بخشی از مقاله

چکیده

وجود شهر کلیبر نیز دراستان آذربایجان شرقی به عنوان شهر توریستی این استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، همه ساله بالغ بر 60 هزار توریسم از سراسر ایران و کشور های همسایه برای طبیعت گردی به این شهر رهسپار می شوند. امروزه به این نتیجه رسیده شده است که استفاده از انرژی های تجدید پذیر باید در اولویت ساخت و ساز قرار بگیرد تا به محیط زیست آسیب جدی وارد نشود و این امر در ساخت هتل هتل ها مستثنی نمی گردد و هتل هایی که دارای بهره مندی بیشتر از انرژی های نو و تجدید پذیر دارد دارای مشتریان فراوانی هستند .

بررسی موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهرستان کلیبر

شهر کلیبر مرکز شهرستان کلیبر از شهرستان های استان آذربایجانشرقی و در طول جغرافیائی 03 دقیقه و 47 درجه و در عرض جغرافیای 52 دقیقه و 38 درجه و بلندی 1280متری از سطح دریا و در 150 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تبریز و در میان کوه های قره داغ و جنگلهای ارسباران قرار گرفته است . جود تپه های باستانی ، قلعه های متعدد کوهستانی ، بناهای مذهبی شامل آتشکده ها ،مساجد ،مقبره ها و بقعه ها و امام زاده ها و همچنین بناهای غیر مذهبی شامل حمام ، پل ، برج و کاروانسرا ، همه بیانگر تمدنی است که خبر از رنگ و بوی تاریخ می دهد ،تاریخی که شاید گستره فرهنگ هنر و معماری آن در شهر های شمالغربی کشور و منطقه قره داغ برسد.از جمله آن ها :

-1قلعه بابک

-2قلعه فرخی

-3حمام مسجد جامع

-4کاروانسرای و ..... اشاره کرد - 1 - . با توجه وجود پتانسیل های قوی در منطقه کلیبر هم از نظر طبیعی و تاریخی ، صرفه اقتصادی برای ساخت هتل سه ستاره در این مکان وجود دارد و در ضمن با توجه به اینکه این منطقه در سازمان بین المللی یونسکو نیز به عنوان زیستگاه بیوسفر ثبت شده است و نوع طراحی هتل ما نیز با عنوان معماری پایدار هست می توان نظر مثبت مسئولان کشوری و بین الملی را به این پروژه جلب نماید.

اهداف معماری پایدار

هدف اصلی توسعه پایدار،تامین نیازهای اساسی،بهبود ارتقاءسطح زندگی برای همه ،حفظ و اداره بهتر اکوسیستم ها و آینده ای امن و سعادتمند تر ذکر شده است.در بیانیه ی کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه - WCED - اهداف اصلی توسعه ی پایدار در موارد زیر خلاصه می شود : تجدید رشد و تغییر کیفیت رشد تامین موارد لازم برای شغل ،غذا،انرژی ،آب و امکانات بهداشتی تامین سطح پایداری از جمعیت نگهداری و افزایش منابع ترکیب محیط و اقتصاد در اتخاذ تصمیم ایجاد ارتباط اقتصادی بین المللی - 2 - .

انرژی های تجدید پذیر

امروزه با توجه به افزایش بهای سوخت های فسیلی و عوامل زیان آور زیست محیطی در استفاده از انرژی های فسیلی استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر نظیر انرژی بادی، انرژی آبی، انرژی زمین گرمایی و انرژی خورشیدی از بخش های اساسی سیاست انرژی متعهدانه برای آینده است. - - 3

انرژی خورشیدی

انرژی خورشید یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیر باز به روشهای گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است. انرژی ناشی از سه روز تابش خورشید به زمین برابر با تمام انرژی ناشی از احتراق کل سوختهای فسیلی در دل زمین است و بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در اثر تابش خورشید به مدت چهل روز، میتوان انرژی مورد نیاز یک قرن را ذخیره نمود. - 3 -

ویژگیهای استفاده از انرژی خورشیدی

پاک و بدون آلودگی - حذف انتشار گازهای گلخانه ای از جمله دی اکسید کربن - بی پایان رایگان و دردسترس

کاهش مصرف سوخت های فصیلی امن و بی خطر

معرفی سیستم :

بر اساس نتایج بدست آمده, سیستم ترکیبی گرمایش کفی و آبگرمکن های خورشیدی را می توان بعنوان یک سیستم بهینه معرفی کرد. در نهایت, نتایج این تحقیق به کل کشور تعمیم داده شده و میزان صرفه جوئی سالیانه انرژی در کشور برآورد شده است. این سیستم ها از پرتوهای خورشیدی برای گرم کردن آب استفاده میکنند. به این صورت که با تابش نور خورشید به کلکتورهای نصب شده، سبب گرم شدن مایع عبوری از کلکتورها میشود.

آبگرمکن های خورشیدی

آبگرمکنهای خورشیدی قابلیت نصب در هر شرایط آب و هوایی را داشته و در هر مکان میزان عملکرد آن متفاوت بوده و به عواملی همچون شدت تابش خورشید در محل و همچنین میزان درجه حرارت آب ورودی به سیستم وابسته است که هر چند درجه حرارت آب ورودی پایین تر باشد, سیستم دارای راندمان بالاتری خواهد بود. قبل از نصب هرگونه سیستم آبگرمکن در منزل به جهت بالا بردن راندمان و کم کردن هزینه ها لازم است اقداماتی صورت پذیرد که دو عامل بسیار مهم آن, کاهش اتلاف حرارتی از آبگرمکن و متعلقات مربوطه و همچنین کاهش درجه حرارت آبگرم مصرفی و رساندن آن به اندازه معقول می باشد که با این دو کار علاوه بر کاهش میزان سرمایه گذاری اولیه, موجبات کوچکتر شدن اندازه آبگرمکن انتخابی نیز فراهم می شود.

مضافا" با توجه به اینکه آبگرمکن صرفا" وظیفه تأمین آبگرم را بر عهده دارد, در جهت بهینه مصرف کردن آب گرم نیز باید اقداماتی صورت پذیرد که میتوان به استفاده از سردوشهای اتوماتیک در حمام, نصب شیرهای کاهش دهنده دبی جریان بر روی کلیه شیرهای آبگرم, عایق بندی آبگرمکن و لوله های حامل آب گرم اشاره داشتمضافاً. اینکه سیستم های آبگرمکن خورشیدی بخاطر استفاده از سوخت رایگان - پرتو آفتاب - از نقطه نظر زیست محیطی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند - - 4

سیستم گرمایش کف

یکی از راههای بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در کشور, استفاده از سیستمهای جدید گرمایشی می باشد. از مؤثرترین سیستمهای گرمایشی که در دو دهه اخیر استقبال بی شائبه ای بخصوص در کشورهای اروپائی و صنعتی از آن شده است, سیستم گرمایش کفی - - Underfloor Heating می باشد. تغییرات دما در سیستمهای گرمایشی با رادیاتور بخاطر توزیع نامناسب حرارت بسیار زیاد است. ولی در سیستم گرمایش کفی شبکه لوله تمام کف را پوشش می دهد و بدین ترتیب توزیع حرارت بصورت یکنواخت می باشد. در این سیستم بیش از 60 درصد انرژی بصورت تابشی به محیط انتقال پیدا می کند. سیستم گرمایش کفی همانطور که به آرامی و بطور یکنواخت محیط خانه را گرم می کند, برای انسان احساس مطبوعی فراهم میکند که فقط با تجربه قابل لمس است. این سیستم, بر خلاف طرق معمول, سطح بالایی از گرمایش تابشی را بدون آنکه باعث خشک شدن هوا شود, ایجاد می نماید.

مزایای سیستم ترکیبی :

-1انتقال انرژی به صورت تابشی

در این سیستم هوا گرم نمیشود, بلکه اجسام و افراد گرم میشوند. در سیستم گرمایش کفی قسمت عمده حرارت بصورت تابشی به محیط انتقال پیدا می کند. استفاده از این خاصیت انتشار حرارت میتواند به میزان زیادی در کاهش مصرف انرژی مؤثر باشد. یکی از ویژگیهای سیستم گرمایش کفی اینست که افراد در دمای 3 الی 4 درجه سانتیگراد پایینتر نسبت به سایر سیستمهای گرمایشی نظیر رادیاتور احساس راحتی و آرامش می کنند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید