بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق به بررسی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، اهداف آن و معرفی قسمتهای کنترلی مختلف یک ساختمان و پروتکلهای مورد استفاده در اتوماسیون خانگی و صنعتی میپردازیم،که هدف از انجام آن ذخیرهی انرژی و کاهش هزینهها، آسایش و راحتی، مدیریت زمان و غیره میباشد. همچنین به معرفی انواع پروتکلهای مورد استفاده در این سیستم اشاره میکنیم و مناسب-ترین پروتکل در اتوماسیون صنعتی و ساختمانی را معرفی میکنیم. مکانیزم عملکرد این پروژه نمونه کوچکی از اتوماسیون خانگی میباشد که درآن از سنسور دما، رطوبت برای نمایش، سنسور گاز برای آگاهکردن و نشاندادن نشتی گاز موجود در خانه، فتوسل برای نمایش میزان لوکس محیط و استفاده آن در سناریو به کار برده شده است. در انتهای طراحی خانه هوشمند با رویکردی جدید در بهینهسازی فضای خانه مورد بررسی قرار میگیرد.

-1 مقدمه

موضوع مدیریت یکپارچه ساختمان تاریخچه طولانی ندارد، اولین سیستمهای مدیریت ساختمان 1  در اوایل سال    معرفی 1970     - BMS - شدند. طرح اولیه هوشمندسازی از دانشگاه میشیگان ایالات متحده امریکا شروع شد و در ساختمانهای دانشگاه آریزونا در سال 1995 اجرا گشت. هدف از هوشمندسازی ساختمانهای دانشگاه این بود که بتوان کلیه سیستمها را از قبیل تهویه مطبوع، اعلام حریق، اعلام سرقت، روشنائی، دوربینهای نظارتی، برق اضطراری، هشداردهندهها و کنترل ورود و خروج را از طریق شبکه اینترنت کنترل نمود - بیات، . - 1393

به نظر میرسد سادهترین تعبیرخانه هوشمند همان خانهای است، که دارای سیستمهای هوشمند جهت کنترل قسمتهای مختلف خانه است. در واقع این هوش مصنوعی یک نوع پردازشگری است، که تعدادی ورودی و تعدادی خروجی دارد، هدف استفاده از سیستمهای مدیریت هوشمند ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان است. درسیستم مدیریت ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بهصورت غیرارادی انجام میدهند توسط سیستمهای هوشمند انجام میگردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینهی نیروی انسانی شده و بهعلاوه کاهش مصارف انرژی، کاهش هزینههای انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال دارد.

با بکارگیری انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک سیستم واحد میتوان بهصورت لحظهای، کنترل تمامی شرایط آسایشی و امنیتی را در اختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد. با گردآوری اطلاعات محیطی و انتقال دادهها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان اجرا میگردد. در ساختمانهای هوشمند با استفاده از سیستم خودکار کنترل روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش وگرمایش، کنترل دوربینهای مداربسته، کنترل درها، کنترل وضعیتهای اضطراری همچون آتشسوزی، زلزله و بسیاری کنترلهای هوشمند دیگر، مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش مییابد . - sinopoli,2006 -

سیستمی که صاحب یا مسئول یک ساختمان به وسیله آن و از طریق یک رابط که میتواند کامپیوتر، موبایل، تلفن یا اینترنت باشد، وضعیت ساختمان را از لحاظ سرمایش و گرمایش، روشنایی، کنترل تردد و اعلام حریق را مدیریت، کنترل و برنامه ریزی کند. یکی از مواردی که در پیادهسازی این سیستم باید رعایت شود این است که بکارگیری سیستمهای مدیریت ساختمان باید فاقد پیچیدگی-های فنی باشد و به سادگی توسط کاربر استفاده شود.

امروزه اغلب تولیدکنندگان سیستمهای مدیریت ساختمان، نرمافزارهای گرافیکی کاربر پسندی را جهت کنترل سیستمها ارائه میدهند. که استفاده آسان از این نرم افزارهای گرافیکی با مانیتور لمسی کامل میشود. سیستم BMS یک سیستم کنترلی است و اگر بخواهیم کمی تخصصیتر وارد بحث سیستمهای کنترلی شویم، بهطور کلی یک سیستم کنترلی شامل سه بخش اصلی سنسور - Detector - ، کنترلر و یک وسیله کنترل کننده - Actuator - است. - taylor&francis,2009 -

نکته حائز اهمیت در استفاده از یک سیستم جامع هوشمند، برقراری ارتباط بین اجزای سیستماتیک یک پروژه است، بطور مثال : اگر در یک خانه، نشت گاز اتفاق بیفتد، سیستم اعلام نشت گاز آن را تشخیص می دهد و آژیر خطر را به صدا درآمده و یا حداکثر اینکه شیربرقی گاز را جهت جلوگیری از ادامه نشت گاز، قطع میکند . ادامه مقاله به این صورت سازماندهی شده است، در بخش 2 روش تحقیق بررسی شده است،در بخش 3 انواع پروتکلها مورد تحلیل قرار گرفتهاند. در بخش 4 روش پیشنهادی و نهایتا در بخش 5 نتیجهگیری ارائه شده است.

-2 روش تحقیق

روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش از نوع کاربردی میباشد و تحقیق کاربردی، پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی که در این پژوهش تحقیق بر روی سیستمها مدیریت ساختمان میباشد، بهمنظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود - شکل. - 1 هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید