بخشی از مقاله

طراحي سيستم پيام متغيرخبري چند عامله ، جهت بهبود رفتار رانندگان و انطباق بيشتر با اطلاعات انتشار يافته
چکيده
با توسعه فن آوريهاي حمل و نقل هوشمند، پيام متغير خبري به صورت گسترده اي مورد استفاده جهت هدايت رانندگان و مديريت ترافيـک پويا ميباشد. دراين مقاله يک رويکرد راننده محور براي مدلسازي رانندگي و بهينه سـازي مسـير پيشـنهادي توسـط مـديريت VMS ارائـه شده است . اين ترکيب از مزاياي يک سيستم چند عامله ، اطلاعات بلادرنگ ترافيک ، پيش بينيهاي ترافيک و پيش بيني رفتار رانندگان جهـت انطباق بيشتر رانندگان با اطلاعات انتشار يافته توسط پيام متغير خبري استفاده ميشود. تجزيـه و تحليـل و پـيش بينـي رفتـار راننـدگان از طريق مدل هاي انساني به عنوان يک گام مهم در توسعه سيستم هاي پيام متغير خبري مي باشد؛ با اين اطلاعات مي تـوان راننـدگي راحـت تر و قابل اعتماد تري نيز داشت .
کلمات کليدي :
سيستم هاي حمل و نقل هوشمند، پيام متغير خبري، مديريت حمل و نقل ، سيستم چند عامله ، مديريت ترافيک ، مدل انتقال سلولي.


١) مقدمه
سيستم هاي حمل و نقل هوشمند١، فناوري است که در حال حاضر براي بخش هاي جاده اي و حمل و نقل در سراسر دنيا به عنوان يک جايگزين مناسب براي ايجاد زيرساخت هاي جاده پذيرفته شده است ، اين فناوري منافع قابل توجهي در زمينه کاهش تراکم ترافيک ، بهبود بهره وري اقتصادي و افزايش کيفيت محيط زيست دارد.(٢٠١١ Dia and Panwai).
با توجه به تراکم جدي ترافيک در برخي از ساعات شبانه روز بخصوص در هنگام رخداد يک حادثه از استراتژيهاي مديريت سيستم حمل و نقل هوشمند جهت مقابله با افزايش تراکم ترافيک استفاده ميگردد؛ با توسعه سيستم هاي حمل و نقل 2 هوشمند، پيام متغير خبري با ارائه وضعيت ترافيک واقعي براي مردم و مسافران بهترين انتخاب را نشان ميدهد.( Shang (2007 and Huang
هدف از اين پژوهش ، بررسي اثرات اطلاعات انتشار يافته بر رفتار رانندگان و بهبود VMSميباشد؛ به منظور بهينه سازي مديريت حمل و نقل شهري و بين شهري ما پيشنهاد استفاده از عوامل نرم افزاري را داريم که به صورت خود فرمان ميتوانند بهترين مسير چندوجهي را براي مسافران پيدا نمايند و همچنين خواسته ها و ترجيحات آنان را ارضا نمايد.
مدل ارائه شده در مرحله اول ، محاسبات را براي چندين متغيرمربوط به ترافيک از قبيل پيش بيني رفتار رانندگان ، جريان ترافيک ، متوسط سرعت وسايل نقليه و پيش بيني هوشمند ترافيک انجام ميدهد. و در مرحله ي دوم پيامي توسط VMS به نمايش گذاشته ميشود که پيشنهاد يک مسير بهينه براي راننده است . باقيمانده مطالب اين مقاله بدين شرح سازماندهي شده است ؛ بخش دوم به بررسي کارهاي مرتبط و از پيش انجام شده درمورد تحقيقات پيرامون انطباق هدايت رفتار رانندگان و مطالعه مدل هاي رفتاري رانندگان ميپردازد؛ بخش سوم به پيشنهاد ما که همان سيستم VMS چند عامله است ميپردازد و جزييات بيشتري از آن را بازگو مينمايد.
٢) بررسي کارهاي مرتبط
١-٢) تحقيقات انطباق هدايت رفتار رانندگان
• بـر اسـاس يـک نظرسـنجي در Wisconsin اکثـر پاسـخ دهندگان به اهميت نظارت بر شرايط ترافيک بزرگراه ها ،گزارش تصادفات و آگاه ساختن مردم در مورد حـوادث غير مترقبه تاکيد دارند . از ٢١٧ نظرسنجي معتبر بـيش از ٦٥% از پاسخ دهندگان آشنا به VMSهستند . ٧٠% در مسيرهاي که VMSدارد سفر ميکنند . اين نتايج نشـان مي دهد کـه VMS در حـال حاضـر بـا ارائـه اطلاعـات ترافيک به صورت گسترده مورد استفاده قرار مـيگيـرد .
که نتايج آن در جداول زير آمده است .Lee, Choi et al 2004
جدول شماره ١ : تمايل به استفاده مسير جايگزين بر اساس نوعي از اطلاعات vms ( زمان عادي سفر ( ٣٠
دقيقه )(٢٠٠٤ .Lee, Choi et al)

جدول شماره ٢: پاسخ عمومي در مورد سودمندي اطلاعات در vms ( درجه مفيد بودن ، مفيد نيست ٠ : خيلي
مفيد ٤) (٢٠٠٤ .Lee, Choi et al)


جدول ٣ : دلايل سختي در ديدن . خواندن VMS (Lee, (Choi et al. 2004

جدول ٤ - نظارت عمومي در مورد مزاياي vms ( سطح بهبود، ٠ هيچ : ٤ خيلي زياد )

در بررسي از ١٠٠ راننده با سيستم هـاي هـدايت وسـايل نقليه نصب شده اين نتايج بدست آمـده اسـت %٧٠ از کساني که آشنا به مسير بودنـد خودشـان را بـا سيسـتم هاي هدايت نصـب شـده در جـاده ، انطبـاق داده انـد. در حالي که اين ١٠٠ راننده وقتي به مسير آشنا نبودند تـا ٩٠% مطابق با سيستم هدايت پيش رفتند. (Bonsall and Joint 1991)
• با بررسي از ٢٠ سيستم VMS در اروپا نشان داده شد که ٧.٤ % از رانندگان از سيستم هاي هدايت در شرايط عادي پيروي کرده انـد، در حـالي کـه در شـرايط خـاص ١٣% ، همچنـــين ٥% از راننـــدگان اطلاعـــات VMS را درک نکـرده انـد و بـالاي ١٠% بـه اشـتباه متوجـه شـده انـد . (Cummings 1994)
• اطلاعـات بدسـت آمـده از مانيتورينـگ VMS در طـول جاده در نزديکي بيرمنگام نشان داد که ٤٠-٢٧ درصد از رانندگان از اطلاعات سيستم هاي هدايت ، زماني که وقوع يک حادثه در مسير پيش رو را نشان ميداد از آن پيروي کردند اما زماني که VMS فقط اطلاعات ترافيک را بدون علت گزارش کرد فقـط ٥-٢ درصـد از راننـدگان پيـروي کردند . (١٩٩٥ Tarry and GRAHAM)
• در نزديکـي منطقه forth اسـکاتلند زمـاني کـه VMS ترافيک در جاده هاي جلوتر را نشان مـيدهـد فقـط ١٦% رانندگان از مسير جديد کـه توسـط VMS نمـايش داده شده است پيروي کردند. ( nezSeck-Tuoh-Mora, Marti )et al. 2012
• تحقيقات ميداني انجام شده در ٢ بزرگراه نشـان داد کـه تنها حدود ٢٠% از توصيه هاي VMS پيروي ميشوند اما زماني ک VMS راه پيش رو را مسدود نمايش مي دهـد
١٠٠% رانندگان از آن پيروي مي کنند . (Erke, Sagberget al. 2007 )
• از تجزيه و تحليل ٤٩٧ پرسشنامه معتبر در پکن در مورد تصميم گيري انطباق هدايت فرد اين نتايج بدست آمد .
%١٦.٩ از رانندگان مسير را تغيير دادند
٦٥.٤ % از رانندگان ممکن است مسير را تغيير دهند
١١.٥ % از رانندگان مسير را تغيير نمي دهند
٦.٢% از رانندگان نمي دانند چه کاري مي بايست انجام دهند.
(Zhou and Wu 2006)
• از مطالعه سيسـتم هـاي هـدايت پارکينـگ در شـهرهاي نالجينگ و شانگهاي بـه ايـن نتـايج رسـيدند کـه رفتـار رانندگان در جستجوي اطلاعـات راهنمـايي و همچنـين درک آنها با توجه بـه ويژگـي هـاي سـفر و خصوصـيات شخصي در ميان رانندگان متفاوت بـوده اسـت و ميـزان انطباق به طور معمول کم است ؛ که دلايـل آن بـه شـرح ذيل مي باشد.
رانندگان به دليل آشنابي به مسيرهاي جاده اي نيازي به اطلاعات هدايتگر مسير ندارند.
رانندگان توجهي به اطلاعات ارائه شده توسط هدايتگر ندارند.
رانندگان اطلاعات ارائه شده را به درستي درک نميکنند.
رانندگان اطلاعات را باور نميکنند.
در برخي از موارد راننده زماني اطلاعات را دريافت کرده است که پيش از آن مسير خود را انتخاب نموده است .
راننده بنا به دلايلي(سرعت زياد،وضعيت جوي،عدم وضوع
VMSو...) نتوانسته است اطلاعات نشان داده شده توسط VMS را بخواند.(٢٠٠٧ Yikui and Kefei)
• يک نرم افزار در حال توسعه براي محيط هاي تجربي که در آن روش هاي مختلف مانيتورينگ اطلاعـات هـدايتي مورد ارزيابي قرار گرفت که بر اسـاس پاسـخ ١٠ شـرکت کننده آنها دريافتند که اين روش بالاترين نرخ انطبـاق را دارد زيرا نوار پيشرفت معکوس براي نشـان دادن فاصـله بــين مکــان فعلــي و تقــاطع پــيش رو اســتفاده کــرده است .(١٩٩٥ Srinivasan and Jovanis).
١-٢ ) مطالعه مدل هاي رفتاري رانندگان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید