بخشی از مقاله

خلاصه

در این مطالعه سینتیک تجزیه زیستی فنول و سدیم سالیسیلات به صورت جداگانه و بهعنوان مخلوط دوتایی با استفاده از نرم افزار AQUASIM شبیه سازی شد. مشاهده شد که نتایج بدست آمده برای تغییرات غلظت فنول و سدیم سالیسیلات با زمان و همچنین تغییرات رشد سلولی برای هر کدام از این ماده مطابقت خوبی با نتایج تجربی دارد.

همچنین نتایج بدست آمده از نرم افزار نشان داد حذف فنول در 40 ساعت و حذف سدیم سالیسیلات در 75 ساعت انجام میگیرد. همچنین نتایج نشان داد مدت زمان فاز سکون برای رشد سلولی برای هر دو سوبسترا در حدود 30 ساعت است که با نتایج تجربی سازگار میباشد. علاوه بر این نتایج بدست آمده نشان داد میزان مهارکنندگی سدیم سالیسیلات برحذف فنول بیش تر از تاثیر متقابل فنول بر سدیم سالیسیلات است و مهارکنندگی ها با توجه به نسبت ضرایب از نوع رقابتی و غیر رقابتی است.

1 مقدمه

تجزیه میکروبی یکی از روشهای حذف آلاینده های محیط زیست است که طی آن ریزاندامهایی مثل باکتری ها، قارچ ها و جلبک های میکروسکوپی از این آلاینده ها به عنوان منبع کربن استفاده می کنند .[1] از جمله باکتری هایی که در تجزیه بیولوژیکی نقش دارند باکتری های Pseudomonas putida هستند که جزو باکتری های گرم منفی، هوازی اجباری بوده و متابولیسم های هوازی دارند.

همچنین این باکتری ها کموتروف هستند که انرژی مورد نیاز خود را از واکنش های اکسیداسیون Bاحیا تامین میکنند 3]،.[2 از آلایندههای مهمی که در صنعت تولید میشود و اثرات زیان باری بر محیط زیست دارد ترکیباتی مثل سدیم سالیسیلات، فنول و مشتقات آن را می توان نام برد .[4] از اینرو رو در این مقاله بر روی این دو ماده بررسی سنتیک رشد سلولی انجام گرفته است با استفاده از نرم افزار AQUASIM شبیه سازی شده است.

توصیف ریاضی دقیق سوختوساز ریزاندامگانها بسیار پیچیده بوده و برای فعالیتهای عملی و صنعتی غیرقابل استفاده هست، زیرا بسیاری از مکانیسمهای سوختوساز ریزاندامگانها، ناشناخته بوده و یا با آزمایشهای تجربی قابلاندازهگیری نمیباشند .[5] بااینحال با سادهسازی شرایط واقعی، میتوان مدل ریاضی مرتبط با سینتیک ریزاندامگانها را در شرایط مختلف به دست آورده و ارزیابی نمود. یکی از مباحث مهم در بررسی سنتیک رشد سلولی این ترکیبات در حضور هم مهارکنندگی رشد سلولی است که بر پیچیده بودن سنتیک رشد سلولی میافزاید لذا در این مقاله هدف این است نتایج بدست آمده از آزمایشات تجربی را با استفاده از نتایج بدست آمده از نرم افزار AQUASIM مقایسه کرد.

.  2 مهارکنندگی رشد سلول

.1-2 مهار کنندگی در سیستم های تک سوبسترایی - single substrate -

مهار کنندگی رشد سلولی ممکن است توسط عواملی توسط عواملی غیر از عوامل مهار کننده ی ویژه آنزیمی صورت پذیرد .سوبسترا یا محصولات نیز ممکن است باعث مهار کنندگی رشد سلولی شوند . اندروز [ 6 ] معادله ای را بر اساس مدل هالدن برای مهارکنندگی سوبسترا ارائه کرده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید