت می باشد.فاز دوم : این فاز از طریق نرم افزار تحت گوشی می باشد که جهت استفاده آسان کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. این سامانه در بخش های مختلف که بعضی از بخش های آن به بخش های دیگر تقسیم می شود - بعنوان زیر شاخه - و هر کدام از این بخش ها جهت فرامین مختلف استفاده میشود.نمای ظاهری ورودی سامانه به صورت زیر میباشد شکل . - 1 - این سامانه پس از ورود دارای قسمت های مختلف به شرح ذیل می باشد شکل : - 2 -

·لغت نامه تخصوصی

·گفتگو

·انجمن متخصصین

·ایده و هم اندیشی

·تنظیمات

·اطلاعات

·اطلاعات پرسنلی

·آموزش

·درباره

·خروج

لغت نامه تخصصی :همچنین این لغت نامه بصورت روزانه یک کلمه را جهت یادگیری شما ارائه میدهد که جهت یادگیری راحت لغات تخصوصی می باشد شکل . - 3 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید