بخشی از مقاله

چکیده :

یکی از معیارها و راه برد های مطرح در معماری و طراحی سبز توجه به پوشش سایت معماریه، به طوری که بیش ترین استفاده از منایع خداداد تجدیدپذیر داشته باشد و کم ترین بار مصرف انرژی رو تحمیل کند.این راهبرد مهم به خوبی در معماری مسکونی سنتی خود ما هم وجود داشته و باغچه های خانههای ایرانی، باغ هایی حساب شده و با کاربری های متعدد و ارزش مند بودند. هدف پژوهش ایجاد مجموعه اقامتی و توریستی در مقیاس منطقه همچنین حفاظت از هویت طبیعی و عملکرد زیست محیطی است. و برقراری رابطه بین ساختمان و طبیعت ، نه به صورت احاطه طبیعت ، ترکیب خاصی که منجر به ایجاد پدیده دیگری می گردد و تبدیل به پروژه می شود. روش اعمال شده شامل جمع آوری اطلاعات و تحلیل اطلاعات بوده که بصورت کتابخانه ای، میدانی انجام گرفته ونتیجه اینکه می توان از پتانسیل های طبیعی موجود درمنطقه مغان که شامل رودخانه وجنگل، در جهت رسیدن به شاخصههای اصلی توسعه پایدار استفاده نمود.

واژه گان کلیدی: معماری سبز ، توسعه پایدار ، طراحی مجتمع اقامتی ، فضا ، پارس آبادمغان

-1مقدمه

با نگرش به خلقت انسان و زندگی او، ناگزیر و ناچار بودن او از ارتباط با طبیعت، بلکه عجین بودن زندگی طبیعی با هستی او به گونه ای که بدون آن، امکان خلقت و ادامه حیات برای او نیست، روشن می شود. انسان از آغاز خلقت با طبیعت درتماس بوده است و در دوران های مختلف از آن ترسیده، با او همراه بوده و گاهی هم دست دوستی با آن داده و گاه هم بر آن غلبه کرده استوابستگی انسان به این جهان مادّی یک واقعیّت غیر قابل انکار بوده و بدیهی است که هیچ نقشی در اصل این وابستگی ندارد. ساختمان وجودی و ادامه حیات و رشد او چنین اقتضایی دارد. بر این اساس، یک بعد وجودی انسان عبارت از بعد مادّی و طبیعی است ،این مقاله از »ارتباط بین انسان و طبیعت و محیط پیرامون با رویکرد ساختمان و مکان « بحث می کند.

-2 اهمیت و ضرورت مسئله

امروزه صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته و بسیاری از کشورها از این موقعیت توانسته اند وضعیت خویش را تا حد درخور توجهی بهبود بخشند و بر مشکلات اقتصادی خویش، از قبیل پایین بودن سطح درآمد سرانه،فراوانی بیکاری و کمبود در آمدهای ارزی فایق آیند، به طوری که در حال حاضر درآمد حاصل از صنعت گردشگری حدود 6 درصد از صادرات جهان را تشکیل می دهد - کرمانی، صباغ،. - 25:1375 اولین برداشت یک گردشگر از یک منطقه غریب، عمدتا از معماری شکل می گیرد. ادراک نفسانی و اشکال موثر همراه با تصاویرشان، خاطرات را می سازند. طراحی خاص به آسانی در خاطر می ماند و بنابراین در فرآیند تصمیم گیری تاثیر مثبت دارد.

-3فرضیه ها

-1چگونه میتوان از پتانسیلهای طبیعی موجود درمنطقه مغان که شامل رودخانه و جنگل، در جهت رسیدن به شاخصههای اصلی توسعه پایدار استفاده نمود.آیا منطقه مغان با داشتن پتانسیل غنی در منطقه نمایانگر ادامهفرهنگ و سنتی ریشه دار که برخاسته از مفاهیم عمیق این مرز و بوم میباشد خواهد بود.

-4فضای تفریحی تعریف شده برای توریسم

یکی از مهمترین عناصر اصلی صنعت توریسم، و احدهای اقامتی مسافرین و توریست های است این تاسیسات شامل هتل ها،مهمان سراها، کاروان سراها، کمپ ها، کلبه های ساحلی و کوهستانی، اردوگاه ها،پانسیون ها،پلاژهای توریستی، زائرساراها و ساختمان های مدارس به هنگام تعطیلات می باشد - رضوانی،. - 140:1374این مراکز بعد از جاذبه های توریستی مقاصد،عمده ترین و مهمترین نکته است که توجه توریست ها را به خود معطوف می کند.از این رو برنامه ریزی برای توسعه مراکز اقامتی حساسیت ویژه ای را می طلبد.در طراحی یک م ج موعه با در نظر گ رفت ن پتان سیله ای م وجود بای د ح داکثر استفاده را از امکانات بعمل آورد. همچنین تامل به یک ایده اولیه مشخص، و با در نظر داشتن وی ژگیها عملکردی یک مجموعه اقام تی توری س تی به یک طرح حتی الامک ان ایدهآل دست یافت - شریفی اردانی،مهناز ، مجموعه اقامت ی توریستی دیزین،. - 1380

-5استفاده بی رویه از زیست محیطی

با رشد فزاینده جمعیت جهان آثار مخربی بر زیستگاه های طبیعی کره زمین داشته است .مصرف بی رویه انرژی تخریب جنگل ها و انقراض گونه های گیاهی و جانوری از آثار آن می باشد رشد بی رویه جمعیت و شهر نشینی و به دنبال آن مصرف بیش از حد انرژی های فسیلی به گرم شدن کره زمین منجر شده که خسارات جبران ناپذیری را بر محیط زیست جهان وارد کرده و ادامه حیات بشر مورد تهدید قرار گرفته است.بسیاری از این اثرات مخرب وارد شده بر کره زمین ناشی از مدل های کلیشه ای و غیر استاندارد ساختمان هاست که به دلیل نا همگونی با شرایط اقلیمی خود باعث اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست می شوند.به هر حال با درک خطرات زیست محیطی ، واقعی یا احتمالی ، که کیفیت زندگی را تهدید می کنند، جنبش های زیست محیطی تقریبا در تمام بخش های کشور های صنعتی ، از جمله تجارت ، تولید ، حمل و نقل ، کشاورزی و معماری دست به کار شده اند . محققان بر روی روش های تحلیل هزینه واقعی فعالیت اقتصادی در کل چرخه حیات آن مشغول به کار شده اند .شاخص تولید ناخالص ملی هر کشور ، نارسایی ای را که به سبب فرایند صنعتی شدن در کیفیت زیست محیطی و کیفیت زندگی نمود پیدا می کند ، نمی سنجد .

-6توسعه پایدار

در عصر ما واژه »توسعه پایدار« از واضح ترین مفاهیمی است که به خوبی، آنچه را که در ذهن و اندیشه بسیاری از مردم است بیان می کند و به همین علت این واژه به سرعت فراگیر شده و کاربرد عمومی پیدا کرده است. دستیابی به چنین توسعه ای نیازمند تحول مثبت عظیم و بنیادی در اقتصاد جهان، بهره وری خردمندانه از منابع طبیعی، و هم چنین تغییر جهت اساسی در نگرش انسان به طبیعت و تجدیدنظر جدی در الگوهای تولید و مصرف است. در این حرکت جهانی معماران نیز همسو با دانشمندان در پی یافتن راهکارهای جدید برای تامین زندگی مطلوب انسان بوده اند. بدیهی است که زندگی، کار، تفریح، استراحت و ... همه از فعالیت هایی هستند که در فضای طراحی شده توسط معماران انجام می شود و از آن جا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان بر زیست بوم جهان تاثیر مستقیم خواهد داشت، وظیفه ای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران است - هاشم نژاد، هاشم، تحقق خانه سبز، ص . - 24

-7پتانسیل های منطقه مغان برای پیشبرد فرهنگ واستفاده از فضای سبز

یکی از ویژگی های بارز شهر پارس آباد قرار گرفتن در حاشیه رود و مزایای مربوط به بعد مسافت و امکان دسترسی آسان کلیه ساکنین منطقه با صرف هزینه بسیار ناچیز و حتی بدون هزینه بوده که امکان استفاده از اماکن تفریحی رودخانه ارس را فراهم نموده و که بی شک ایجاد هرگونه اماکن توریستی از قبیل پارکهای جنگلی طبیعی که شرایط اولیه آن مهیا بوده و یا سایر پارکهای مصنوعی و تفریحی، سایتهای ماهگیری و ...با بهره مندی از شرایط طبیعی موجود با صرف حداقل اعتبارات لازم امکان پذیر می باشد.با توجه به قرارگیری شهرستان پارس آباد در نقطه صفر مرزی، بی شک توجه به آن از نقطه نظر فرهنگی نیز اهمیت بسیاری داشته و در این راستا توسعه و گسترش امکانات و زیر ساخت توریستی بعنوان یکی از ابزارهای توسعه فرهنگی منطقه و کشور به جهت مراوادات بین المللی با کشور آذربایجان نقش اساسی را ایفا می نماید.واین امربه جهت در اختیار گذاشتین زیر ساخت های لازم در جهت طراحی مجتمع اقامتی امکان توریستی و همچنین فعالیت های تفریحی مرتبط با شرایط رودخانه ای بیشتر نمود پیدا می نماید.از این رو شهر پارس آباد به جهت مجاورت با رودخانه مذکور از پتانسیل بالقوه بالائی بعنوان یک قطب توریستی و گردشگری در کشور برخوردار بوده بطوریکه با بهره گیری از شرایط طبیعی موجود رودخانه و همچنین پوشش گیاهی لازمه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید