بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفت و توسعه فناوري و تخصصی تر شدن علوم مختلف همچون معماري درکنار مسائل مربوط به محیط زیستاز جمله عواملی هستند که بر تقویت صنعت توریسم تأثیر میگذارند. یکی ازمعیارها و راهبردهاي مطرح درمعماري و طراحی سبز توجه به پوشش سایت معماري بطوري که بیشترین استفاده ازمنابع خداداد تجدید پذیرداشته باشد و کمترین بارمصرف انرژي روتحمل کند. راهبرد مهم به خوبی درمعماري مسکونی سنتی خود ما هم وجود داشته و باغچه هاي خانه هاي ایرانی باغهایی حساب شده و با کاربریهاي متعدد و ارزشمند بودند

هدف پژوهش ایجاد مجموعه اقامتی و توریستی و حفاظت ازهویت طبیعی و عملکرد زیست میحطی است و برقراري رابطه بین ساختمان و طبیعت نه به صورت احاطه طبیعت ترکیب خاصی که منجر به ایجادپدیده دیگري میگردد درجهت رسیدن به شاخصه اي اصلی توسعه پایدار. در این مقاله ما اصفهان را با توجه به مشخصات اقلیم نیمه گرم و خشک، داراي بافت قدیمی ارزشمند می باشد مورد مطالعه قرار داده ایم. نتایج حاصل از مطالعه نشان دادند که بیشتر اصولی که در معماري پایدار نوین در قرن بیستم مطرح شده در معماري قدیمی این شهر بخوبی رعایت گردیده است. به منظور انجام این تحقیق از روش توصیفی-پژوهشی استفاده شده است.

-1مقدمه

معماري وسیله واقعی سنجش فرهنگ یک ملت بوده و هست فرهنگ هر جامعه پاسخگوي چگونگی شکل گیري فضاهاست. آنچه مسلم است، توجه به این نکته است که امروز ، افزایش جمعیت، افزایش رفت وآمد عمومی، پیشترفت علوم وفتون، افزایش زمان آزاد و فراغت، تفکیک مقوله کار و فراغت و... همه و همه باعث رشد روزافزون سفر و گردشگري شد ه است و کشورهاي جهان به این واقعیت پی برده اند،که توجه به صنعت گردشگري و توسعه این صنعت باعث کسب درآمدهاي هنگفتی خواهد شد.

از صنعت گردشتگري به عنوان یکی از پررونقترین فعالیتهاي اقتصادي در جهان یاد میشود؛ به گونهاي که پس از صنعت نفت و خودروسازي سومین منبع درآمدزاي جهان است. گردشگري به عنوان یکی از تأثیرگذارترین پدیده ها و محصولات مدرنیته به حساب می آید. در زندگی مدرن، گردشگري تبدیل به نیازي اساسی براي نوع بشر شده است؛ نیازي که با استناد به نظري هاي سلسله مراتب نیازهاي مازلو گردشگري پدیده اي چندوجهی و فرابخشی است که از ابتداي اهمیت یافتن، به عنوان یک فعالیت اقتصادي منفعت زا نقش مهمی در رشد و توسعه ي مناطق و مقاصد گردشگري ایفا نموده است .

گردشگري به عنوان یک پدیده ي مدرن - و به صورت ماهوي اساساً- یک فعالیت اقتصادي با انگیزه هایی فردي و اجتماعی است که اثرات متفاوت مثبت و منفی زیست محیطی، اقتصادي و اجتماعی - فرهنگی را در پی داشته است. گردشگري به خودي خود، متضمن نظام گسترد هاي از روابط و تعاملات اجتماعی است و بهره مند از سازوکارهایی است که از طریق عرضه ي محصولات و خدمات می کوشد تا نیازهاي مسافران را در مکان هایی غیر از محل سکونتشان پاسخ گوید، بنابراین از حیث سیستمی گردشگري، مجموعه اي از عناصر و بخش هاي مرتبط به هم است که به عنوان یک کل واحد در جهت تحقق اهدافی خاص حرکت می کند

در عصر حاضر، علاوه بر ساماندهی و هدایت برنامه ها، توجه به مناسبات و حساسیت هاي توسعه ي پایدار و کنترل تأثیرات ناشی از گردشگري، تبدیل به یکی از مهمترین کارکردهاي گردشگري شده است - گارتنر و هاوکینز،2002، - 2 بنابراین می توان گفت که فرآیند مدیریت صنعت گردشگري باید بین فعالیتهاي مختلف این صنعت در سطوح گوناگون هماهنگی، هدایت، کنترل و تصمیم گیري انجام دهد.

معماري پایدار - معماري سبز - به عنوان یکی از مهمترین راهبردهاي توسعه محسوب میشود. در این راهبرد ضرورتهاي مطرح شده به منظتور جذب گردشگري و افزایش درآمد، لزوم شناخت و استفادة عملی از جاذبه هاي توریستتی و اکوتوریستی مؤثر در گردشتگري را ایجاد کرده است. توستعه پایدار براي گردشگري باید با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان، به بهینه سازي منافع اقتصادي، حفاظت از محیط زیست طبیعی جوامع کمک کند و موجب فراهم کردن تجربه اي بتا کیفیت بالا براي بازدیدکنندگان و گردشگران شود

بنا به تعریف سازمان جهانی جهانگردي، توسعه پایدار گردشگري فرایندي است که با کیفیت زندگی میزبانان، تأمین تقاضاي بازدیدکنندگان و به همان نسبت با حفاظت منابع محیط طبیعی و انسانی در ارتباط است. رویکرد توسعه پایدار گردشگري همسو با پذیرش جهان شمول پارادایم توسعه پایدار در مجامع عمومی و تصمیم گیري از دهه 1990 به بعد و ادبیات گردشگري شد. توسعه پایدار گردشگري، یک جابجایی از رویکردهاي ستنتی اقتصاد نئوکلاسیک در زمینه توستعه گردشگري، به یک رویکرد سیستمی را نشان میدهد که در آن نه تنها نیازهاي بازار مورد توجه است بوده بلکه ضروریات جامعه و محیط زیست طبیعی نیز مورد توجه و تأکید قرار میگیرد.

-2مبانی نظري

امروزه در جهان با توجه به دیدگاههاي جدید در مورد گردشگري و تعاریف نهادهاي جهانی، پدیدهي گردشگري به عنوان بخشی از تمدن معاصر و یک شیوهي جهانی براي تأمین نیازهاي معنوي انسان و ارتقاء کیفیت زندگی از طریق همبستگی جوامع و فرهنگهاي کوچک و بزرگ، محسوب میشود. از این دیدگاه گردشگري شامل سه عرصه اصلی محلی، ملی و بین المللی است که از هم جدایی ناپذیرند. در واقع در پیوند و همکاري این سه بخش است که اهداف عالی و نهایی گردشگري تحقق پیدا میکنند و حتی رونق و نتایج اقتصادي گردشگري نیزبه این همکاري وابسته است.گردشگري اگر چه معمولاً به عنوان یک صنعت سودآور و اشتغال زا مطرح میشود ولی به هیچ وجه یک پدیدهي صرفاً اقتصادي نیست.

گردشگري در ماهیت خود یک پدیدهي پیچیدهي اجتماعی است که از ابعاد گوناگون اقتصادي، سیاسی، زیست محیطی، فرهنگی و مدیریتی برخوردار است. در واقع ارزش اقتصادي و سودآوري آن از کیفیت و ارزشهاي اجتماعی و فراغتی آن منشأ میگیرد. از این رو فعالیت گردشگري وقتی از نظر اقتصادي مفید و سودآور خواهد بود که از نظر اجتماعی و فرهنگی ارزش آفرین باشد

معماري پایدار - معماري سبز - 1 یکی از گرایشها و رویکردهاي نوین معماري است که در سالهاي اخیر مورد توجه عده زیادي از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است. این معماري که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار می باشد در پی سازگاري و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهاي اساسی بشر در جهان کنونی است.هدف از ایجاد ساختمانهاي سبز بهبود یافتن آب و هوا ، جلوگیري از اتلاف انرژي مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش و جلوگیري از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است. قبل از هر چیز که یک ساختمان سبز خلق شود مانند هر چیز دیگر به یک خالق احتیاج دارد . این موضوع یعنی ایجاد ساختمان سبز به سلامت فردي که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می کند کمک خواهد کرد و از او پشتیبانی خواهد کرد و از او پشتیبانی خواهد کرد و باعث رضایت مندي و سودمندي آنان خواهد شد.

-3موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان

شهر تاریخی اصفهان با پیشینه ي غنی تاریخی و بار عظیم تمدنی، از گذشته هاي دور مورد توجه بوده شهر اصفهان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه ها و مقاصد گردشگري شناخته شده و با توجه به جایگاه این شهر و اهمیت شاخص ترین ابنیه هاي تاریخی آن را می توان نگین ارزشمند تمدن ایرانی نام گذاشت .بدون تردید اصفهان یکی از مهم ترین شهرهاي تاریخی جهان است که آوازه اي در گسترده ي گیتی دارد . اصفهان شهر - موزه اي است که دستاوردهاي ارزشمند دوره هاي مختلف تاریخی را بصورت عینی و ملموس به نمایش گذاشته و از این رو این شهر را پایتخت فرهنگی نام داده اند .

شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان با پهنه اي حدود 21 هزار و 500 هکتار در عرض 32 و 38 درجه عرض شمالی و 40 و 51درجه طول شرقی قرار دارد .ارتفاع شهر اصفهان از سطح دریا 1575 متر است .این شهر در مسیر برخورد راه هاي شمالی و جنوبی ایران قرار دارد و از جایگاه استراتژیکی قابل ملاحظه اي برخوردار می باشد .شهر اصفهان با طول جغرافیایی 40 و 39 و 51 شرقی و عرض جغرافیایی 32 و 30 و 38 شمالی و در ارتفاع 1575 متر از سطح دریا در فاصله 414کیلومتري جنوب تهران واقع شده است این شهر که در جلگه اي از آبرفت هاي زاینده رود بر دامنه شرقی کوه هاي زاگرس قرار دارد، داراي مساحتی معادل250 کیلومتر مربع و مرکز استان اصفهان می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید