بخشی از مقاله

چکیده

الکترکاردیوگرافی - ECG - نوعی فرآیند تشخیصی برای ارزیابی سلامت ناشی از تحریک عضله قلب میباشد. این دستگاه جهت بررسی سلامت خلبان از راه دور می باشدو بطور کلی این پروژه به سه بخش تقسیم می شود، بخش اول آماده سازی سیگنال، بخش دوم دیجیتال نمودن سیگنال DAQ و بخش سوم نمایش سیگنال بر روی کامپیوتر و ارسال آن از طریق پروتکل اترنت تقسیم می گردد.

در ابتدا سیگنال توسط ماژولAD8232 ازسطح بدن دریافت میشود و سپس به میکروکنترلر فرستاده میشود، بعد از تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال به طور همزمان به کامپیوتر فرستاده می شود تا توسط نرم افزار لبویو و ویژوال استادیو نمایش داده شود. از مزایای این روش می توان به مواردی نظیر کنترل بیماری های مزمن، تشخیص، درمان، پیگیری و مشاوره و هم چنین، آموزش اشاره کرد. مزایای دستگاه را میتوان قایلیت ارسال سیگنال ECG بر روی سیتم دیگر - پزشک - از راه دور و از طریق پروتکل tcp/ip، قابلیت ارتباط تصویری و نوشتاری از راه دور، و نمایش سیگنال بر روی تلفن همراه می باشد.

-1 مقدمه

الکتروکاردیوگرافی از کلمه یونانی الکترو مشتق شده است زیرا مربوط به فعالیت الکتریکی است، kardio در یونانی به معنای قلب و گراف از ریشه یونانی به معنی نوشتن است.

سال 1878 میلادی 2 محقق انگلیسی موفق شدند برای نخستینبار امواج الکتریکی قلب یک قورباغه را ثبت کنند و پس از آن اولین بارکسی که به طور سیستماتیک قلب را از نقطه نظر الکتریکی نمایش داد آگوستوس والر بودآگوستوس والر، از محققان یک مرکز پزشکی در لندن، اطلاعاتی را درباره نخستین امواج الکتریکی ثبت شده از قلب انسان اعلام کرد و در حقیقت آگوستوس والر نخستین فردی بود که این امواج را الکتروکاردیوگرام نامگذاری کرد در سال Einthoven 1906 ، پدر الکتروکاردیوگرافی، اولین بار بر روی انتقال از طریق خطوط تلفن تحقیق کرد.

 یکی از قدیمیترین و پرکاربردترین روشها، مطالعه چگونگی انتشار سیگنالهای الکتریکی قلب میباشد. بوسیله الکتروکاردیوگراف میتوان سیگنالهای الکتریکی حاصل از عملکرد الکتریکی قلب را با نمونه برداری از نحوه انتشار این سیگنال در نواحی مختلف بدن مورد مطالعه و سنجش قرار داد.

با استفاده از ECG می توان به تشخیص بیماریهای قلبی مختلفی از جمله ایسکمی قلبی، بزرگر، حفره های قلبی و بیماریهای عضله قلبی کمک کرد. [5] بطور کلی مدار را می توان به سه بخش آماده سازی سیگنال، تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال - برد - DAQ و پردازش و نمایش بر روی کامپیوتر و ارسال آن از طریق پروتکل اینترنت تقسیم کرد.

شکل - - - 1 بلوک دیاگرام نهایی پروژه در حقیقت، تله مدیسین یا دورا پزشکی همان به کارگیری فناوری های الکترونیک و دیجیتال است که به منظور اعمال مراقبت های پزشکی- بهداشتی از بیمارانی که در نقاط دور از مرکز درمانی به سر می برند، به کار گرفته می شود. برقراری شبکه دورا پزشکی در مناطق وسیع و با تراکم جمعیتی کم و نیز در مناطق کوهستانی و سخت گذر به خصوص در هنگام حوادث غیر مترقبه، بسیار ضروری به نظر می رسد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید