بخشی از مقاله

چکیده

چشم یکی از اندامهای پیچیدهی بدن میباشد که جهت عملکرد صحیح نیاز به یک ترکیب، ترتیب و هماهنگی بسیار دقیق میان اعضاء تشکیل دهندهاش دارد. معاینات دورهای مرتب این عضو حساس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است،از این رو وجود دستگاهها و ابزارهای کارآمد جهت معاینه چشم ضروری به نظر میرسد. یکی از دستگاههای پر کاربرد و در دسترس جهت معاینه عدسی چشم آفتالاموسکوپ میباشد.

دراین پژوهش با تکیه بر دانش مهندسی پزشکی موفق به ساخت دستگاه آفتالاموسکوپ شده و کاربرد و کارایی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم.

-1 مقدمه

چشم یکی از اندامهای پیچیدهی بدن میباشد که جهت عملکرد صحیح نیاز به یک ترکیب، ترتیب و هماهنگی بسیار دقیق میان اعضاء تشکیل دهندهاش دارد.[1] اگر حتی یکی از این اجزاء به درستی کار نکند، نوری که به سمت چشم میآید به درستی متمرکز نمیشود. یکی از عامترین بیماریهای جسمانی که مردم از آن رنج میبرند، ضعف بینایی چشم میباشد

از آنجایی که حس بینایی یکی از مهمترین و پرکاربردترین حس برای انسانها میباشد، معاینات دوره ای مرتب این عضو حساس اهمیت بسیار بالایی دارد. از این رو وجود دستگاهها و ابزارهای کارآمد جهت معاینه چشم ضرروی به نظر میآید. [1] آفتالموسکوپ به بیان ساده وسیله ای برای معاینه پشت چشم - محلی که به فوندوس شناخته میشود - میباشد.

فوندوس محل تراکم اعصاب و عروق چشمی است. [2] آفتالموسکوپ همچنین وسیلهای جهت معاینه شبکیه و زجاجیه چشم است آفتالموسکوپ در تشخیص ناراحتیهای عمومی و کلی بدن - نه فقط چشم - ، تورم دیسک اپتیک، فشار داخل جمجمه، رتینوپاتی - مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت - ، پیش بینی موارد تغییرات فشار داخل شبکیه و مغز به کار میرود.

عدسی های داخل آفتالموسکوپ تا حدود پانزده برابر قابلیت بزرگنمایی دارند. [3] این دستگاه تنها وسیلهای است که برای سنجش حرکت مردمک و عدسی فردی که در بیهوشی یا اغما به سر میبردکاربرد دارد

آفتالموسکوپها در دو مدل مستقیم و غیرمستقیم وجود دارند،

آفتالموسکوپهای مستقیم کوچک، سبک و دستی هستند که به طور معمول توسط پزشکان مورد استفاده قرار می-گیرند. [4]آفتالموسکوپهای غیرمستقیم معمولا بزرگترند که از دو قسمت اصلی منبع نور و عدسی تشکیل میشوند و با توجه به وسعت دید بیشتری که ایجاد میکنند برای معاینات دقیقتر و پیچیدهتر، به ویژه شبکیه مورد استفاده قرار میگیرند.

آفتالموسکوپی به عنوان یک تست با ارزش شناخته میشود زیرا میتوان بسیاری از بیماریهای جدی را در مراحل اولیه تشخیص داد که دقت آن تا 90-95 درصد تخمین زده میشود. [5] همچنین عوارض دیگر بیماریهای خونی و قلب، بیماریهای مغز و دیابت را نیز مشخص میکند و با تشخیص به موقع از سایر بیماریهای چشم پیشگیری کرد.

-2 مواد و روش ها

با مطالعه و بررسی انواع آفتالاموسکوپهای موجود در بازار و زمینه کاربرد آنها برآن شدیم تا مدلی ساده و کاربردی از افتالاموسکوپ مستقیم را بسازیم. بدین جهت با تهیه نقشه اولیه از قطعات و فراهم کردن آن ها - جدول - 1 آفتالاموسکوپ مورد نظر را با یک دستاورد تازه ،ساختیم.

-1-2  تهیه نقشه اولیه

باتوجه به مدلهای ساخته شده، نقشه ای دقیق از قطعات تهیه کردیم تا اندازه دقیق قطعات را به ما بدهد و به فرآیند ساخت سرعت ببخشد.

شکل -2 نقشه اولیه از قطعات دستگاه آفتالموسکوپ - الف:نقشه بدنه دستگاه-ب:نقشه واسط هد و بدنه-ج:نقشه هد دستگاه -

-2-2 ساخت قطعات افتالاموسکوپ

انتخاب باتری در اولویت اول است زیرا قطر و ارتفاع بدنه دستگاه بر اساس آن ساخته می شود. در این دستگاه دو باتری سایز - D 1,5ولتی - به کاربرده شد.

برای ساخت بدنه دستگاه، شمش آلومینیومی سایز 40میلی متر در نظر گرفته شد که به اندازه قطر باتری ها و به ضخامت 1میلی متر داخل آن را برش دادیم و سپس پوسته بیرونی آن را برای گذاشتن درب پوش دندانه دندانه کردیم.

برای ساخت بدنه اصلی می باید درپوش مناسبی برای جای باتری انتخاب کرد که در عین استحکام، باز و بسته کردن آن ساده و تعداد دندانه های بستن یا باز کردن زیاد نباشد. در نمونه ساخت ما تعداد دندانه 5 و فاصله هر دندانه 2میلی متراست.

شکل-3نمایی از بدنه آماده شده

جدول -1 لیست قطعات دستگاه آفتالاموسکوپ

مرحله بعدی در پوش است که باید به یک فنر هرمی مخروطی شکل مجهز باشد که ارتباط ته باتری را که منفی است با بدنه آلومینیمی به خوبی فراهم کند و همجپچنین از تکان خوردن باتری جلوگیری نماید.

برای روشن شدن لامپ آفتالموسکوپ انرژی باتری از مثبت حرکت کرده و پس از گذشتن از لامپ از طریق بدنه به منفی باتری برمیگردد.

در این قسمت همه قطعات باید با هم جور باشند و پایان هر قطعه با شروع قطعه بعدی همخوانی داشته باشد.

شکل -4 اتصالات بدنه باتری - دسته آفتالاموسکوپ -

-3-2  ساخت سیستم نوری دستگاه

در این قسمت از یک قطعه نازک برنجی استفاده کردیم که بین در پوش بالایی بدنه و سر مثبت باتری قرار میگیرد و با قدرت چرخش 180درجه ای که دارد روشن یا خاموش شدن لامپ را کنترل می کند.

در بالای سر پوش پایه لامپ قرار می گیرد که لامپ روی آن وصل شود و انتهای لامپ بر روی ورقه برنجی وصل می شود حد واسط لامپ و بدنه از یک استوانه برنجی استفاده کرده ایم و اطراف آن را با فنر پوشانده ایم این عمل اتصال هد به بدنه را آسان تر می کند.

لامپ استفاده شده در دستگاه از نوع حرارتی می باشد که آسیب کمتری به چشم می رساند و برای افرادی که بیماری قند یا فشار خون دارند بی خطر هست زیرا این افراد شبکیه و عدسی حساسی دارند.

برای این که پایه لامپ به راحتی وصل وجدا شود با ایجاد برجستگی بر روی پایه برنجی چرخش 360درجه ایجاد شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید