بخشی از مقاله

چکیده

کارآفرینی، مفهومی است که همواره همراه بشر بوده و به عنوان یک پدیده نوین نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است، به طوری که در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است، از این رو تضمین حیات و بقاء کشورها نیازمند نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جد دی می باشد.کارآفرینی تأثیر مستقیمی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم دارد. هر چه یک جامعه بیشتر در فعالیتهای کارآفرینی شرکت کند، سریع تر به توسعه اقتصادی و اجتماعی دست می دیاب.. بنابر این با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی ضرورت توسعه کارآفرینی در سازمان ها می پردازیم.

مقدمه

مفهوم کارآفرینی مفهوم مبهم و چند بعدی است . و درک نقش آن در فرایند رشد نیازمند یک چهار چوب است؛ زیرا متغیرهای واسطه ای زیادی برای توصیف شیوه تاثیر آن بر رشد اقتصادی وجود دارد، که از جمله آنها می توان به نوآوری، تنوع ، عرضه و ورود و خروج شرکت ها یا همان رقابت اشاره کرد.

توسعه، همیشه مطابق روند های طبیعی اتفاق نمی افتد . یک کشور ممکن است منابع خوبی داشته باشد اما از آنها درستی استفاده نشده و یا بلا استفاده مانده باشد استفاده از منابع تولید، کالاهای اقتصادی و رشد و توسعه از طریق فعالیت های کارآفرینانه امکان پذیر است. وجود کارآفرینان و فرایند کارآفرینی به طور کلی برای هر جامعه دارای سه نو ع منفعت می باشد که عبارتند از :ٌ- رشد اقتصادی ٍ- افزایش بهره وری َ- خلق تکنولوژی، محصولات و خدمات جدید که با توجه به اهمیت موارد فوق در این مقاله به بررسی ضرورت توسعه کارآفرینی در سازمان می پردازیم

مفهوم کار آفرینی

کارآفرینی به عنوان سمبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری بوده و کارآفرینان پیشگامان موفقیت های تجاری در جامعه هستند . توانایی آنها در بهره گیری از فرصت ها، نیروی آنها در نوآوری و ظرفیت آنها در قبال موفقیت، به عنوان معیارهایی هستند که کارآفرینی نوین به وسیله ی آنها سنجیده می شود . کارآفرینان از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارآیی، ایجاد شغل، رقابت، بهره برداری و تشکیل شرکت های جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند . بنابراین اعتقادی، در جوامع لازم است که انقلاب کارآفرینی رخ دهد . این انقلاب در قرن حاضر، اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد

کارآفرین کسی است که برای ایجاد و رشد یک سرمایه گذاری جدید مسئولیت و ریسک های آن را می پذیردو در مقابل، از پاداش آن بهره مند می شود. واژه کارآفرینی همواره با تلاش های یک فرد همراه است که علیرغم شانس کم موفقیت، توانسته با تغییر نگرش، به موقعیتی بزرگ دست یابد و کار آفرینی فرایندی فرایندی است که در آن یک عامل یا کارآفرین در رخداد کارآفرینی شرکت می کند .یک رخداد در حقیقت، تحقق یک ایده، مفهوم، خدمت، محصول یا عمل نوآورانه است. عامل، فرد یا گروهی است که مسئولیت به بار نشستن رخداد را بر عهده دارد

کارآفرینی به مفهوم عام فرایندی است که طی فرصت های تجاری برای تولید کالا و خدمات آینده کشف، ارزیابی و بهره برداری شود . این فرایند شامل تمام وظایف، فعالیت ها و اعمالی است که در راستای کشف وبهره برداری از فرصت تجاری جدید و تاسیس سازم ان جدید انجام می شود

کارآفرینی روند شکل گیری تفکرات تولید ارزش افزوده از طریق تولید کالا، خدمات و یا هرگونه خروجی اقتصادی که به همراه خود ایده سازی و خلاقیت های ذهنی، فرصت شناسی - کشف فرصت ها - ، ابتکار عملی، پشتکار و سخت کوشی را داشته باشد، کارآفرینی گویند. فرایندی که بتواند با استفاده از خلاقیت چیز نویی را همراه با ارزش جدید، با استفاده از شناخت، منابع و به کارگیری ریسک در زمان مشخص کارآفرینی می گویند کار آفرینی از ِ عامل تشکیل شده است:

 خلق یک چیز نو، با ارزش نو. ٍ- شرکت دادن منابع انسانی خلاق.

پذیرش ریسک در راه کسب موفقیت بازرگانی.

 داشتن هدف کسب و کار به عنوان یک عنوان همیشگی. ِ- نوآوری در مقابل تغییرات آزار دهنده

سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی

سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی را می توان به پنج دوره تقسیم کرد:

دوره اول : در این مرحله دوره به صاحب پروژه های بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروژه ها همانند ساختن کلیسا، قلعه ها ، تاسیسات نظامی و .... از سوی دولت های محلی به آنها واگذار گردید، کارآفرین اطلاق می شد.

ٍ-دوره دوم  : این دوره ه مزمان با شروع انقلاب صنعتی اروپا بودو مخاطره پذیری به تعری کارآفرینی اضافه شد .تعریف کارآفرین این دوره شامل افرادی مانند بازرگانان، صنعتگران، ودیگر مالکان خصوصی می شد

َ- دوره سوم : در این دوره کارآفرین فردی است که مخاطره می کند و سرمایه مورد نیاز خود را از طریق وام تامین می کند. بین کار آفرین و تامین کننده سرمایه - سرمایه گذار - مدیر کسب و کار در تعاریف این دوره وجود دارد.

َ-دوره چهارم - دهه های میانی قرن بیستم میلادی - : در این دوره محصول نوآوری شامل خلق محصولی جدید، ایجاد نظام و توزیع جدید، با ایجاد ساختار سازمانی جدید به عنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است.

دوره پنجم - دوران معاصر - : در این دوره همزمان با ایجاد موج ایجاد کسب و کار و روند کارهای کوچک و رشد اقتصادی و نیز مشخص شدن نقش کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این سازو کار، توجه زیادی به این مفهوم شد. و در این دره روان شناسان، جامه شناسان، و دانشمندان و محققین علوم مدیریتی نیز به ابعاد مختلف کارافرینی و کار آفرینان توجه کردند.

 اهمیت و ضرورت کارآفرینی:

کارآفرینی مفهومی وسیع و چند بعدی است که در حال حاضر با توجه به تغییرات و تحولات وسیعی که در عرصه های اقتصادی و اجتماعی روی داده نیاز به کارکنان دانشگر در سازمان ها، اهمیت توسعه منابع انسانی،گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات و ... و همچنین اثرات و پیامدهای آن، مورد توجه جدی قرار گرفته است .هیجان کارآفرینی در همه ابعاد رفتارهای اقتصادی اجتماعی نفوذ کرده است

کارآفرینی به معنی خلق و کاربرد ایده ای جدید، ساختن موادی تازه ای کشف روشی جد دی برای انجام کار، ایجاد شغل تازه و غیره می باشد و این شرایط و ویژگیها به وجود نمی آیند مگر اینکه نوعی فرهنگ پیشرفت و نوآوری بر سازمان حاکم باشد که افراد را به نوعی دیگر اندیشیدن وا دارد و نوعی تعهد نسبت به این ارزشها را در او به وجود آورد - زارع خلیلی و چوپانی، ًٌَِ - و از جمله دلایل توسعه کارآفرینی در سازمان می توان موارد زیرا را نام برد.

کارآفرینی موجب گردآوری پس اندازهای عمومی بی هدف و سرگردان می شود و تشکیل سرمایه را بهبود می بخشد

کارآفرینی منجر به توسعه ی متوازن منطقه ای و باعث کاهش تمرکز اقتصادی در جامعه می شود.

کارآفرینی منجر به توزیع مجدد ثروت، درآمد وحتی قدرت سیاسی به صورت عادلانه در جامعه می شود.

کارآفرینی، منابع، سرمایه ها، و مهارت ها را ممکن است بی استفاده بی سرگردان باقی مانده باشند، به طور موثر به تحرک وا می دارد. ِ- کارآفرینی موجب افزایش منافع و سرمایه اجتماعی از طریق دولت می شود و تجارت خارجی را که جزء مهم ی از توسعه ی اقتصادی کشورهاست، ارتقا می دهد.

- انواع کار آفرینی

اگر فرایند کارآفرینی به وسیله فردی مستقل از سازمان خاص سازماندهی شود، فرایند کارآفرینی فردی نامیده می شود. کارآفرینی سازمانی خود بر دو نوع است : کارآفرینی در سازمان و کارآفرینی توسط سازمان.

کارآفرینی در سازمان به معنی آغاز فعالیت اقتصادی جدید یا دیگر گرایشات و فعالیت های نوآوری توسط فردی یا گروهی از افراد به عنوان عضوی از سازمان، در درون سازمان موجود است . این سازمان ، سازمان مادر نامیده می شود . به فرد یا افرادی که به فعا لیت کارآفرینی اقدام کرده است، کارآفرینی سازمانی گفته می شود. - همتی ، ٌََْ - در جایی دیگر کارآفرینی به موارد زیر دسته بندی شده است

کارآفرینی خصوصی: از فعالیت های اقتصادی و سودآور در بخش خصوصی به وجود می آید و می تواند به عنوان کارآفرینی درون سازمانی یا کار آفرینی کسب و کارهای کوچک هم تعریف شود.

کارآفرینی درون سازمانی: فعالیت کارآفرینانه ای است که داخل شرکت اتفاق می افتد . کارآفرینی درون سازمانی پلی است بر شکاف میان علم و بازار - به مرحله عمل درآوردن ابداعات - . کسب و کارهای موجود ، منابع مالی، مهارت های تجاری و سیستم ها بازاریابی و توزیع متعدد برای تجاری سازی نوآوری به همراه دارد.

کارآفرینی دولتی: فعالیت نوآورانه ای است که در بخش عمومی ضروری و لازم به نظر می رسد. کارآفرینی دولتی به ندرت و در صورتی که از درون سازمان نشات بگیرد به عنوان کارآفرینی درون سازمان تعریف می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید