بخشی از مقاله

چکیده

آنومالی آهن بغل بید یکی از آنومال های شرقی معدن سنگان استکه بین طولهای جغرافیایی ً56َ° 27 60تا ً5َ60 ° 29و عرضهای جغرافیایی ً50َ34 ° 26تا ً50َ 34 ° 27 واقع شده است. کانی زایی آهن در آنومالی های شرقی بیشتر به صورت رگه رگچه ای همراه سنگ های دگرسان شده می باشد در حالیکه کانی زایی آهن در منطقه بغل بید در یک لایه چین خورده اتفاق افتاده است.. هدف از ارائه این مقاله بارز سازی اکسید های آهن در منطقه بغل بید با استفاده از نسبت باندی وآنالیز مولفه اصلی در تصاویر ماهوارای لند ست 8 و بررسی صحت روش استفاده شده با مطالعات صحرایی است.

مقدمه

کانسارسنگ آهن سنگان خواف در 300کیلومتری جنوب شرق مشهد، و 43کیلومتری جنوب شرق خواف بین طولهای جغرافیایی60 °24 ´ تا 60°45 ´ و عرض های جغرافیایی34 °26 ´تا 43 °33 ´واقع شده است. مهم ترین ناهنجاریهای سنگان شامل آنومالی های باختری - ,, - A, , B, A مرکزی C - جنوبی , C شمالی, دردوی و باغک - وخاوری - بغل بید, سم اهنی,معدن جو, غار محل, فرزنه وسنجدک - است با توجه به اینکه معدن سنگان خواف از بزرگترین پروژهای معدنی در شرق ایران است مطالعات زیادی در منطقه ودر بخش های مختلف ان انجام شده است اما آنومالی های خاوری در این بین کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است و شناخت این آنومالی ها به عنوان ذخایر احتمالی مناسب ضروری است. یکی از این انومالی ها کانسار بغل بید می باشد که تاکنون مطالعه ای در آن صورت نگرفته است.

زمین شناسی

مجموعه معادن سنگان طبق تقسیم بندی اقا نباتی - - 1383 در محدوده خرد قاره ایران مرکزی ودر شمال شرق بلوک لوت قرار می گیرند. کانسار سنگان در نقشه زمین شناسی 1:250000تایباد - علوی نائینی، - 1361 قرار میگیرد. کریم پور - - 1382 این منطقه را بخشی از یک کمربند ماگمایی بنام خواف-کاشمر-بردسکن معرفی کرد. این کمربند به طور عمده از سنگهای آتشفشانی اسیدی تا حدواسط و گاه مافیک با سن ترشیری تشکیل شده است.

کانسار بغل بید در جنوب آنومالی باغک در کوه زنگی قرار دارد - شکل. - 1 واحد هایی که در نقشه چهارگوش تایباد برای این کوه معرفی شده شامل : داسیت ها، توف ، ریولیت و آندزیت است.که زمین شناسی منطقه عمدتا شامل واحد های گرانودیوریت کوارتزدار است. برش ها ، ماسه سنگ ، توف ها هم به صورت پراکنده در منطقه قابل مشاهده هستند کانی زایی آهن به شکل لایه ای بین واحدهای گرانودیوریتی با کنتاکت شارپ رخ داده است اما تمام واحدهای سنگی آغشتگی به اکسید آهن را دارند.

شکل-1 نقشه زمین شناسی منطقه، اقتباس از نقشه 1/250000 تابباد - منطقه مورد مطالعه داخل کادر قرار دارد - . روش مطالعه

در این تحقیق ما از تصویر لندست 8 برای سنجش از دور استفاده کرده ایم ماهواره لندست 8 ، در تاریخ 11ژانویه سال 2013به فضا پرتاب شد. این ماهواره دارای 2سنجنده و 11باند می باشد که 9باند با طول موج کوتاه، مربوط به سنجنده OLIو 3باند با طول موج حرارتی آن مربوط به سنجنده TIRSمیباشد - . - USGS, 2013 داده های لندست چندین سال است که برای مطالعه محیط های خشک و نیمه خشک حاوی اکسید آهن به کار برده میشود

در این تحقیق از تصویرسنجنده OLIماهواره لندست در سال 2015با شماره گذر و عبور 36- 158استفاده گردید. برای انجام این تحقیق بعد از انجام مراحل پیش پردازش IA Reflectance تصاویر ماهواره ای لندست8
، روش نسبت باندی و آنالیز مولفه اصلی برای شناسایی اکسید های آهن با نرم افزار envi 4/5 انجام شده ، تفسیرشد ودر نرم افزار GIS از تصاویر نهایی خروجی گرفته شد است.

بحث

الف- نسبت باندی

نسبت گیری باندی ممکن است اطلاعات منحصر به فردی از سطح زمین در اختیار پژوهشگر قرار دهد که در هیچ تک باندی وجود ندارد - . - Jensen, 1996 جهت شناساییی مناطق دارای پتانسل بالای کانیهای اکسید آهن از نسبت باندی 4/2 سنجنده OLI استفاده شده است. کانیها باند 2 سنجنده OLI بیشترین جذب آهن و در باند 4 بیشترین بازتاب آهن را دارد و چون باند بازتابی در صورت وباند جذبی در مخرج قرار دارد مناطق دارای اکسید آهن وکانی های آهن داربه رنگ روشن بارز می شود. نحوه گسترش کانیهای اکسید و هیدروکسید آهن به صورت پیکسلهای روشن در شکل 2 نمایش داده شده است.

شکل -2 حاصل از نسبت باندی 4/2 برای بارزسازی اکسید آهن - محدوده کانسار بغل بید داخل کادر قرار دارد - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید