بخشی از مقاله

چکیده

در حال حاضر، نظام های ترویجی و اطلاع رسانی در بخش کشاورزی ایران متکی به روش های سنتی و قدیمی است . در دنیا، شاهد طراحی صدها برنامه کاربردی - Application - موبایل ویژه بخش کشاورزی هستیم اما در کشور ما استفاده از برنامه کاربردی موبایل برای بخش کشاورزی در ابتدای راه است. با پیشرفته تر شدن گوشیهای موبایل و ظهور سیستم عاملهای جدید و پیشرفت تکنولوژی و به عبارتی پیدایش تلفن های نسل هوشمند امکانات فراوانی در اختیار کاربران قرار گرفته است که میتوان از این امکانات به صورت همراه در زمینه ی کنترل و نظارت بر دستگاه ها از راه دور استفاده نمود.

کنترل و مدیریت از راه دور مزایایی از قبیل صرفه جویی در وقت و بازده ای بالا و افزایش دقت و نظارت دقیق تر بر محصولات و دستگاه ها در پی خواهد داشت .در این تحقیق اپلیکیشنی تحت سیستم عامل اندروید طراحی گردید که به راحتی دمای داخل یک خشک کن را از راه دور کنترل نماید و بر اساس ماکزیمم و مینیمم دمای تعریف شده توسط کاربر قادر به قطع یا راه اندازی هیتر مربوط به خشک کن میباشد.

مقدمه

با مطالعه کشورهای پیشرفته و حتی کشور های کمتر توسعه یافته و در حال توسعه و مراجعه به اقدامات سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد - - FAO می توان دریافت، چگونه توسعه کاربردهای تلفن همراه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی آن کشورها، باعث ایجاد تحولاتی شده است که ازآن به انقلاب در بخش کشاورزی یاد می کنند. در حال حاضر، نظام های ترویجی و اطلاع رسانی در بخش کشاورزی ایران متکی به روش های دستی و قدیمی است .

در دنیا، شاهد طراحی صدها برنامه کاربردی - Application - موبایل ویژه بخش کشاورزی هستیم، اما در کشورما برنامه های کاربردی موبایل برای بخش کشاورزی انگشت شمار طراحی شده است. این در حالی است که ضریب نفوذ تلفن همراه بسیار بیشتر - تقریبا 5 برابر - اینترنت است - . - Surabhi, 2009 متاسفانه بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور حتی از بخش های اقتصادی دیگر کشور نیز در استفاده از ظرفیت های این تکنولوژی عقب مانده تر است.

خشک کردن فرایندی است که طی انتقال حرارت وجرم باعث تبخیر آب موجود درماده غذایی وتغییر ساختار فیزیکی می گردد. به طور کلی خشک کردن جامد یعنی حذف مقدار نسبتا کمی آب یا ماده دیگراز آن ماده جامد برای کاهش دادن محتوی مایع باقیمانده تا یک مقدار پایین قابل قبول، خشک کردن معمولا مرحله نهایی مجموعه ای از عملیات است. محصول خشک کن اغلب برای بسته بندی نهایی آماده است.آب یا سایر مایعات را میتوان به طور مکانیکی با فشار یا نیروی سانتریفیوژ یا به طور گرمایی با تبخیر از جامدات حذف کرد. خشک کردن یکی از فرآیندهای انتهایی در تکنولوژی تولید مواد غذایی بوده که می تواند بطور قابل ملاحظه ای کیفیت مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد

تلفن همراه یا تلفن موبایل که در فارسی موبایل هم گفته می شود، یک وسیله شخصی و قابل حمل برای ارتباط مخابراتی است برای استفاده از تلفن همراه باید مشترک به یک شبکه مخابراتی متصل گردد. نسل های قدیم تلفن همراه فقط توانایی ارائه خدماتی از قبیل تماس صوتی و یا ارسال پیامک متنی بودند .در حال حاضر ضریب نفوذ مشترکان تلفن همراه در ایران 91,2 اعلام شده که با احتساب جمعیت 75,1 میلیون نفری ایران و در نظر گرفتن شاخص فوق میتوان نتیجه گرفت که هماکنون بیش از 68 میلیون اشتراک تلفن همراه در ایران وجود دارد

دستگاه های کنترل با موبایل شامل مدلهای متنوعی هستند که از ابتدایی ترین آنها میتوان به دستگاه های مبتنی بر سیگنال های DTMF اشاره کرد این دستگاه ها بر اساس آشکار سازی تن ها با استفاده از آی سی MT8870D کار میکنند، برای تشخیص سیگنال های DTMF می توانیم از تراشه های مختلفی استفاده کنیم. شرکت های بزرگ تولید کننده, قطعه ای را با نام DTMF Receiver معرفی کرده اند. از میان این تراشه ها می توان به HT9171/72, KT3170, SM8223A, MT8870D اشاره کرد. به نظر می رسد تراشه MT8870D از مایتل - Mitel - معروفترین و در دسترس ترین DTMF Decoder باشد.

این قطعه به آسانی در بسته بندی 18 پایه PDIP یافت میشود. این قطعه, فرکانس هایی را که با فشار دادن اعداد از طرف مبدا در خط جاری شده اند در سر دیگر خط رمزگشایی می کند.یکی دیگر از انواع دستگاه های کنترل وسایل مدارات دارای سیستم GSM میباشد که به اصطلاح در بازار به بردهای سیمکارت خور معروف هستند در این مدل دستگاه توسط سیمکارت جی اس ام که با سیگنال شبکه مخابرات موبایل کار میکند به شبکه وصل میشودو کدهای دستوری را از مبدا دریافت می نماید، با استفاده از این دستگاه از راه دور و از طریق پیامک میتوانیم کنترل یک وسیله را در دست بگیریم.

شکل.1یک سیستم کنترل از راه دور گلخانه

شکل - - 1به طور خلاصه کاربردهای این سیستم را در گلخانه نمایش میدهد. در این سیستم کاربر و یا مدیر گلخانه قادر است علاوه بر مکانیزه کردن اندازه دما و رطوبت محیط با استفاده از روش ارتباط gsm به کلیه خطاها و یا تغییرات دما و رطوبت آگاه گردد حتی در این سیستم قابلیت صدور فرمان توسط موبایل از همان محل سکونت برای گلخانه وجود دارد تا در صورت نیاز عکس العمل سریع صورت پذیرد.

این سیستم ها با تجهیز به ماژول GPRS میتوانند اطلاعات را از طریق شبکه ی اینترنت به گیرنده ی مقصد دریافت و ارسال کنند که این امر، سرعت بیشتر و در نتیجه اتلاف وقت کمتر را حاصل مینماید

با عرضه و گسترش تلفن های هوشمند و انتشار اپلیکیشن های کار بردی تحت سیستم عامل اندروید،رفته رفته قابلیت ها و کاربردهای سیستم های کنترل از راه دور توسط تلفن همراه افزایش یافته و استفاده و بکار گیری آنها برای کاربران ، ساده تر گردیده است. هدف از این تحقیق طراحی اپلیکیشن موبایلی تحت سیستم عامل اندروید میباشد که امکان نمایش و کنترل دمای داخل یک محفظه خشک کن را با زبان فارسی از راه دور بروی تلفن همراه هوشمند فراهم آورد.

مواد و روشها

بخش نرم افزار: در این تحقیق در طراحی بخش نرم افزاری ، سیستم عامل اندروید جهت طراحی نرم افزار انتخاب گردید. بر اساس گفتههای آقای ساندار پیچای - مدیر عامل شرکت گوگل - در نشست کنفرانسی سالانه گوگلI/O در سال2016 ، اندروید به تازگی از مرز 2 میلیارد اسمارت فون فعال در دنیا گذشته است.این گفته دلیل مناسبی برای انتخاب این سیستم عامل میباشد.هر نرم افزار اندروید از صفحات گرافیکی تشکیل شده است که اصطلاحا به آن اکتیویتی گویند

طرح نرم افزار توسط برنامه فوتوشاپ طراحی گردید رنگ زمینه سبز انتخاب شد.هر اکتیویتی در اپلیکیشن اندروید شامل گزینه ها و اجزایی است که به آنها آبجکت - - Object میگویند - . - Zapata.2013 آبجکتها به شکل مستطیل در فوتوشاپ طراحی شدند و نام پارامتر هرآبجکت در مقابل آن نوشته شد.

بخش سخت افزار: در طراحی بخش سخت افزار یک ماژول GSM مورد نیاز است. سیستم GSM یک شبکه سلولی برای ایجاد ارتباطات است. ماژول GSM دارای تراشه جهت ایجاد ارتباط در این شبکه است. تراشههای GSM مدل های مختلفی دارند از جملهSim800 ، GSM A6 ، Sim900A که هر کدام بر اساس مدل تراشه کارایی خاص و منحصر به فردی دارند.

جدول - - 1 به اختصار به بیان برخی از خصوصیات این سه ماژول میپردازد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید