بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بومیسازی راهنمایی خانوادهها در جلسات مشاوره با تاکید بر آیات قرآن کریم است. روش تحقیق کتابخانهای با مطالعه منابع معتبر بود و دادهها با روش توصیفی- تفسیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که - 1 خانواده یک بنیان مستحکم و قوی است، - 2 مهمترین ملاکهای همسرگزینی عبارتند از دینداری، شرافت خانوادگی، عیب پوشی، سنخیت با یکدیگر و اخلاق نیکو، - 3 مهمترین انگیزههای مناسب ازدواج عبارتند از حفظ عفت، دستیابی به آرامش و بقای نسل، - 4 برخی از مهمترین مهارتهای همسرداری عبارتند از عدم فخرفروشی، عفو و گذشت، مشورت با بزرگان، صله رحم، وفاداری به همسر و عفت و پاکدامنی، - 5 برخی از مهمترین توصیهها برای تربیت فرزندان عبارتند از عدم تبعیضگذاری، مراقبت از گفتار برای پیشگیری از نشان دادن راههای انحرافی بهطور ناخواسته، گذشت و چشم پوشی از خطا در صورت پشیمانی و هدایت اعتقادی، تربیت دینی و تعلیم آداب اجتماعی. بنابراین پیشنهاد میشود بر آموزههای قرآنی در کنار مباحث راهنمایی و مشاوره برای هدایت جلسات مشاوره ازدواج و خانواده تاکید شود.

واژههای کلیدی: راهنمایی، جلسات مشاوره، قرآن کریم.

مقدمه:

خانواده یک گروه کوچک است که اعضای آن از طریق ارتباط خونی یا ازدواج به هم مربوط می شوند؛ دارای اهداف مشابه هستند؛ تجارب و فرهنگ مشترکی دارند؛ و بین آنان مهر و علاقه وجود دارد. خانواده مهم ترین و ارزشمند ترین نهادهاست و بهنجاری یا نابهنجاری جامعه در درجه اول مربوط به شرایط خانواده هاست. در دین اسلام خانواده یک بنیان مقدس و مستحکم محسوب می گردد - نوابی نژاد، . - 1386خداوند در سوره فاطر آیه 11 می فرمایند : " خدا شما نوع بشر را نخست - مردی - از خاک آفرید و سپس از نطفه - آن مرد دیگری را - خلق کرد و بعد از آن، شما را جفت - مرد و زن - قرار داد - و دستگاه خلقت بشر را بر عشق و میل این دو به یکدیگر بنهاد - و آنچه زنان بار گیرند و بزایند جز به علم و اراده او نخواهد بود.

همچنین در سوره اعراف آیه 189 می فرماید: " او خدایی است که همه شما را از یک فرد بیافرید و از او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد. چون به او خلوت کرد باری سبک برداشت . پس آن بار حمل چندی - در رحم - بزیست تا سنگین شد که آن گاه هر دو - پدر و مادر - خدا را خواندند که ای پروردگار ما ، اگر به ما فرزندی صالح عطا کردی براین نعمت البته از شکر گزاران تو خواهیم بود - الهی قمشه ای ،. - 1385شفیع آبادی - 1392 - "راهنمایی را فرایند یاری دهنده ای می داند که از طریق یک سلسله فعالیت های منظم و سازمان یافته به رشد متعادل و همه جانبه انسان می انجامد و موجبات بهره گیری از حداکثر توان بالقوه را فراهم می آورد.

راهنمایی جنبه پیشگیری دارد و مشاوره در وهله اول بعد درمانی دارد. بدین معنی که از طریق راهنمایی از بروز مشکلات جلوگیری می شود و مشاوره به حل مشکل کمک می کند " . با توجه به این که ما مسلمانیم و قرآن کریم که هدایت کننده انسان هاست اصلی ترین روشنگر راه ماست بسیار مناسب است که در امر راهنمایی و مشاوره از آیات قرآن کریم استفاده کنیم . براین اساس در این مقاله آیات قرآن کریم درباره خانواده و شرایط تشکیل و حفظ آن مورد بررسی قرار گرفته است .خانواده های موفق باید سه شرط داشته باشند:

. - 1 ملاک های درستی برای انتخاب همسر در نظر گرفته شده باشد. ملاک های انتخاب همسر دو دسته هستند یکی ملاک هایی که برای شروع یک زندگی سعادتمند لازمند و دوم ملاک هایی که برای کمال و پیشرفت ضروری اند و موجب بهبود و تکامل زندگی می شوند و بستگی به سلیقه و موقعیت افراد دارند ؛ .

- 2انگیزه های ازدواج درست باشند. مثلا تکامل، حفظ عفت و پاکدامنی، سلامت و آرامش جسم و روان علت ازدواج باشند؛

. - 3 رفتار همسران با یکدیگر مناسب باشد. زن و مرد نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند. سعی در رفع نقاط ضعف خود و تقویت نقاط قوتشان داشته باشند. مسئولیت اعمالشان را بپذیرند و از مهارتهای ارتباطی مناسب برخوردار باشند - کلینی ، 1350 ؛ ستیر1 ، ترجمه بیرشک ، 1376 ؛ و مظاهری ، 1376 ، به نقل از آشتیانی و احمدی . - 1383

خداوند در قران کریم  به ملاک های انتخاب همسر مناسب اشاره می فرمایند :

. - 1 دینداری: خداوند در سوره تغابن آیه 14 در مورد اهمیت دینداری همسر انتخابی می فرمایند: "الا ای اهل ایمان بدانید که زنان و فرزندان شما هم برخی - که شما را از طاعت و جهاد و هجرت در دین بازدارند و مخالفت کنند آن ها - دشمن شما هستند از آنان حذر کنید - و دل از محبتشان برکنید - " . همچنین در آیه 222 سوره بقره می فرمایند:" با زنان مشرک ازدواج مکنید مگر که ایمان آرند و همانا کنیزکی با ایمان بهتر از زن آزاد مشرک است هرچند از حسن و جمال او به شگفت آئید".

- 2 شرافت خانوادگی: خداوند در سوره اعراف آیه 58 می فرمایند:" زمین پاک نیکو، گیاهانش به اذن خدا نیکو برآید و زمین خشن ناپاک بیرون نیاورد جز گیاه اندک و کم ثمر"

. - 3 عیب پوشی: خداوند در آیه 187 سوره بقره می فرمایند: " زنان جامه ستر و عفاف شما - مردان - هستند و شما نیز لباس عفت آنان هستید " ،

. - 4 سنخیت با یکدیگر : خداوند در آیه 26 سوره نور می فرمایند: زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشتکار ناپاک نیز شایسته زنانی بدین وصفند و بالعکس زنان پاکیزه ی نیکو لایق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه اند" . - 5اخلاق نیکو: خداوند در سوره نساء آیه 19 می فرمایند: " و به آنها - زنان - در زندگانی با انصاف و خوشرفتار باشید و چنان که زن دلپسند شما نباشد - اظهار کراهت مکنید که - بسیار چیزها ناپسند شماست و حال آن که خدا در آن خیر بسیاری برای شما مقدر کرده است " - الهی قمشه ای ،. - 1385برخی عوامل بر ازدواج اثر منفی می گذارند که عبارتند از:

. - 1ازدواج همسران بعد از تحمل یک زیان عمده

. - 2 فاصله گرفتن یک یا هر دو همسر از خانواده اصلی

. - 3 تفاوت سوابق و زمینه های خانوادگی همسران

. - 4 سکونت در محل بسیار نزدیک یا بسیار دور از خانواده اصلی

. - 5 وابستگی همسران از نظر مالی و عاطفی به خانواده اصلی،

- 6 ازدواج در سنین بسیار کم یا سنین بالا

. - 7 ازدواج بدون آشنایی کافی یا پس از دوره نامزدی طولانی

. - 8رابطه ضعیف همسران با برادر و خواهر یا والدین خود

. - 9 ناخوشایند بودن دوران کودکی یکی یا هر دو زوجین - گلادینگ2، ترجمه بهاری، بهرامی، سیف، و تبریزی، . - 1382

خداوند در قرآن کریم مهم ترین انگیزه ازدواج را حفظ عفت، دستیابی به آرامش، و بقای نسل دانسته اند و در سوره روم آیه 21 می فرمایند: "یکی از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میانتان رافت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز - که در حقیقت پایه زندگی و آسایش و خوشی و بقای نوع برآن است -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید