بخشی از مقاله

چکیده

بررسی تیم کاری در سازمان به دلایل گوناگون حائز اهمیت است .اول آن که امروزه تیم های کاری یکی از اجزای مهم و تشکیل دهنده ی شرکت را تشکیل می دهند و دوم ، رفتار افراد درتیم های کاری متفاوت از مجموعه کاری است که هر یک از اعضاء به تنهایی انجام می دهند همچنین بسیاری از خبرگان چنین ادعا می کنند که موفق ترین سازمانهای آینده، آنهایی هستند که تیم های کاری خود کنترل و چابک تر دارند.

هدف این مقاله بررسی رابطه تداوم استفاده از متدولوژی چابک و خود کنترلی تیم های توسعه نرم افزار در شرکت تولید نرم افزار کسرا می باشد. جامعه آماری این تحقیق 120 نفر کارکنان بخش تولید نرم افزار هستند که تعداد 92 نفر به عنوان نمونه طبق جدول مورگان در نظر گرفته شده است. پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه چابکی و خودکنترلی تیم ها با آلفای کرونباخ ./89 می باشد. داده ها از طریق نرم افزار SPSSو روش رگرسیون برای پاسخ به فرضیه تحقیق تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنا دار میان تداوم استفاده از متدولوژی چابک و خودکنترلی تیم های توسعه نرم افزار است.

مقدمه

دنیای امروزی دنیای تحولات و تغییرات مداوم وعصر عدم تداوم هاست که بر سازمان ها تاثیر عمیقی دارند. لذا ضرورت دارد سازمان بصورت مستقیم یاغیرمستقیم برای حفظ، بقا وتداوم حیات خود با تغییراتی که سازمان را با تهدید مواجه می نمایند تطبیق یابد - . - Yeh,2014 نظام سازمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بدون تغییر، مدیریت این نظام قادر نخواهد بود سازمان را مطابق با آنچه اهداف سیاست های سلامتی ایجاب میکند، تغییر داده و متحول سازد - . - strude,2012 امروزه تمامی جوامع به دنبال به کاربردن روشهای نوین بهبود در فرایندهای کمی و کیفی به منظور پیشرفت و مزیت رقابت هستند.

ایجاد، حفظ و بالاتر از آن، ارتقاء بهره وری کارکنان مهمترین عوامل موثر بر افزایش کیفیت محسوب می شود. خود کنترلی نیز در سازمان باعث افزایش کیفیت می گرد Alias &Akasah ,2012 - - ، با افزایش تغییر در محیط کسب و کار و رقابتی تر شدن آن، سازمانها به سیستم تولیدی نیاز پیدا می کنند که بتوانند به کمک آن به تمامی نیازهای مشتریان پاسخ دهند. مشتریان همواره خواهان محصولاتی با کاربرد بیشتر و متنوع تر بوده و تمایل دارند آنها را با سرعت هرچه بیشتر دریافت کنند.

سازمان های کنونی در محیطی فعالیت می کنند که تغییرات سریع آن، آنها را ملزم به داشتن استراتژی های انطباق پذیر می کند. در واقع این مشکل که سازمانها چگونه می توانند در محیطی پویا و غیر قابل پیش بینی موفق شوند، موضوعی است که به عنوان مهم ترین چالش دنیای امروز شناخته می شود .هرچند راه کارهای مختلفی مثل تولید بهنگام، مهندسی مجدد، سازمان های مجازی و شبکه سازی معرفی شده اند، اما چابک گشتن سازمان از محبوب ترین آنها است.

در محیط های متلاطم امروزی، چابکی تبدیل به قابلیت مهمی شده است که تاثیرات بسیاری بر عملکرد سازمان دارد. نرم افزارهای کامپیوتری بسیار متنوع هستند و هر کدام از آنها ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و معیارهای موفقیت در آنها متفاوت است فرایند تولید و توسعه نرم افزارذاتاً یک فرایند بی نظم و پر هرج و مرج است. برای نظم دادن به این فرایند، متدولوژی های توسعه نرم افزار مطرح شده اند Liberman, 2014 - - .

با توجه به ماهیت نرم افزارها که بسیار تغییرپذیر و متفاوت است ما باید روش انعطاف پذیری را برای توسعه آنها برگزینیم، روشی که بتواند خود را با پروژ ه های نرم افزاری مختلف همگام و هماهنگ کند - . - Yeh, 2014 در این مقاله به منظور ادامه فعالیت شرکت ها به صورت حرفه ای تر و حتی ورود به صحنه رقابت خارجی در این صنعت موضوع خود کنترلی در تیم های توسعه نرم افزار ضروری به نظر می رسد. تحقیق پیش رو در پی پاسخ دادن به این فرضیه است که میان استفاده از متدولوژی چابک و خود کنترلی تیم های کاری توسعه نرم افزار در شرکت تولید نرم افزار کسرا، رابطه ای وجود دارد.

ادبیات تحقیق

تولید چابک واژه نوینی است که نشان دهنده توانایی های یک سازمان در مواجهه با تغییرات مستمر بوده و باعث هزینه های تولیدی کمتر، افزایش سهم بازار، ارضاء نیازمندی های مشتریان، تسهیل و تسریع ارائه محصولات جدید، حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده و افزایش توان در تولید رقابتی می شود. چابکی در زمینه توسعه نرم افزار بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع این موضوع که چنین صنعتی چگونه می تواند محصولاتی ارزان تر و با کیفیت تر را زودتر به مشتریان عرضه کند علاقه بسیاری را به خود جلب کرده و منجر به ایجاد متدولوژی هایی شده که تاثیر بسیاری بر شیوه تولید نرم افزار در سراسر دنیا گذاشته اند، متدولوژی هایی هستند که به توسعه نرم افزار به شیوه چابک معروف شده اند.

مطالب بسیاری در خصوص گروه ها و تیم های کاری در ادبیات علمی نوشته شده است. بررسی تیم ها و گروه ها بیشتر بر مبنای علم پویایی گروه بنا نهاده شده است .ریشه های این علمنسبتاً جوان در جامعه شناسی و روان شناسی است .روان شناسان سال ها قبل عملکرد افراد را در گروه های کاری بررسی کرده بودند، در ابتدا لوین1 بنیان گذار جنبش مطالعه علمی گروه ها، از اصطلاح پویایی برای توصیف فرایندهای پیچیده اجتماعی درون گروهی استفاده کرد. پویایی گروه عبارتست از رشته ای تحقیقاتی که هدف آن پیشبرد دانش انسان در مورد گروه ها، قوانین تکوین و تحول آن ها و روابط متقابل گروه ها با افراد و دیگر گروه ها است و سپس مبحث نوین چابکی تیم های کاری مطرح گردید.

خصوصیات تیم ها از دیدگاه تامپسون2 برای تیم ها پنج خصوصیت کلیدی تعریف می شود. نخست، تیم ها برای دستیابی به یک هدف مشترک به وجود می آیند، تیم ها خروجی هایی تولید می کنندکه اعضاء مسئولیت جمعی در قبال آن داشته و به صورت جمعی پاداش می گیرند. دوم، اعضای تیم برای دستیابی به اهداف مشترک به یکدیگر وابسته اند، و به هم وابستگی نشانه کار تیمی است. سوم، تیم در طی زمان،نسبتاً پایدار است، در طول یک مدت زمان طولانی که برای رسیدن به اهداف کفایت می کند اعضای تیم از ثبات برخوردار هستد.

چهارم، اعضای تیم قدرت و اختیار مدیریت کار خود و فرایندهای درونی کار تیم را دارا هستند .اعضای آن ها قادرند شیوه ی انجام کار خویش را مشخص کنند. در نهایت تیم ها در زمینه ی یک سیستم بزرگتر اجتماعی فعالیت می کنند. آن ها در یک سازمان بزرگتر و در کنار سایر تیم ها کار خود را انجام می دهند و به علاوه اغلب برای جذب منابع به محیط خارج از تیم وابسته هستند و البته این رابطه متقابل است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید