بخشی از مقاله

چکیده

در محیط رقابتی امروز، نیاز سازمانها به دارایی های دانشی نسبت به گذشته، شدت چشمگیری یافته است. ظهور مفاهیمی چون پایگاه دانش، مدیریت دانش و سرمایه فکری همگی گویای اهمیت فزاینده منابع دانشی در سازمان ها هستند. در این خصوص، آنتولوژی، به عنوان یکی از مفاهیم مهم در وب معنایی، را می توان به جهت داشتن پتانسیل کاهش حجم زیاد اطلاعات و تبدیل آن به دانش مفهومی جهت تحلیل و شناسایی عوامل ریشه ای، یک نوآوری در فناوری اطلاعات به حساب آورد. در این نوشتار، بر اینکه چگونه سازمان ها از آن استفاده کرده و چه عواملی بر تطبیق و انتشار آن در سازمان ها اثر گذار است، پرداخته شده است. هم چنین وب معنایی همانند وب فعلی به صورت ذاتی توزیع شده است و آنتولوژی ها در سطح وب پراکنده اند.

در این حالت استدلال متمرکز به سختی انجام شده و در بسیاری از موارد غیر ممکن است. در این نوشتار با استدلال توزیع شده و به کمک روابطی که میان مفاهیم محلی یک آنتولوژی با آنتولوژی دیگر برقرار است، روابط نهفته موجود در یک آنتولوژی مشخص شده است. به علاوه در وب معنایی عدم قطعیتی وجود دارد که ناشی از ابهام یا عدم قطعیت مربوط به احتمالات نبوده بلکه نوعی عدم قطعیت از نوع دانش ناقص و ناتوانی در تعیین درستی کامل عبارات و مفاهیم است. در این نوشتار از نظریه قطعیت2 مطرح شده در سیستم های خبره، در استدلال توزیع شده غیر قطعی میان گروهی از آنتولوژی ها استفاده شده است.

مقدمه

یکی از مهم ترین سیستم های توزیع شده، وب معنایی است که هدف آن ایجاد رسانه ای جهانی برای رد و بدل کردن اطلاعات بوده به طوری که این اطلاعات نه تنها برای انسان ها بلکه برای کامپیوترها نیز قابل فهم و پردازش باشند . - Martín-Recuerda & Robertson, 2008 - در وب معنایی مفهوم مهمی به نام آنتولوژی وجود دارد که توصیف صوری از دامنه مورد کاربرد است و برای ساختار دادن به اطلاعات، اشتراک دانش میان سیستم های اطلاعاتی و استفاده مجدد از دانش به کار می رود.

جهت استفاده، تطبیق و انتشار وب معنایی و آنتولوژی ها توجه به سه نکته مهم ضروری می باشد: اول اینکه وب معنایی و آنتولوژی را می توان به جهت داشتن پتانسیل کاهش حجم زیاد اطلاعات و تبدیل آن به دانش مفهومی جهت تحلیل و شناسایی عوامل ریشه ای و پیاده سازی اقدامات مداخله ای، یک نوآوری در فناوری اطلاعات به حساب آورد. اما اینکه چگونه سازمان ها از آن استفاده کرده و چه عواملی بر تطبیق و انتشار آن در سازمان ها اثر گذار است، نکته حائز اهمیتی است که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

در بیشتر مطالعات انجام شده - Aquin & Motta, 2008 - و - Attewell, 1992 - در خصوص تطبیق و انتشار نوآوری تکنولوژی اطلاعات، فقط بر دیدگاه و نقطه نظر کاربر1 به عنوان پذیرنده نوآوری تاکید شده، در حالیکه در این مقاله بر نقطه نظر ارائه دهنده2 تکنولوژی وب معنایی و استفاده کننده آن تمرکز می شود. چرا که ارائه دهنده و کاربر وب معنایی هر دو در تطبیق و انتشار آن موثر می باشند. نکته دوم اینکه وب معنایی همانند وب فعلی به صورت ذاتی توزیع شده است و آنتولوژی ها در سطح وب پراکنده اند.

در این حالت استدلال متمرکز به سختی انجام شده و در بسیاری از موارد غیر ممکن می باشد. به علاوه امکان دارد دانش محلی تمام روابط مورد نیاز برای استدلال را در اختیار نداشته باشد و روابط نهفته موجود در آنتولوژی با استدلال متمرکز و محلی قابل کشف نباشد. در این حالت می توان با استدلال توزیع شده و به کمک روابطی که میان مفاهیم محلی یک آنتولوژی و مفاهیم محلی آنتولوژی دیگر برقرار است، روابط نهفته موجود در یک آنتولوژی را مشخص کرد.

نکته سوم عدم قطعیت در وب معنایی است. در این جا منظور از عدم قطعیت، نوعی نقص و غیر کامل بودن اطلاعات بوده به طوری که درستی اطلاعات مشخص نبوده و دانش نسبی در خصوص درستی آنها وجود دارد - Stoilos & Stamou, 2005 - و در دهه های اخیر یکی از زمینه های تحقیقاتی مهم در وب معنایی چگونگی مدل سازی عدم قطعیت و استدلال در مدل، با در نظر گرفتن عدم قطعیت است - Liu & Li, 2011 - و . - Lukasiewicz & Straccia, 2008 - امکانات وب معنایی و منطق توصیفی3 که برای بیان و توصیف آنتولوژی ها در وب معنایی به کار می رود، در مدل سازی و نمایش مفاهیم غیر قطعی و روابط میان آنها کافی نیست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید