بخشی از مقاله

چکیده

امروزه استفاده از رایانه و سیستم های نرم افزاری و مخابراتی در صنایع دفاعی امری انکار ناپذیر است . از این رو استفاده از این سامانه ها زمینه ی برای ایجاد اختلال می باشد. استفاده از سیستم های نرم افزاری در سامانه های هدایت موشکی از قبیل سامانه های هدایت با کنترل از راه دور، هدایت از طریق آشیانهیابی، هدایت تلویزیونی و هدایت راداری را می توان نام برد.

ایجاد اختلال و خرابی در این سامانه ها مسلمأ با خسارات سنگین و همینطور ایجاد جنبه های منفی در امنیت کشور همراه است. در این مقاله با معرفی انواع سیستم های کنترل و هدایت موشکی و بررسی راه های ایجاد اختلال و با توجه به تجربیات نفوذ و اختلال در سامانه موشکی پاتریوت و جاسوسی از مناطق نظامی و صنایع مهم کشور، ضرورت ایمن سازی سامانه های نرم افزاری کنترل و هدایت موشکی در مقابل اختلال و نفوذ را بیان نموده ایم .

مقدمه

امروزه استفاده از رایانه وسیستم های نرم افزاری و مخابراتی در تمامی صنایع امری انکار ناپذیر است. صنایع دفاعی نیز از این امر مستثناء نبوده و برخی از سامانه های نظامی وابسته به تکنولوژی رایانه می باشند . از این رو استفاده از رایانه در صنایع و سامانه ها راهی برای نفوذ غیر قانونی ایجاد میکند، که این امر در صنایع دفاعی امری بسیار نگران کننده است .

استفاده از رایانه ها و سیستم های نرم افزاری در برخی از سامانه های هدایت موشکی از قبیل سامانه های هدایت با کنترل از راه دور، که در این روش کامپیوتر هدایت گر و ردیاب هدف در ﻻنچر پرتاب موشک قرار گرفته است و سامانه های هدایت از طریق آشیانهیابی، بخشی از ردیاب هدف است و هر دو در موشک قرار گرفته اند را می توان نام برد . از آنجا که ایجاد اختلال و خرابی در این سیستم ها مسلمأ با خسارات سنگین و جبران ناپذیری همراه است، همینطور در ایجاد جنبه های منفی در قدرت دفاعی و امنیت کشور تأثیر فراوانی نیز دارد.

با مکانیزه تر شدن و هوشمندتر شدن تجهیزات نظامی و نیاز این تجهیزات به سیستم های نرم افزاری و مخابراتی مارا مجاب میکند برای ایجاد امنیت نرم افزاری و اتخاد اقدامات پیشگیرانه در مقابل هرگونه اختلال و نفوذ در این سیستم ها راهکارها و مجموعه اقدامات سخت افزاری و نرم افزاریی را اتخاذ نماییم . قطعا اینگونه اقدامات در حفظ امنیت در کشور و توسعه سامانه های موشکی و پاسداری از خون شهدا بلاخص سردار شهید تهرانی مقدم در کشور خواهد بود.

کاربردهای رایانه در هدایت و کنترل موشک ها

انواع هدایت موشکی

روشهای هدایتی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد : موشکهایی که فقط برای رسیدن به یک موقعیت مکانی مشخص هدایت می شود و دوم موشکهایی که به سوی یک هدف می روند. سیستم های هدایتی گروه اول فقط توانایی اصابت به یک هدف ثابت را دارند اما از گروه دوم می توان علیه اهداف متحرک هم استفاده کرد . مهمترین روش هدایتی گروه اول ناوبری اینرسیایی است. این سیستم به دلیل دقت پایینی که دارد فقط در جنگ افزارهای استراتژیک مثل موشکهای بالستیک مورد استفاده قرار میگیرد که دقت قابل توجه چندان برای آنها مهم نیست.

در تمامی روش های هدایت گروه دوم که اغلب موشک های هدایت شونده از آن استفاده می کنند به سه سیستم فرعی نیاز است : .1ردیاب هدف .2 ردیاب موشک .3کامپیوتر هدایتگر.

نحوه ی توزیع این سیستم های فرعی در موشک یا پرتابگر موشک باعث می شود که این روش های هدایتی خود به دو دسته کلی دیگر تقسیم شوند:

·    هدایت با کنترل از راه دور :در این روش کامپیوتر هدایتگر و ردیاب هدف در لانچر پرتاب موشک قرار گرفتهاست.

.    هدایت از طریق آشیانهیابی :در این روش کامپیوتر هدایت گر بخشی از ردیاب هدف است و هر دو در موشک قرار گرفتهاند.

کنترل از راه دور

در این سیستم خط سیر موشک را اپراتور از طریق امواج رادیویی یا سیم مشخص می کند. پس معمولا به رادار و رادیو و یا یک ارتباط سیمی بین اپراتور و موشک نیاز است . چون باید راهی برای انتقال اطلاعات از سکوی پرتاب به موشک وجود داشته باشد.

آشیانه یابی فعال

آشیانهیابی فعال با استفاده از یک سیستم راداری انجام می شود که بر روی موشک قرار گرفتهاست. رادار اطلاعات هدف را به دست آورده و مسیر حرکت موشک را با توجه به آن مشخص می کند. از آنجا که برای افزایش دقت رادار به آنتن بزرگتری نیاز است و با توجه به این نکته که اهداف کوچک بازتاب راداری کمتری دارند و همچنین با در نظر گرفتن هزینه زیاد این سی ستم، این نوع موشکها فقط برای حمله به اهداف بزرگ و باارزش کاربرد دارند . برای مثال موشک های ضدکشتی معمولا از این سیستم هدایتی استفاده میکنند. موشکهای هوابههوای مثل آمرام، ایم-54 فینیکس و آر-77 هم این سیستم هدایتی را به کار میگیرند

آشیانهیابی نیمه فعال

در این روش یک رادار در سکوی پرتاب موشک یا جای دیگری هدف را مورد تابش امواج خود قرار داده به اصطلاح روی آن قفل میکند. موشک هم به یک دریافت کننده امواج رادار مجهز شده تا وقتی بازتاب امواج رادار به آن رسید به سوی منبع انعکاس برود . از آنجا که در این سیستم نیازی به قرار دادن رادار در موشک نیست وزن و هزینه ساخت موشک به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. و این باعث شده که این روش در موشکهای هوابههوا و موشکهای سطحبههوا بسیار رایج باشد. نقطه ضعف این سیستم این است که هواپیمایی که چنین موشکی را شلیک میکند بایستی به دنبال هدف رفته و رادار خود را بر روی آن نگه دارد و این ممکن است آن را در خطر اصابت موشکهای گرمایاب آن هواپیما قرار دهد

آشیانه یابی انفعالی

آشیانهیابی فروسرخ یک سیستم انفعالی است از این جهت که موشک با دریافت امواج فروسرخ ساطع شده از هدف برای تشخیص و اصابت به آن استفاده میکند. این روش که به »هدایت گرمایاب« هم معروف است برای اهدافی که گرمای زیادی را از خود ساطع میکنند مثل موتورهای جت بسیار کارساز است و تا حد کمتری علیه خودروهای زمینی هم کارایی دارد  . در این روش به یک دوربین تلویزیونی برای تصویربرداری نیاز است تا با گرمانگاری از محیط پیش روی موشک محل انتشار گرما را مشخص کند

موشکهای گرمایاب فقط در مسافت های کوتاه قابل استفاده هستند و و اولین انتخاب برای موشک های سطح بههوا و هوابه هوای کوتاهبرد محسوب میشوند

عیوب و توان اختلال در سیستم های نرم افزاری هدایت و کنترل موشک

هدایت راداری نیمه فعال - آشیانه یاب نیمه فعال رادرای -

این روش هدایت که از اواسط دهه 50 بر روی موشکهای هوا به هوا و زمین به هوا نصب شد در واقع به تکمیل رادارهای داپلر به وجود آمد. در این موشکها، ابتدا رادار جنگنده و سایت پدافند هوایی بر روی هدف قفل شده و پس از شلیک موشک، رادار کوچک موشک امواج منعکس شده از هدف را دنبال کرده و با تصحیح مسیر ، خود را به هدف می رساند .این روش هدایت این امکان را به خلبان می داد تا با استفاده از موشکهای هوا به هوای میان برد و یا دور برد اهداف مورد نظر خود را از فاصله بیش از 18 کیلو متر با شلیک یک یا دو موشک مورد هدف قرار داده و از درگیری پر التهاب و پیچ در پیچ در جنگ نزدیک هوایی خودداری کند .

از جمله عیوب این روش هدایت این است که برای رسیدن موشک به هدف باید تا آخرین لحظه اصابت، رادار هدایت کننده بر روی هدف قفل باشد و به هر دلیلی که امواج رادار به موشک نرسند مانند مانور جنگنده شلیک کننده و یا کم شدن انرژی رادار موشک به هدف برخورد نمی کند . در این روش هرگونه اختلال و پارازیت و یا ایجاد نویز های مصنوعی در سیستم های راداری و هدایتگر باعث گم شدن هدف و در نهایت شلیک ناموفق می گردد .

در ضمن می توان با استفاده از سیستم های جنگ الکترونیک و ایجاد اختلال، مانع رسیدن امواج رادار جنگنده به موشک شد . امروزه دیگر موشک های هوا به هوا با این روش هدایت تولید نمی شوند ولی ساخت موشک های پدافندی با این روش همچنان ادامه دارد. موشک های هوا به هوای اسپارو آمریکایی و آر 27آر روسی و موشک های زمین به هوای هاوک و پاتریوت آمریکایی از جمله موشک های هدایت راداری نیمه فعال معروف جهان هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید